Silnice jako omalovánky. Cyklopruhy v Praze jsou nebezpečné a matoucí, kritizuje expert

Bizarní cyklopruhy

Bizarní cyklopruhy

Cyklostezky a cyklopruhy plní hlavní město. Někdy i na místech, kde byste je nečekali, například při sjezdu z Rozvadovské spojky. Už v minulém roce měla Praha celkem 304 kilometrů cykloúseků na silnicích. Další desítky kilometrů mají přibýt letos. Místo aby opatření, která každoročně vyjdou na stovky milionů, kolaře chránila, je podle experta naopak posílají přímo do nebezpečných míst s hustou dopravou.

Notorický známá a na první pohled nebezpečná je i situace na nábřeží Kapitána Jaroše, kde přes cyklopruh řidiči odbočují na magistrálu. „Je to svým způsobem past na řidiče i chyták pro cyklisty,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.

Vznikne další dálnice na Moravu? Podívejte se na dopravní priority nové vlády

Připravovaný kabinet Petra Fialy nešetří v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury svými sliby. Koaliční program, který předchází programovému prohlášení vlády, naznačuje, jakým směrem se budou kroky vlády v oblasti dopravy ubírat. Koalice však zatím nepřichází s žádnými projekty, na kterých by už nepracovaly vlády minulé. Podle předběžných spekulací by se měl novým ministrem dopravy stát Martin Kupka (ODS).

„Je to tady masakr, jako cyklistka bych tudy ani nejela,“ uvedla v anketě CNN Prima NEWS jedna z respondentek. Podobná situace je i na Hlávkově mostě, kde se cyklopruh dokonce rozdvojuje. Nakonec takové cyklopřejezdy nejsou v Praze žádnou výjimkou. I díky nim se pražské silnice mění spíš na omalovánky.

„Evropská rada jednoznačně stanoví, že v místě, kde je intenzivnější automobilová doprava a současně rychlost nad 30 kilometrů v hodině, by cyklisté měli být důsledně oddělováni od automobilové dopravy. Fyzicky odděleni od místa, kde jezdí vozidla, třeba nějakým travnatým pásem,“ řekl Budský.

„To, že se objevují místa, která řidičům připadají zvláštní, je dáno tím, že se dokončuje spojitost té sítě. A občas se opravdu může průběžný pruh křížit s průběžným pruhem pro auto. Je to vlastně o vytváření respektu mezi individuálními módy dopravy v Praze,“ informoval člen dozorčí rady Technické správy komunikací hl. m. Prahy Ondřej Mirovský.

Násilné zavádění pruhů

Celkem nově se například v některých místech pruh pro auta přeznačil na pruh pro cyklisty. Řidiči tu musí jezdit po tramvajovém pásu. „Toto násilné zavádění pruhů není úplně šťastné, protože na spoustě míst jsou vyloženě nebezpečné – a když ne nebezpečné, tak matoucí,“ řekl motoristický expert Josef Vrtal.

Zatímco některé cyklostezky vedou téměř pod kola aut, jiné nevedou nikam, nebo přímo do příkopu, za kterým už ale není nic. Podobnou trasu volí návštěvníci restauračních zařízení na kolech po pěti pivech. „Stejně tak jako mají řidiči spojitou síť silnic v Praze, tak i cyklisté chtějí jezdit spojitě,“ doplnil Mirovský.

Podle zastupitele hl. m. Prahy Tomáše Portlíka (ODS) cykotrasy a cyklostezky z hlediska formy dopravy nedosahují ani jednoho procenta obyvatel, kteří by ji využívali. „A podle současných čísel vidíme, že jich ani víc nebude,“ doplnil Portlík. Jako důkaz, že stezek nikdy není dost, se například v Praze na nábřeží zavedl cyklopruh hned vedle cyklostezky. Pro ty, co mají o kolo, nebo aspoň o kolečko víc je to hotový ráj.

Tagy: