reklama

Škoda Octavia pokračuje v ekologické ofenzivě. Vyzkoušeli jsme hybridy i plyn

V okolí Vídně jsme během jednoho dne vyzkoušeli pět různých verzí na alternativní pohony. Skvěle jezdí plynový i mild-hybrid, plug-in-hybrid RS iV je tak trochu navíc.

reklama

Nová Škoda Octavia je sice na trhu už od začátku roku, až nyní ale přišla řada na její verze, které budou pro samotnou automobilku i její zákazníky opravdu klíčové a svým způsobem revoluční. Do prodeje totiž přichází hned pětice motorizací, které mají za úkol zásadním způsobem umořit skóre automobilky v otázce limitních emisí CO2. Ke slovu se tedy dostávají mild-hybrid, dva plug-in-hybridy a provedení na stlačený zemní plyn (CNG). Vyzkoušeli jsme i základní verzi nejprodávanější škodovky.

Ten nej

Blíže ke klasickému pohonu a k tomu, co dnes v podstatě dělají všichni, má určitě mild-hybridní verze značená e-TEC. Zatímco však silnější patnáctistovka už jezdí v jiných koncernových vozech na našich silnicích, u litru jde o premiéru. Jednoznačně největší novinkou motorizace o síle 109 koní je použití 48voltové palubní sítě jako doplňku klasických 12 voltů. Zcela nový tříválec je podobně jako jednapětka kombinován výhradně se sedmistupňovou převodovkou DSG. Hlavní přínos elektrifikace v tomto případě hledejme v možnosti plachtění s vypnutým motorem, díky čemuž šetříte palivo – podle informace výrobce, ale i podle naší letmé zkušenosti zhruba 10 procent, což obnáší zhruba 0,4 litru na sto kilometrů.

Škoda Octavia e-TEC totiž umí podobně chytré zacházení s rekuperací, případně plachtěním po uvolnění plynového pedálu jako mnohem dražší plug-in hybrid – ve spolupráci s navigací a radary. Elektrická síť dokázala při našem testu při popojíždění v kolonách neustále vypínat motor, což se projevilo na výrazně nižší spotřebě v porovnání s klasickým motorem 1.0 TSI. Na okruhu, kde jsme jeli s běžným litrovým motorem za 6,2 l, měl e-TEC spotřebu rovných pět litrů. Tento rozdíl by samozřejmě nebyl tak velký třeba při jízdě po dálnici, ale v městských zácpách je markantní. Plachtění neboli vypnutí motoru se aktivuje klidně ve stovce a díky výtečné aerodynamice octavia „uletí“ bez pohonu hodně daleko.

Vůz je přitom v praxi dostatečně hbitý a plně osvědčuje jednu z výhod mild-hybridu, tedy hbité reakce na sešlápnutí plynu. Motor při jízdě takřka neruší, při brzdění rekuperuje energii.

Není RS jako RS

V nabídce se nově objevují i dvě plug-in hybridní verze založené na čtrnáctistovce TSI, kombinované s šestistupňovou převodovkou DQ400-E a 13kWh lithium-iontovým akumulátorem. Verze se systémovými 180 kW je označována jako iV RS, 150 kW se jmenuje prostě iV.

Lithium-iontové akumulátory pod zadním sedadlem mají nově větší kapacitu, která z 8,7 kWh poskočila na rovných 13 kWh. V praxi to znamená ryze elektrický dojezd 80 km. Baterie se dobíjejí v maximálním tempu 3,6 kW, takže k plnému dobytí potřebujete 3 hodiny a 40 minut. Rozjíždění je vždy elektrické, dál se můžete rozhodnout pro ryze elektrický nebo hybridní režim. Ten funguje velmi dobře, jak pokud jde o plachtění, tak v případě inteligentní rekuperace. Tato funkce dokáže v součinnosti s navigací načasovat dojezd do obce tak dobře, že prakticky nemusíte brzdit. Úspora paliva je nasnadě. Dynamika základního plug-inu je více než dobrá. Stačí trochu přimáčknout plyn a octavia úderně zrychluje, přičemž zvláště impozantní je pružná akcelerace.

Silnější z obou plug-in-hybridů (iV RS) má systémových 180 kW, tedy stejně jako klasické benzinové RS, má však vyšší točivý moment (400 Nm) a samozřejmě i hmotnost. Technika iV RS se v zásadě shoduje se slabším eHybridem a vyšší výkon je čistě softwarovou záležitostí. V praxi se výrazný rozdíl mezi oběma verzemi pozná až po přepnutí do sportovního módu a navzdory 175 kg navíc oproti RS zrychluje iV RS stejně rychle. Rozdíl je však v hbitosti a odezvě na plyn, kde je semi-elektrické auto o poznání akčnější, o nižší spotřebě netřeba diskutovat – ani při svižné jízdě jsme v průměru nejezdili přes 5,5 litru, resp. 7,1 kWh. Problém ale nastane, když chcete začít opravdu sportovat – v zatáčkách a při brzdění je totiž nadváha hybridu až příliš citelná a hezký zážitek to věru není. Označení RS je v tomto případě opravdu jen marketingovou vějičkou.

Plyn není mrtvý

Volkswagen zemní plyn zavrhl, ale Škoda si za CNG zatím i nadále stojí a krátké testování nejnovější Octavie G-TEC s motorem 1.5 TGI ukázalo, že dělá dobře. V porovnání s motorem 1.0 TSI je čtyřválcová patnáctistovka výrazně pružnější a živější v nižších otáčkách, její chod vyzníval naprosto sametově. Druhým velkým argumentem pro pořízení Octavie CNG jsou provozní náklady. Na stejném okruhu, kde jsme jezdili s Octavií 1.0 TSI za 6,2 l benzinu na 100 km, jsme s G-TECem dosáhli na rovné čtyři kilogramy zemního plynu, takže cena za palivo je nižší přibližně o padesát procent.

Vzhledem k zařazení Octavie G-TEC do akčního programu 125 let (auto se prodává ve slušné výbavě od 580 900 korun) patří k výhodám vozu i rozumná cena. Mezi nevýhody patří podobně zmenšený objem zavazadlového prostoru jako u plug-in hybridu. Například u testované karoserie liftback má kufr 455 l, u Octavie iV (plug-in hybrid) je to 450 l, běžné benzinové a naftové verze octavie disponují 600 litry. Při jízdě v prudkých zatáčkách se také projevila přibližně o sto kilo vyšší hmotnost G-TECu proti motoru 1.0 TSI, proti plug-in hybridu je ale varianta na zemní plyn výrazně lehčí a mrštnější.

Nevýhodou je i zákaz parkování v některých podzemních garážích. Škoda Octavia G-TEC může být pro spoustu firem a malých živnostníků ideálním služebním autem a pracantem s levným provozem.

Typický základ

Nejlevnější a nejslabší motor v nabídce Škody Octavia předvedl z hlediska dynamiky a úspornosti, co jsme od něj očekávali. Nejde o žádného trhače asfaltu, ale s prázdným autem si poradí až překvapivě svižně a nebojí se ani nízkých otáček. Byli jsme příjemně překvapeni, že se ani při 1 500/minutu nezačal motor třást a vyluzovat nelibé zvuky. Samozřejmě ale dlouho trvá, než se rozjede.

Spotřeba na testovacím okruhu s hustým provozem a častým popojížděním v koloně vystoupala na 6,2 litru / 100 km. Tady se prokázalo, že s autem sice opravdu půjde jezdit za méně než pět litrů, jak udává automobilka, ale v pouze v ideálních podmínkách.

Dobré byly i jízdní vlastnosti kombíku se základním motorem v zatáčkách. Auto je relativně lehké, takže se do zatáček skládá ochotně. V drtivé většině situací tu nevadí ani absence víceprvkové nápravy. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI může být ideálním vozem na středně dlouhé služební cesty mimo dálnice, nebo skvělým autem pro mladší a starší páry či menší rodiny, které třeba bydlí ve větším městě a o víkendech dojíždějí na chaty a chalupy. Základní motor 1.0 TSI je pochopitelně zařazený do akční nabídky 125 let. Škoda Octavia se s ním prodává od 456 900 korun.

Porovnali jsme ji s modernizovaným vozem Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI/88 kW ZDE. U porovnání najdete také technická data a námi naměřené hodnoty u Octavie Combi 1.0 TSI.

