Pařížané v referendu schválili přeměnu 500 ulic na pěší zóny, čímž podpořili snahu města o snížení emisí z motorových vozidel. Projekt, který má každému obyvateli zajistit osázenou pěší ulici do 300 metrů od bydliště, však vyvolává obavy z úbytku parkovacích míst.
Paříž dál zbrojí proti produkci emisí motorovými vozidly na svém území. Obyvatelé města v nedělním referendu rozhodli o transformaci 500 silnic napříč městem, která povede k zákazu vjezdu motorových vozidel a přemění je na pěší zóny. Jedná se už o třetí referendum, které vyhlásila starostka města a kandidátka Socialistické strany Anne Hidalgo. Pařížané si tímto způsobem například odhlasovali výrazné navýšení parkovného pro vozy SUV nad 1,6 tuny, respektive 2 tuny pro elektromobily.
K TÉMATU: Konec řízení s mobilem v ruce: V Německu zavádějí nové kamery trestající telefonování
Pro obyvatele hlavního města starších 16 let bylo po celý den otevřeno 218 volebních místností. Na úspěchu návrhu však zůstává výraznou skvrnou nízká volební účast, která dosáhla pouhých 3,9 %. Myšlenku zelených ulic podpořilo celkem 66 % voličů, čímž umožnili prudký rozmach projektu, jenž radnice města započala v roce 2020 během druhého funkčního období starostky. Do této doby vzniklo již 300 ulic stejného typu.
Skvělý návrh s mnoha otazníky
„Jde o to, aby každý Pařížan měl v okruhu 300 metrů od svého bydliště osázenou pěší ulici,“ vysvětlil novinářům Christophe Najdovski, náměstek socialistické starostky odpovědný za zeleň. Od dubna budou na úrovni obvodů určeny ulice, které budou splňovat podmínky pro realizaci v příštích třech až čtyřech letech, přičemž cílem je rozmístit čtvrtinu z nich v prioritních městských čtvrtích. Průměrné náklady se odhadují na 500 000 eur (zhruba 12 480 000 korun) na jednu ulici, ale celý projekt zatím není zahrnut do rozpočtu, uvedl Patrick Bloche, první náměstek primátora.
Největší obavou odpůrců je výrazný úbytek parkovacích míst – celkem by mohlo zmizet až 10 % povrchových parkovišť v Paříži, což by dále prohloubilo problém místních obyvatel s jejich nedostatkem. Kritiku vyvolává také nekonkrétní znění referenda a nedostatek informací o jednotlivých krocích transformace vybraných ulic. Radnice dosud nepředstavila jasný plán na kompenzaci omezené automobilové dopravy. Otázkou zůstává, zda a jak bude posílena veřejná doprava, podpořen systém sdílených kol nebo zavedena jiná opatření pro usnadnění mobility obyvatel v dotčených oblastech.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Riskantní manévry na Moravě: Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry