Vyplatí se u nové Škody Kodiaq sáhnout po základním benzinovém motoru? Hned v několika ohledech je lepší než ten naftový a dokáže mu konkurovat dokonce i ve spotřebě paliva. Přečtěte si, za kolik jezdí a pro koho vlastně je.
Já sám jsem velkým příznivcem naftových motorů, zejména pak v autech jako jsou rodinná MPV nebo třeba SUV. Je však nutné brát v potaz, že ne každý jezdí se Škodou Kodiaq pětkrát za rok do Chorvatska a potřebuje za ním táhnout karavan. Realita je spíše taková, že většina zákazníků s ním tráví pracovní týden ve městě a až o víkendu vyráží například na chatu. Není tedy v takovýchto případech lepší sáhnout po základním benzinovém motoru 1.5 TSI a ušetřit tak 60 tisíc korun?
K TÉMATU: Český sen se naplnil. Dacia představila cenově dostupného konkurenta Škody Kodiaq
Ze všeho nejdříve si ho ale podrobně představíme. Jde o čtyřválec o objemu 1498 cm3, který se může pochlubit nejvyšším výkonem 110 kW a 250 Nm točivého momentu. V ceníku nové Škody Kodiaq ho v současné době najdete pouze se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Co by to však bylo za benzinový motor, kdyby v dnešní době nebyl elektrifikovaný?
V nabídce nového Kodiaqu najdeme vedle benzinového a naftových motorů také plug-in hybrid s dojezdem přes 100 kilometrů. Zdroj: Bart Běhal
V nabídce nového Kodiaqu najdeme vedle benzinového a naftových motorů také plug-in hybrid s dojezdem přes 100 kilometrů. Zdroj: Bart Běhal
Dostal proto 48V mild-hybridní technologii, která autu dopomáhá při rozjezdu či startování, a šetří tak nějaké to palivo. Ke snížení spotřeby dále přispívá chytrá funkce vypínání dvou válců při nižší zátěži. I díky tomu je tedy nový Kodiaq 1.5 TSI schopný v reálném provozu jezdit i za šest litrů na sto kilometrů. Když jsme dříve testovali naftový Kodiaq 2.0 TDI (110 kW), měli jsme co dělat, abychom se dostali na 5,8 l/100 km.
Pozor, při rozjezdu kope!
Rozdíl ve spotřebě je tedy minimální, obdobně jako v dynamice. Diesel možná jede svižně odspodu, ale kolem dálničních rychlostí už prakticky na plynový pedál nereaguje. To benzinový čtyřválec reaguje jak v nízkých, tak i vysokých rychlostech. Na rozdíl od toho naftového však nemá žádnou výkonnostní špičku. Zrychluje de facto furt stejně, a to ani ne rychle, ani ne pomalu. Ve finále tedy akcelerují prakticky stejně, což potvrzují i údaje výrobce (benzin 9,7 vs. diesel 9,6 sekundy).
Zážehový motor je ale o poznání kultivovanější. Během klasické jízdy do práce o něm vlastně ani nebudete vědět, ozve se totiž opravdu jen při ostřejší akceleraci. Zato nafťák zní stále jako nafťák, i když díky skvělému odhlučnění jen hodně v pozadí. Každopádně takové to klasické pobublávání a hučení tu bez zapnutého audia občas uslyšíte.
Manuální převodovka ve Škodě Kodiaq už definitivně skončila. Jedinou volbou je tak automatická převodovka DSG, jejíž volič se nově přesunul pod volant. Zdroj: Bart Běhal
Manuální převodovka ve Škodě Kodiaq už definitivně skončila. Jedinou volbou je tak automatická převodovka DSG, jejíž volič se nově přesunul pod volant. Zdroj: Bart Běhal
Kde má však diesel navrch, tak to je ve spolupráci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Benzinová patnáctistovka je totiž už prakticky jediným motorem koncernu, kde inženýři nedokázali eliminovat takové to klasické cukání při rozjezdu a škubání při brzdění. Jednoduše řečeno, rozjezdy s touto jednapětkou nejsou úplně plynulé. U naftového dvoulitru už jsme nic takového nezaznamenali.
Lehčí na silnici, ale i na kouli
Škoda Kodiaq 1.5 TSI je pak o nějakých 68 kilogramů lehčích 2.0 T, což je při jízdě znát víc než dost. Auto se do zatáček vrhá ochotněji a později se dostává do nedotáčivosti. Jde však o rozdíl, kterého si všimnete jen v případě, že byste přešli z jednoho auta hned do druhého. Nafťák má ale zase vyšší tažnou sílu na kouli - dvě tuny oproti 1,8 tuny. U vznětového čtyřválce je pak navíc možnost připlatit si za čtyřkolku s ještě vyšším výkonem a tažnou silou až 2,5 tuny.
Oproti svému předchůdci se nová generace natáhla o 61 milimetrů na celkovou délku 4758 mm a šířka nyní atakuje hranici 1,9 metru. Zdroj: Bart Běhal
Oproti svému předchůdci se nová generace natáhla o 61 milimetrů na celkovou délku 4758 mm a šířka nyní atakuje hranici 1,9 metru. Zdroj: Bart Běhal
Pokud tedy potřebujete jezdit například karavanem, po horách nebo dojíždět každý den dlouhé vzdálenosti za prací, naftové motory u Škody Kodiaq druhé generace vám rozhodně rozmlouvat nebudu. Každopádně pokud se pohybujete po městě nebo absolvujete převážně krátké vzdálenosti, bude naopak lepší volbou benzinová patnáctistovka, a to i díky tomu nedokonalému fungování automatické převodovky.
Těmto argumentům pak v neposlední řadě přidává na síle už zmíněný cenový rozdíl 60 tisíc korun u všech dostupných výbav v porovnání s motorem 2.0 TDI (110 kW). Pokud vás zajímá kompletní ceník nové Škody Kodiaq, najdete ho pod tímto odkazem.