Sankce Západu? Téměř jsme je nepocítili, říkají Rusové. Našli způsob, jak je obejít

Zavřené obchody, nedostatek zboží a žádné zahraniční filmy. Předpokládalo se, že když velké západní společnosti opustí ruský trh, dopad na obyvatele bude drtivý. Zdá se ovšem, že to zdaleka není tak hrozné. Mnozí Rusové odchod západních značek téměř nepocítili. Zboží stále nakupují z Evropy, některé značky se vracejí pod novými názvy a například McDonald’s mnohde vůbec nezavřel.

Od konce února, kdy Rusko zahájilo invazi na Ukrajinu, opustily na protest tamní trh stovky firem. Své prodejny uzavřely textilní řetězce Reserved a Zara, sportovní giganti Nike a Puma. Svůj konec oznámil také téměř všemi Rusy oblíbený fastfoodový řetězec McDonald’s. Když v březnu začal uzavírat své pobočky, na jeho hamburgery se stály dlouhé fronty.

Nyní se však ukazuje, že Rusové zas o tolik nepřišli. Některé prodejny zůstávaly v provozu ještě dlouho po oznámení o odchodu. „McDonald’s na letišti Šeremetěvo a Domodědovo byl otevřený. Prodejny se uzavřely teprve před dvěma týdny,“ sdělila CNN Prima NEWS 31letá Anastasia, která žije v Moskvě. Podle agentury TASS si lidé mohli zakoupit oblíbený hamburger také na Leningradském nádraží či na ulici Krasnogo Majaka. Prodejny zůstávaly otevřené jako franšízy. Znovuotevřít by se měly v polovině června, akorát pod novým názvem. „Hovoří se o jménu MC nebo Otevřená pokladna,“ poznamenala Anastasia.

Své zákazníky koncem května opět přivítaly v moskevském obchodním centru Aviapark také řetězce s textilem Reserved, Mohito, Sinsay a také House, vlastněné polským majitelem společnosti LPP. Prodejny ovšem musely změnit svůj název. Z Reservedu se stalo Re, z Mohita zůstalo písmenko M a ze Sinsay Sin. Prodejce oblečení LPP před znovuotevřením také oznámil, že prodává ruskou společnost čínskému konsorciu. „Některé obchody jsem už navštívila a zatím tam visí oblečení s původními značkami. Nejspíš však doprodávají zboží a poté je přejmenují. Jak to bude dál, nikdo neví,“ popsala Anastasia.

Odchod z ruského trhu ohlásila také francouzská kosmetická firma L’Occitane a na několik týdnů v dubnu uzavřela své prodejny. To ale netrvalo dlouho. „Mám pocit, že se prodejny ani nezavřely. Jediné, co se změnilo, je jméno obchodu. Francouzský název L’Occitane je teď přepsaný do azbuky. Zboží zůstává stejné,“ uvedla 37letá Olga, která žije ve městě Stavropol. „Zda jde o novou dodávku či jen o doprodej skladových zásob, bohužel nevíme,“ doplnila.

Některé značky ruský trh ani neopouštěly. Zahraniční kosmetika, parfémy či léky jsou údajně stále k mání. „Luxusní značky jako Givanchy či Dior tu zatím stále jsou. Jiné západní kosmetické značky se dají ovšem lehce nahradit. Já osobně jsem částečně přešla na běloruskou produkci, která není o nic horší,“ uvedla Maria z Moskvy. „Zatím jsem si nevšimla, že bych něco postrádala. Značky jako L'Oréal jsou na trhu běžně dostupné. Ostatní mají také skladové zásoby. Kosmetika, parfémy a léky jsou stále dostupné,“ popsala.

Jeden známý produkt Marii ale přeci jen chybí. „Jsou to kapsle Nespresso, které tu už nejsou k mání. Můžeme si sice zakoupit podobné produkty od Julius Meinlu, ale není to ono,“ přiznala Maria. Podle ní však stouply ceny některých potravin a dalšího zboží. „Hodně zdražily hygienické a úklidové prostředky. Není to ale nijak drastické. Deficit potravin jsme nijak nepocítili,“ řekla.

Rusové našli způsob, jak sankce obejít

Ruský trh opustily i další značky, u kterých zatím není jasné, zda se plánují vrátit. Příkladem jsou řetězce Zara, Massimo Dutti, Bershka a Pull&Bear, které provozuje španělská firma Inditex. Zde ovšem Rusové našli způsob, jak systém sankcí obejít. „Na internetu jsou takzvaní buyeři, kteří oblečení nakupují například v Itálii. Můžete si u nich objednat zboží a oni vám ho do dvou týdnu doručí,“ vysvětluje Olga, jejíž známí tento způsob nákupu prý hojně využívají.

Objednat zboží ze zahraničí lze ovšem i jinak. Na ruském internetu je přehršel informací, jak sankce obejít. Web Championat například píše o tom, že si stačí založit účet u zahraniční banky a přes něj zboží zaplatit. Zboží vám poté může doručit ruská dopravní společnost SDEK, která má pobočky i v západní Evropě. Zahraniční společnosti totiž nepřijímají ruské karty.

Další možností je nakupovat z čínského Aliexpresu, nebo si zkrátka pořizovat jen ruské a běloruské zboží. Ostatně v Rusku je nespočet značek s oblečením domácí výroby, které se podobají zahraničním kolekcím a od takové Zary, H&M nebo Manga je téměř neodlišíte, píše web Lenta.ru.

Stopku Rusku oznámila také streamovací platforma Netflix a například Disney či Warner Bros odmítají v zemi agresora uvádět nové filmy. I zde si ovšem Rusové našli náhradu. Tou je streamovací služba Zetlfix, která vznikla měsíc před válkou. „Jsou tam k dispozici téměř všechny filmy z produkce Netlfix, akorát v ruštině. Jsou tu také nový Batman či Doktor Strange,“ řekl 35letý Alexej z Petrohradu s tím, že na ruském internetu jsou i další platformy, na nichž si mohou lidé pustit filmové novinky.

Zatímco se zdá, že odchod části značek mnozí Rusové ani nepocítili, jiné je to v případě technických vychytávek, na které si za poslední léta zvykli. Nejvíce prý lidi zasáhlo omezení platební služby Apple Pay. „Je těžké vzdát se oblíbených vymožeností, platebních systémů a streamovacích služeb jako je například Spotify,“ postěžoval si 32letý Andrej z Irkutsku. „Musím používat fyzickou platební kartu a přejít na zatím dostupnou službu Apple Music,“ doplnil.

„Obecně vzato odchod firem není nic hrozného, na všechno se dá zvyknout. Nejvíce ovšem trpí mladí, kteří nesouhlasí s politikou Ruska. Naopak lidé, kteří jsou ze staré školy, odchod zahraničních firem ani nepocítí,“ vysvětlil. „Fakt, že Rusko opustily značky jako Nike či Puma, se dá nahradit maloobchodníky, kteří mají tohoto zboží ještě dost na skladu. Otázka je, na jak dlouho vystačí,“ uzavřel Andrej.

Tagy: