VELKÉ ZPRÁVY: Loni zemřely desítky cyklistů, kteří neměli přilbu
Cyklistika je mezi Čechy stále oblíbenější aktivitou. Ne vždy je ale spojena s příjemnými zážitky. Nejhorší jsou ty, kdy je ohroženo zdraví nebo dokonce život. Za nehodami cyklistů přitom nejčastěji stojí jejich vlastní nepozornost, nerespektování pravidel silničního provozu a přeceňování jezdeckých schopností...
Podle policejních statistik bylo za loňský rok nahlášeno 4 281 nehod s účastí cyklistů, z čehož bylo 2 724 nehod dopravních. To je téměř o 14 procent víc než v roce předchozím. Kromě výše uvedených příčin je na vině také nevhodné oblečení, osvětlení a nedostatečné reflexní prvky. Jak nařizuje zákon, do povinné výbavy jízdního kola patří přední odrazky bílé barvy, zadní odrazky červené barvy, oranžové odrazky po obou stranách pedálů a boční odrazky na paprscích kol. Za snížené viditelnosti potom přední bílý světlomet a zadní červená svítilna.
Přilba je důležitá, riskantní chování ale nezachrání
Jednou z nejčastějších příčin zranění či dokonce úmrtí cyklistů je pak podle BESIP poranění hlavy způsobené absencí přilby. V roce 2018 4 z 5 usmrcených cyklistů přilbu podle dostupných informací nemělo. Kvalitní a správně upevněná helma přitom může v případě pádu ochránit od různých typů zranění, například fraktury lebky, krvácení a zhmoždění mozku. „Je to zcela jistě důležitá součást pasivní ochrany cyklistů. … Zejména v nízkých rychlostech může představovat důležitý bezpečnostní prvek,“ říká primář Neurochirurgického oddělení Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Filip Šámal v úvodní reportáži. Zároveň ale doplňuje, že není samospásná – jak už bylo uvedeno výše, samotné cyklisty ohrožuje především neopatrnost a nepozornost. Přečtěte si více o prevenci na kole zde: 5 zásad, které dodržuje správný cyklista.
Finanční náplast na úraz
Prevence je důležitá, ale co když ani tak nepomůže a dojde k úrazu? Pak se hodí mít sjednané odpovídající pojištění. Zvlášť pokud jezdíte opravdu často. Podnikáte-li pouze rekreační cyklovýlety nebo i stále populárnější singletreky, stačí mít v domácích podmínkách sjednané běžné úrazové pojištění. V případě zahraniční cesty postačí zase klasické cestovní pojištění. „Pokud se ale chystáte sjíždět kopce na horských kolech, doporučuji vedle cestovního pojištění také úrazové. Kryje i rekreační sporty na vyhrazených tratích a ve sportovních areálech,“ říká Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA. Podle ní je dobré si také ověřit, že součástí vašeho cestovního pojištění jsou i náklady na zásahy horské služby. V České republice jsou pro naše občany zdarma, ale v zahraničí jde většinou o soukromé firmy. „Běžná záchranná výprava se tak může vyšplhat na desítky i stovky tisíc korun,“ doplňuje Svobodová. V tomto ohledu pak není radno podceňovat ani cestu na Slovensko.
Jak nahlásit úraz a dosáhnout vyrovnání
1. Zajistěte si všechny lékařské dokumenty
Pojišťovna potřebuje všechny zásadní dokumenty o vaší léčbě, aby mohla úraz co nejlépe posoudit. Ideální bude, když se lékaři připomenete při přebírání dokumentace o léčení. Je možné, že s tím bude i váš lékař počítat. Budete potřebovat všechny lékařské zprávy, ve kterých je uvedena přesná diagnóza včetně popisu úrazu i detailů viditelných následků (hematomy, otoky apod.), dokumenty z průběhu rehabilitace, propouštěcí zprávy z nemocnice a atd.
2. Úraz nahlaste pojišťovně
Nejdřív si zjistěte, jaká je lhůta na odevzdání všech potřebných dokumentů o vašem úrazu a případně, jaké k tomu musíte ještě vyplnit formuláře. Jakmile budete mít vše potřebné u sebe, předejte všechny dokumenty pojišťovně, a to osobně, poštou nebo e-mailem. Ověřte si předem u pojišťovny, zda akceptuje všechny možné formy komunikace. Nahlásit navíc můžete až dva roky starý úraz.
Když nehodu zaviníte vy...
Na místě je také zvážení pojištění odpovědnosti, třeba k pojištění domácnosti, které pro cyklisty funguje podobně jako povinné ručení pro řidiče. Hodit se bude v případě způsobení nehody a může ušetřit nemalé peníze.
Pozor na alkohol
Alkohol nepatří za volant, a podle české legislativy ani „za řidítka“. Podle lékařů zhoršuje odhad, rovnováhu a způsobuje i pomalejší reakce. Tím riziko nehody výrazně stoupá. Jen za rok 2018 způsobili cyklisté pod vlivem alkoholu a návykových látek celkem 784 nehod, což představuje 29procentní podíl na všech nehodách zaviněných cyklisty. Ovšem v případě jízdy na kole s alkoholem v krvi hrozí nejen nehoda, ale i pokuta - a to až do výše 50 tisíc korun. A také vám pojišťovna zřejmě nezaplatí odškodné v případě úrazu. Alkohol je totiž standardně ve výlukách.
Pravidla postihů za „cyklojízdu pod vlivem“ by se ale možná mohla trochu změnit. Za několik týdnů se totiž ve sněmovně rozhodne, zda bude možné dát si oficiálně cca sklenku vína nebo dvě piva i při jízdě na kole v určitých lokalitách. Část politiků se snaží prosadit povolení „menšího“ množství alkoholu na cyklostezkách a silnicích 3. tříd. Nedávno se o tomto tématu vedla také debata v online pořadu Názory bez cenzury, na který se můžete podívat výše.