Řidičák bude přežitkem, říkají experti. Udržitelnosti dosáhneme skrze veřejnou dopravu

Experti z České republiky i ze světa se ve středu sešli v Praze na konferenci Sustainable future 2023, kterou uspořádala globální platforma pro inovátory Startup Disrupt, aby diskutovali o udržitelné budoucnosti. Shodli se na tom, že největší rezervy má v tomto směru doprava, a naznačili, co se musí udát, aby se to změnilo. Hovořili například také o nutnosti proměnit textilní průmysl.

Téma udržitelnosti či ESG (z anglického „Environmental, Social, and Governance“ – odkazuje na nové požadavky v oblasti společenské odpovědnosti, pozn. red) jsou v dnešní době stále populárnější a nejedna firma se předhání v tom, jakým způsobem pomáhá zlepšit například životní prostředí. „Před deseti lety v našem regionu udržitelnost nikoho moc nezajímala. Vše se změnilo až s energetickou krizí,“ vysvětlil Pavel Jiránek z firmy Flowbox.

ČTĚTE TAKÉ: Češi ovládli svět v letectví. Už nejsme žádná montovna Evropy, chlubí se výrobci

Diskutující však na konferenci připomněli, že ne za všemi takovými kroky jsou bohulibé úmysly, ale je to ve skutečnosti byznys jako takový. „Udržitelnost je zásadní, protože se z ní stal byznys. Podle průzkumů 87 procent generace Z je připraveno změnit práci kvůli hodnotám. Přibližně 77 procent lidí očekává od firem sociální zodpovědnost. 59 procent očekává geopolitickou. Firmy na tohle musí dbát,“ uvedl ve středu Jan Růžička z PPF.

Záznam z konference si můžete přehrát zpětně. První stage zde, nebo druhou zde.

Udržitelná doprava

Jedno ze zásadních témat i s ohledem na Green deal je doprava. „Všechny firmy se snaží naplňovat cíle udržitelnosti. Stále se to však nedaří u dopravy. Kolik lidí cestuje autem do práce, protože mají volná parkovací místa?“ ptal se Dominik Janík ze společnosti Citya.

Překvapivě proto také zástupce společnosti Volkwagen Dušan Klimek propagoval veřejnou dopravu. „Není to jenom o autech. Budujeme také udržitelné továrny, snažíme se co nejvíce recyklovat. Přestože jsem zaměstnanec Volkwagenu, apeluji na to, že je potřeba co nejvíce využívat veřejnou dopravu,“ vysvětlil.

Mobilita by se tak podle expertů měla přesouvat právě k MHD. „Dnešní mladí si často ani nechtějí dělat řidičák a nepotřebují vlastnit auta. Jsme šťastní, že můžeme žít v Evropě, kde tak úžasně funguje veřejná doprava. Používání hromadné dopravy je známkou prosperující společnosti. Dokonce miliardáři dnes jezdí veřejnou dopravou,“ řekl Jan Staněk ze společnosti Purple ventures.

Janík přesto upozornil, že odklon od automobilové dopravy je doposud otázkou spíše velkých měst. „V Praze není problém. Ten je v malých městech a na venkově, kde lidé raději používají auta. Proto je nutné ta auta změnit na hybridy či elektroauta,“ sdělil.

Textilní průmysl

Slovo udržitelnost má mnoho lidí spojeno s kvalitním oblékáním. Má to svůj logický význam. „Textilní průmysl produkuje o deset procent uhlíkových emisí, více než letecký průmysl,“ uvedl například Darko Silajdžić ze společnosti Imminent.

Jak se tedy udržitelně oblékat, poradila Zuzana Melicharová z Justlove. „V obchodě se vždy podívejte na cedulku. Pokud je například dané tričko vyrobeno ze 100 procent z polyesteru, tak bych si dvakrát rozmyslela, zda to koupit,“ vysvětlila.

Během středeční konference se debatující dotkli mnoha témat, například také toho, jak se udržitelnost projevuje v PR. Například Pavel Galík z Omnicom Media group varoval před pokrytectvím některých firem, které pro ESG nic nedělají, ale vydají ven tiskovou zprávu, že ředitel vysázel několik stromů. Proti tomu se však mnozí přítomní ohradili.

MOHLO VÁS MINOUT:

Tagy: