Ne, s tímhle bohužel nemá Porsche nic společného. Jde „jen" o zhmotněný sen klienta kalifornské značky Singer, který by se rád se svými Porsche 911 z roku 1990 zúčastnil rallye. Na tom by nebylo nic divného – až na to, že tento osvícený muž měl o jejich podobě dost jasnou představu. A toto je výsledek: Dva úžasné speciály vyvolávající, jak je u Singeru zvykem, reminiscence na ta nejfantastičtější auta, jaká kdy v Zuffenhasuenu postavili.
Porsche sice nikdy nebylo klasickou soutěžní značkou, jelikož srdce jeho příznivců bila vždy spíš pro čisté okruhové asfalty, dá se ale směle říct, že univerzálně úspěšný model 911 zanechal svoji významnou stopu i v rallye. Vrcholem této éry byla bezesporu 80. léta s modelem 911 SC v klasických soutěžích a typem 959 v pouštních maratonech.
Právě z designových premis těchto modelů vzešly rozsáhlé úpravy dvou originálních exemplářů Porsche 911 (Typ 964) z roku 1990, které poskytl zadavatel. Singer navrhl množství úprav, které realizovala britská tuningová společnost Tuthill, s hlubokými znalostmi stavby speciálů pro nejnáročnější vytrvalostní závody Baja 1000 nebo Rallye Dakar.
Bílý Singer ACS by měl být klasický soutěžák. S originálním 911 SC/RS ale věru nemá moc společného. Zdroj: Samuel Singer
Bílý a červený
Výsledek je famózní. A jsou hned dva. Červený Singer ACS (All-Terrain Competition Study) je připraven pro vysokorychlostní soutěže na asfaltu či šotolině a bílý zase pro dlouhé pouštní maratony typu Dakar. Přestože designem nezapřou svůj původ, mnoho společného s originály už nemají. Nebo spíš skoro nic. Pod retro skořápkou se totiž ukrývá špičková soutěžácká technika dnešních dnů.
Karoserie je kompletně vyrobena z uhlíkových vláken, což kompenzuje hmotnost dodatečných výztuží a bezpečnostní klece podle specifikací FIA. Podvozek byl zvýšen i rozšířen. Šestnáctipalcová kovaná kola s pneumatikami BF Goorich All-Terrain jsou uchycena na závěsech s velkou dráhou propružení a nastavitelnými tlumiči.
Původní atmosférický šestiválcový „boxer“ dostal dvě turbodmychadla a dva mezichladiče stlačeného vzduchu, takže nabízí minimálně 450 koní (331 kW), může jich být ale i mnohem více. Síla agregátu je přenášena přes pětistupňovou sekvenční převodovku, nebo manuální převodovku s řazením bez spojky, ke všem kolům.
Trakci stálého pohonu obou náprav zlepšují tři samosvorné diferenciály, o patřičné zpomalení se starají čtyřpístkové kotoučové brzdy a také hydraulická ruční brzda. Auta jsou také vybavena zvětšenou palivovou nádrží a dvojicí rezervních kol, jedním pod přední kapotou a druhým za sedadly.
Zůstane u dvou kusů?
Dobrou zprávou je, že klient Singeru souhlasil s možností stavby dalších exemplářů podle jeho vzoru. Singer tak může ve spolupráci s britskými Tuthill uspokojit dalších případné zájemce. Cena se bude pohybovat podle rozsahu úprav, které budou požadovat. Podmínkou je ale dodání originální devětsetjedenáctky.
Americká společnost však připomíná, že Singer ACS nemůže být v žádném případě označován jako Porsche či Singer 911, tedy jednoduše žádnou z chráněných značek německé automobilky. Jak víme, někteří výrobci supersportů jsou na takové úpravy přímo alergičtí. Singer však patří mezi ty nejvkusnější tunery světa.