Elektrické auto do zásuvky GAC Aion V používá novou technologii baterií, které umožňují rychlejší dobíjení a vyšší kapacitu. Elektřina se tak podle tvrzení automobilky doplní rychleji, než když tankujete běžné auto.
Číňané chtějí předběhnout Evropu v elektromobilitě. Vypadá to tak alespoň podle poslední prezentace vozu GAC Aion V. O něm čínská média začala hovořit jako o revoluci. A to nejen díky jeho dojezdu, ale i rychlosti, jakou se nabíjí.
Aion představila automobilka Guangzhou Automobile Corportaion (GAC) jako koncept v říjnu 2019. Teď by se měl konečně dostat na silnice. Prodeje se spustí už v září. U této příležitosti firma pozvala novináře na první seznámení s vozem, při kterém jim prezentovala těžko uvěřitelnou rychlost dobíjení.
Hotovo za osm minut
Auto připojené na ultra rychlou nabíječku dokázalo doplnit energii ve svých bateriích výkonem 481 kW. Vtip je ale v tom, že baterie už v té době měla 80 procent své kapacity dobitých, což znamená, že se doplňovala ještě výrazně nižším výkonem, než by bylo možné třeba u téměř prázdného článku. Pro srovnání Porsche Taycan se dobíjí maximální rychlosti 270 kW.
Redaktoři čínského serveru cnevpost.com, kteří na místě byli, hlásí, že autu se podařilo doplnit 35,1 kWh za čtyři minuty. Čínská automobilka pak tvrdí, že se její elektromobil dobije z nuly na 80 procent kapacity za pouhých osm minut, nebo ze 30 na 80 procent za pět minut. To je rychlost srovnatelná s dotankováním vozu běžným palivem.
Uvedené hodnoty platí pro nejvyšší model s označením 6C. Ten rovněž slibuje dojezd na jedno nabití až 1 000 kilometrů. Hodnota ale vyšla podle staršího cyklu NEDC.
Dostupnější varianta GAC Aion V označená jako 3C pak slibuje dojezd 500 km dle NEDC, dobití z nuly na 80 procent za 16 minut, nebo z 30 na 80 procent za 10 minut. Kromě toho má být životnost baterie až milion ujetých kilometrů.
Všechno díky grafenu
Těžko uvěřitelné hodnoty vychází z toho, že firma GAC si loni patentovala levnou výrobu grafenu, který použila do svých baterií. O něm se hovoří jako o materiálu, jenž má umožnit rychlé dobíjení baterií a jejich vyšší kapacitu. Jeho cena ale byla až dosud extrémně vysoká.
Otázkou je, nakolik jsou udávané hodnoty pravdivé. Dojezd elektromobilu podle NEDC cyklu vychází vždy o poznání lépe než u aktuálně používaného WLTP. K využití tak vysokého výkonu při nabíjení také zatím chybí patřičná síť stojanů. Nové vozy mají ovšem vyjet už za měsíc. Brzy se tak ukáže, zda se podařilo Číňanům opravdu odstartovat elektromobilovou revoluci.