V roce 1985 nazpívali přední čeští zpěváci společnou píseň Nejhezčí dárek, kterou napsal hudební skladatel Jiří Zmožek. Výtěžek putoval pro nikaragujské děti. Zdroj: CTK/Profimedia
Karel Gott s Ladislavem Štaidlem a kolegy z kapely. Zdroj: CTK/Profimedia
Karel Gott po revoluci s Františkem Janečkem založil uměleckou agenturu GoJa. Zdroj: CTK/Profimedia
František Janeček se dal po revoluci dohromady s Karlem Gottem, se kterým založili hudební agenturu Goja. Zdroj: CTK/Profimedia
Ladislav Štaidl v době, kdy žil s Ivetou Bartošovou. Staral se jí o písničky, repertoár i kariéru. Zdroj: CTK/Profimedia
Petr Hannig měl na talenty čich. Pro český šoubyznys objevil nejen Jiřího Wimmera, ale i Lucii Bílou. Zdroj: CTK/Profimedia
Karel Vágner má za sebou úctyhodnou hudební kariéru. Zdroj: CTK/Profimedia
Ladislav Štaidl s Karlem Gottem zažili mnoho. Zdroj: Jiří Janoušek
Ladislav Štaidl s Karlem Gottem a Karlem Svobodou Zdroj: CTK/Profimedia
Ladislav Štaidl s Jitkou Zelenkovou, která zpívala v jeho souboru a jedenáct let spolu udržovali milenecký poměr. Zdroj: CTK/Profimedia
Karel Vágner dlouhá léta se svou kapelou doprovázel Hanu Zagorovou. Stali se z nich nerozluční přátelé. Zdroj: Profimedia.cz
František Janeček nejvíce proslavil Michala Davida. Zdroj: Profimedia.cz
V roce 1985 nazpívali přední čeští zpěváci společnou píseň Nejhezčí dárek, kterou napsal hudební skladatel Jiří Zmožek. Výtěžek putoval pro nikaragujské děti. Zdroj: CTK/Profimedia
František Janeček se dal po revoluci dohromady s Karlem Gottem, se kterým založili hudební agenturu Goja. Zdroj: CTK/Profimedia
Ladislav Štaidl v době, kdy žil s Ivetou Bartošovou. Staral se jí o písničky, repertoár i kariéru. Zdroj: CTK/Profimedia
Petr Hannig měl na talenty čich. Pro český šoubyznys objevil nejen Jiřího Wimmera, ale i Lucii Bílou. Zdroj: CTK/Profimedia
Ladislav Štaidl s Jitkou Zelenkovou, která zpívala v jeho souboru a jedenáct let spolu udržovali milenecký poměr. Zdroj: CTK/Profimedia
I v dobách hluboké totality probíhaly v zákulisí českého šoubyznysu nelítostné konkurenční boje. Mezi největší hudební bosse patřívali Ladislav Štaidl, Karel Vágner, František Janeček a Petr Hannig. Každý z nich měl svoje ovečky, za které se bil. A kdo z nich vyčníval, toho se ten druhý snažil tajně zlanařit do své „stáje“. Kdo měl největší vliv a dokázal zpěvákům zajistit nejlepší podmínky?
Jak to chodilo v českém šoubyznysu v sedmdesátých a osmdesátých letech? Celkem jednoduše. Mezi sebou soupeřily takzvané hudební stáje v čele s jedním hlavním bossem, šéfem a kapelníkem a navzájem si přebíraly interprety. Nejdůležitějš byl Ladislav Štaidl, který v pomyslné hierarchii stál nejvýše, po něm byli Karel Vágner, František Janeček a Petr Hannig.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Z bývalé herecké hvězdy, představitelky Zlatovlásky Jorgy Kotrbové se stala multimilionářka
„Nejsilnější byl Štaidl, který přebíral zpěváky od Janečka. A ten zase ode mě. Po Štaidlovi měl největší páky Vágner, který ale měl svoji Hanku Zagorovou, Petra Rezka, po něm Petra Kotvalda se Stanislavem Hložkem. Jel si vlastní cestou a nikomu nepřebíral a jemu nikdo také ne,“ přiblížil pro CNN Prima NEWS tehdejší poměry hudební producent Hannig, který pro český šoubyznys objevil například Lucii Bílou, Vítězslava Vávru, Petru Černockou, Lenku Kořínkovou, Jakuba Smolíka, Zdeňka Izera, Jiřího Wimmera, Arnošta Pátka nebo Stanislava Procházku mladšího.
Pro tehdejší zpěváky a zpěvačky bylo největším lákadlem vystupovat v televizi, nejlepší kontakty v ní měl Štaidl. A to i díky Karlu Gottovi, který v jeho souboru zpíval. „Když někdo opravdu vyčníval, usiloval o něj Štaidl. Zpěváky, zpěvačky, muzikanty lákal na televizi, kde měl největší páky. A kdo byl v televizi, ten měl vystaráno. Proto k němu odešlo mnoho umělců,“ prozradil Hannig. „Byli jsme tvrdá konkurence. Nenávist mezi námi nebyla, i když... Jak říká Jakub Smolík, když se u nás doma vyslovilo jméno Janeček, náš pejsek, kterého jsme tehdy měli, se rozštěkal,“ poznamenal s úsměvem.
Štaidl uměl pro své interprety zajistit také nejlepší finanční podmínky. Účinkoval pod Pragokoncertem, díky čemuž dostával honorář 10 tisíc korun plus pronájem aparatury, diety, cesťáky a sólo pro peníze pro Gotta. Janeček, jehož soubor vystupoval pod Pražským kulturním institutem, inkasoval 6 500 korun bez dalších výhod.
Na rozdíl od Janečka, který se svými Kroky mohl kromě tehdejšího Československa jezdit koncertovat pouze do východních zemí, Štaidl s Gottem podle libosti vystupovali v západním Německu. Za jedno vystoupení v roce 1982 si tam Orchestr Ladislava Štaidla účtoval v přepočtu zhruba 160 tisíc korun. Gott z toho měl 112 tisíc, Štaidl 23 tisíc, další člen souboru Felix Slováček 11 200, klavírista Rudolf Rokl 9 400 a například baskytarista Ondřej Soukup čtyři tisíce korun.
„Karel měl za jeden koncert 70 procent a já dvě a půl procenta, což tehdy bylo asi 250 západoněmeckých marek, v přepočtu asi čtyři tisíce korun, a to bylo myslím velmi krásný. Kapelník Láďa Štaidl to rozděloval velmi spravedlivě,“ přiblížil Soukup v pořadu ČT art PopStory.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nestárnoucí celebrity se sešly na kus řeči