Tagy:

Hlavní zprávy

Dušek: Omezení nemocniční péče nelze vyloučit. Páteční počet nakažených je unikátní
Koronavirus

Dušek: Omezení nemocniční péče nelze vyloučit. Páteční počet nakažených je unikátní

V pátek přibylo v Česku nejvíce nakažených koronavirem za půl roku. Podle šéfa Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) Ladislava Duška je 4 224 nových případů vzhledem k jiným pátkům unikátní číslo. Ve vysílání CNN Prima NEWS navíc varoval, že v některých regionech může opět hrozit omezení nemocniční péče. Několikrát pak apeloval na všechny občany, kteří zatím nepodstoupili vakcinaci, aby tak učinili.

České nemocnice se plní malými dětmi. Může za to virus, který ohrožuje hlavně kojence
Zdravotnictví

České nemocnice se plní malými dětmi. Může za to virus, který ohrožuje hlavně kojence

V některých nemocnicích muselo být v posledních týdnech přijato více dětí kvůli respiračním virózám. Nápor pociťují i některé lékařské pohotovostní služby. Podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) se zvýšily hospitalizace kojenců především v důsledku takzvané bronchiolitidy, tedy virového zánětu nejmenších průdušek. Pro malé děti může být toto onemocnění nebezpečné. Uvedl to ústav v poslední zprávě o průběhu chřipkové sezony.

Záchrana nosorožců bílých severních se mění. Z nejstarší žijící samice má být chůva

Role jednoho z posledních dvou žijících nosorožců bílých severních, 32leté samice Nájin, se změní. Už nebude poskytovat vajíčka k zamýšlené záchraně vymírajícího druhu. Experti tak rozhodli kvůli etickému riziku. Samice půjde do pomyslného reprodukčního důchodu. Počítá se s tím, že by v budoucnosti mohla mít roli chůvy pro potenciální mládě. Mezinárodní týmy vědců mezitím dál rozvíjejí metody, díky kterým by nové mládě mohlo přijít na svět.

Baldwin měl na výběr ze tří zbraní. Jaké jsou další detaily z tragické smrti kameramanky?

Detaily z tragické události, kdy americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu Rust nejspíše nešťastnou náhodou zastřelil hlavní kameramanku Halynu Hutchinsovou, pomalu vyplouvají na povrch. Zbrojířka Hannah Gutierrezová-Reedová údajně položila na vozík před natáčecí místo tři rekvizity, aby si tvůrci filmu mohli vybrat. Rekvizitář, který měl na zbraň dohlížet, pak těsně před incidentem nahradil nespokojené pracovníky.

Proplácení testů či kratší karanténa. Jak plánuje nastupující vláda řešit covid?

Další vlna epidemie se podle čísel z posledního týdne pořádně zvedla. Premiér Babiš a spol. proto představili sérii přísných opatření, které mají nárůst nových případů covidu zkrotit. Otázkou však zůstává, jak dlouho budou platit. Připravovaná vláda Petra Fialy, která by mohla ve Strakově akademii usednout během příštích měsíců, má totiž na pandemický postup jiný názor. Splní-li své sliby, například testy by mohly být znovu proplácené pojišťovnami.

reklama

Domácí zpravodajství

Jsme připraveni vyloučit Česko z mapy, Fiala i Kolář jsou rusofobové, tvrdí ruský expert

Rusko je připraveno na to, že vyloučí Česko z mapy světa, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS ruský politolog a bohemista Vadim Truchačev. Reagoval tak na spekulace, že by novým českým premiérem byl šéf ODS Petr Fiala a ministrem zahraničí poslanec Ondřej Kolář (TOP 09). Truchačev Fialu označil za rusofoba, Kolář zase podle něj svým vedením Prahy 6 ruskému lidu plive do tváře.

Raketový nárůst počtu nakažených pokračuje. V pátek přibylo nejvíce případů za půl roku

V pátek přibylo v Česku 4 224 nakažených koronavirem, nejvíce od 13. dubna. Nárůst počtu případů byl opět více než dvakrát vyšší než před týdnem. Vyplývá to z údajů ministerstva zdravotnictví. Skokově vzrostl i počet hospitalizovaných s covidem, od minulého pátku o skoro dvě třetiny na 834. Úmrtí lidí s covidem je jen za posledních sedm dní 62, což je o 18 zemřelých více než za celé září.

reklama