Volby by vyhrálo ANO, následují ODS a STAN
Sněmovní volby by v říjnu vyhrálo hnutí ANO se 33,5 procenta hlasů, ODS by dostala 12 procent a STAN by získal 11 procent. Klesla podpora Pirátů a SPD, do Sněmovny by se spolu s nimi dostali také Motoristé a KSČM. Vyplývá to z volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí potřebnou pro vstup do Sněmovny zůstali lidovci a TOP 09, jejich předsedové ale na konci října podepsali s ODS memorandum o společné kandidatuře v koalici Spolu. Vzrostl zájem lidí jít k volbám.
Podpora ANO, ODS a STAN se proti září téměř nezměnila, Pirátům a SPD klesla shodně o dva procentní body. Pirátům by v říjnu dalo hlas 6,5 procenta voličů a SPD by volilo pět procent. Motoristé by dostali šest procent a KSČM pět procent hlasů, v zářijovém modelu Medianu byly oba subjekty pod pětiprocentní hranicí. Pro TOP 09 by se v říjnu rozhodla čtyři procenta voličů, pro lidovce 3,5 procenta, stejně jako pro Přísahu. Tři procenta model přisuzuje SOCDEM a dvě procenta straně PRO.
ČTĚTE TAKÉ: Spor o důchody. Vláda poslala ekonomiku do háje, zuří Konečná. Manipulace, kontrovala Vaňková
ANO by v říjnových volbách získalo 85 poslaneckých mandátů, ODS by měla 30 a STAN by získal 27 poslanců. Za Piráty a Motoristy by bylo shodně 16 poslanců, za KSČM a SPD po 13 poslancích. Většinu ve Sněmovně by tak mohlo mít ANO s ODS a také se STAN a těsnou se 101 hlasy také s Piráty nebo s Motoristy, uvedl Median. „Současná vládní koalice (ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN) by si připsala 57 poslaneckých mandátů. Zisky mandátů ovšem nezohledňují případné předvolební spojení stran,“ podotkli autoři průzkumu.
ANO je na prvním místě u voličů důchodového věku, hnutí by podle Medianu volila polovina z nich. Víc než třetinu podporovatelů ODS tvoří zaměstnanci s vyššími příjmy, většinu svých voličů má strana ve skupině 45 až 54 let. STAN má největší podporu u vysokoškolsky vzdělaných lidí a u lidí ve věku od 18 do 24 let.
Děti nemají radost ze života. Opozice se zlobí na Válka: Duševní zdraví je jeho priorita 99
O dnešní době se mluví jako o epidemii duševních onemocnění. Problémy mají nejen dospělí, ale hlavně děti a dospívající. Data jsou alarmující, jenže na odbornou pomoc se mnohdy čeká až půl roku – a to už je pozdě. Opozice problém vyčítá zejména vládě a ministru zdravotnictví Vlastimilu Válkovi (TOP 09). Ten ale kritiku odmítá, jeho rezort podle něj pro duševní zdraví dělá dost.
Volební potenciál, tedy podíl voličů, kteří zvažují volbu dané strany, má nejvyšší ANO se 41,5 procenta. O podpoře STAN uvažuje 22,5 procenta, potenciál ODS vzrostl na 22 procent. Pirátům naopak klesl na 13,5 procenta a SPD na osm procent. Volbu TOP 09 zvažuje 14,5 procenta lidí, Motoristů 11,5 procenta a komunistů deset procent. Volební potenciál lidovců, SOCDEM a PRO je shodně devítiprocentní, u Přísahy 8,5 procenta.
„Ochota zúčastnit se voleb po zářijovém poklesu vzrostla na 59,5 procenta. Což může být v souvislosti s vyhraňující se polarizací a aktivizací postojů naší společnosti,“ uvedl Median. V září chtělo jít určitě volit 46,5 procenta lidí, osm procent stejně jako v říjnu účast zvažovalo.
Průzkumu Medianu se mezi 1. a 31. říjnem zúčastnilo 1 018 lidí ve věku od 18 let. Statistická odchylka volebního modelu je plus minus půl procentního bodu u malých stran a až 3,5 procentního bodu u stran s největší podporou.
Volební modely agentury Median (v procentech):
říjen 2024 | září 2024 | srpen 2024 | červenec 2024 | červen 2024 | |
ANO | 33,5 | 33,0 | 32,5 | 33,0 | 30,5 |
ODS | 12,0 | 11,5 | 13,0 | 14,0 | 12,0 |
STAN | 11,0 | 11,0 | 9,5 | 9,0 | 9,0 |
Piráti | 6,5 | 8,5 | 9,5 | 8,0 | 10,5 |
Motoristé | 6,0 | 3,5 | - | - | - |
KSČM | 5,0 | 4,5 | 3,5 | 4,0 | 4,5 |
SPD | 5,0 | 7,0 | 11,0 | 8,0 | 8,5 |
TOP 09 | 4,0 | 4,5 | 4,5 | 4,0 | 5,0 |
KDU-ČSL | 3,5 | 2,0 | 3,5 | 2,5 | 4,5 |
Přísaha | 3,5 | 4,5 | 3,5 | 5,0 | 5,0 |
SOCDEM (do června 2023 ČSSD) | 3,0 | 4,0 | 2,0 | 3,5 | 2,5 |
PRO 2022 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 1,5 |
Zelení | - | 2,0 | 2,0 | 2,5 | 2,0 |
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Piráti si zvolili středovou orientaci, říká Hřib. Mou rolí je připravit stranu na volební kampaň