Reklamovat lze například i bez originální účtenky. To se po Vánocích hodí dvojnásob...
Pod stromečkem byly opět rozbaleny miliony dárků. A mohlo se stát, že některý měl vadu. Nebo se vada projeví v následujících týdnech či měsících. Pak máte samozřejmě právo danou věc reklamovat. Za jakých podmínek?
1. Do dvou let
Doba na uplatnění reklamace je u spotřebního zboží standardně dva roky. Když obchodník nebo výrobce uzná za vhodné, lhůta může být delší, kratší ale v žádném případě. Jedině snad za předpokladu, že se jedná o zboží použité. Tam může být doba zkrácena až o polovinu.
2. Reklamovat by měl dárce
Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V kamenné prodejně to nikdo většinou nezkoumá, ale v e-shopu, kde jsou u objednávky uvedeny i konkrétní údaje, to může být problém.
3. Právo převedené na obdarovaného
Je tedy vhodné, pokud dárce nemá prostor reklamaci řešit, aby převedl právo na reklamaci na obdarovaného. Jak to provést? „Pokud takhle někomu dárek dáváme a ta vada se projeví, tak bychom s ním měli uzavřít písemnou dohodu o tom, že na toho darovaného převedeme i ta práva, která máme z vadného plnění. To znamená na internetu si najít vzor, vyplnit tu smlouvu, označit o jaké zboží se jedná, kdo byl tím prodejcem,“ radí ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička v úvodní reportáži Nely Friebové.
4. Jde to i bez originální účtenky
Při samotné reklamaci je ideální, pokud máte k dispozici záruční list. Prodávající ale nemá povinnost ho ke zboží vydat, kupující by si ho měl případně vyžádat.
Pro reklamaci by ale měl stačit i jen doklad o zakoupení zboží (paragon, faktura), pokud obsahuje všechny požadované údaje.
Ale není nic ztraceno, ani když originální doklad už není k dispozici. Podle platných zákonů totiž stačí předložit i jen kopii účtenky – a to buď papírovou nebo třeba vyfocenou v mobilu (na to je ale třeba myslet dřív – není tak od věci například veškeré doklady vždy preventivně vyfotit a uložit v elektronické podobě, pokud nechcete ty papírové skladovat).
Nicméně jako doklad při reklamaci by ale měl stačit i třeba jen specifický obal nebo dokonce svědecká výpověď.
Úplně nejjednodušší situace ale nastává, pokud jste za zboží platili kartou. V takovém případě lze totiž předložit výpis či potvrzení z bankovního účtu, kde je uvedena částka, datum i obchod, v jehož prospěch byla platba zrealizována.
5. Do 30 dnů
Pokud byste zboží potřebovali reklamovat, má na vyřízení reklamce obchodník ze zákona 30 dnů. Není-li dodržena 30denní lhůta pro vyřízení reklamace, máte právo na odstoupení od smlouvy a požadovat vrácení peněz.
Spotřebitelé si přitom nejvíc stěžují na reklamace elektroniky. Servis je prý totiž "kouzelné místo", kde se závada nikdy neprojeví. "Buď můžu reklamovat znovu, použít nějaký lepší argument nebo vadu zdokumentovat, nechat si tu věc předvést, že opravdu funguje, tak jak říká obchod, a pokud třeba po vrácení reklamace stále vykazuje stejnou vadu, pak reklamace vyřízena není a já mám právo odstoupit od smlouvy," řekl už dříve právník dTestu Lukáš Zelený.
>> Nepovedl se Ježíškovi dárek a vy byste ho chtěli vrátit nebo vyměnit? Jaké máte možnosti se dozvíte v tomto článku:
>> Pokud se vám pod stromečkem sešly dva stejné dárky a nechcete vrácení řešit s obchodníkem, jak radí článek výše, ale rádi byste třeba udělali i dobrý skutek, můžete darovat věci také na charitu. O co mají charity zájem se dozvíte v následujícím videorozhovoru:
Ivana Kropáčková