Co obnáší práce televizního reportéra?
Každé povolání má svou hantýrku a u televizního reportéra tomu samozřejmě není jinak. Co se děje v terénu? A jak dlouho trvá udělat jednu reportáž? To vám představí reportér CNN Prima NEWS Jan Krejsa, kterému jsme byli po celou dobu jeho pracovního dne v patách.
Den běžně startuje poradou s editory, kde se domluví podrobnosti k chystané reportáži. A pak už tým složený z reportéra a kameramana vyráží vstříc natáčení. Jako jeden z mála se Honza ještě před odjezdem převléká a má to svůj překvapivý a trochu úsměvný důvod. „Když takhle jedu do nějaké drůbežárny nebo kravína, tak si většinou měním triko, protože už jsem párkrát dostal od kolegů nějakou poznámku na to, že jsem načichl a se mnou i celá redakce,“ uvedl věci na pravou míru.
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
V čem spočívá práce televizního moderátora? Zdroj: CNN Prima NEWS
Při dojezdu na místo, kde se reportáž odehrává, se začínají točit záběry – obrázky do reportáže, rozhovory i takzvaný stand-up, tedy komentář na kameru, který se ne vždy podaří na první dobrou.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V létě s novou moderátorskou dvojicí. Diváky Nového dne bude provázet Révai se Šléglem
„Po cestě zpět do budovy CNN Prima NEWS se pak častokrát ještě nabírají další rozhovory, jelikož reportáž často nebývá jen o jednom člověku,“ dodává reportér. Do redakce se tak většinou vrátí kolem třetí, čtvrté hodiny odpoledne a usedne k počítači. Sepsanou reportáž napíše do redakčního systému, kde ji zkontroluje editor. Když je v pořádku, tak ji editor takzvaně „zažlutí“ a může se jít do střižny na takzvaný předstřih.
Tam se nejdříve namluví komentáře (takzvané asynchrony, pozn. red.) a následně vytvoří kostra, do které se začnou postupně vkládat natočené záběry.
Po sestříhání se na reportáž podívá editor, udělá takzvanou kontrolní projekci. A následně ji odesílá do systému, odkud může jít už do vysílání. Tím pracovní den reportéra končí a pomalu může jít vymýšlet nové náměty.
Tahle práce v sobě totiž nese neskutečnou rozmanitost a nikdy se dopředu neví, co bude. „Svět je dynamický, obzvlášť v téhle doby. A my můžeme být u všeho – ať už u voleb, ekonomických událostí. Můžeme se ptát a zjišťovat co nás zajímá,“ uvedl Honza s tím, že právě nejednotvárnost je na této práci to nejlepší.
SLEDUJTE: Kouzelné místo, kde se podtrhává krása moderátorek. Nahlédněte do televizní maskérny.