Hesla „zdraví na prvním místě“ se Škoda Auto drží už od nepaměti. Nyní ho oživuje a přichází společně s koncernem Volkswagen Group s jedinečnou bezpečnostní technologií, jež by měla zabránit nejrůznějším komplikacím na silnici. Vůz pomocí senzorů detekuje nebezpečí na vozovce a následně o něm informuje řidiče i ostatní účastníky provozu pomocí infotainmentu.
Co technologie nabízí? Informační systém o lokálním nebezpečí od Škoda Auto detekuje sníženou přilnavost na nadcházejících úsecích silnice a v případě, že hrozí nebezpečí, například kvůli mimořádně kluzkému povrchu silnice, varuje řidiče prostřednictvím infotainmentu vozidla. Systém umí detekovat i jiná lokální nebezpečí jako je třeba špatné počasí, nekvalitní povrch s možným rizikem defektu pneumatiky, ale taktéž dokáže upozornit na blížící se kolonou.
Samotný vůz zároveň poskytuje potřebné informace ostatním účastníkům provozu tím, že rozpozná i ty nejmenší změny přilnavosti kol na silnici, po které zrovna jede, a odpovídající data odesílá anonymně do cloudu neboli datové schránky (Car-to-Cloud). Z nasbíraných informací ze všech odesílajících vozidel je generován takzvaný datový roj. Ten se poté použije jako základ pro analýzu a zmapování nebezpečných úseků na silnicích v bezprostřední blízkosti vozidla a je-li to nutné, k okamžitému varování.
Za vším hledejte senzory
Sebastian Lasek, vedoucí produktové řady konektivity ve společnosti Škoda Auto, uvedl: „Systém využívá senzory vozů, aby předem určil, kde panují na silnici náročné podmínky. S tímto cílem se díky „Informacím o lokálním nebezpečí“‚ zvyšuje aktivní bezpečnost řidičů i ostatních cestujících. Služby konektivity, které nabízíme, vyvíjíme neustále dál, abychom našim zákazníkům poskytli další bezpečnostní prvky a ještě více pohodlí. “
Infotainmentové systémy Škoda varují před nebezpečnými podmínkami na silnici. Zdroj: Škoda Auto
„Díky akcelerometrům či snímačům ABS je mimo jiné možné nepřetržitě získávat požadovaná data po celou dobu jízdy. Integrovaný software rovněž využívá virtuálních senzorů. Díky této inovativní technologii je možné na základě prokluzu kol odhadnout koeficient tření mezi pneumatikami a povrchem vozovky. Data získaná ze snímačů jsou v rámci přenosu do cloudu anonymizována. Agregované informace ze všech vozidel se následně kombinují s metadaty, jako jsou informace o počasí nebo předchozími měřeními. Poté se tato data předávají poskytovateli služeb. Díky uvedeným datům je pak možné zobrazit silniční síť jako přesný trojrozměrný model, který se používá pro zaslání upozornění do vozidla, jakmile se přiblíží nebo se již ocitne v oblasti, kde panují špatné jízdní podmínky,“ vysvětluje Škoda Auto v tiskové zprávě.
Více aut znamená více dat
Čím více vozů data poskytuje, tím přesnější je následná analýza, mapy a informace nebo upozornění pro řidiče založené na rojových datech. V průběhu roku 2021 bude v Evropě údaje ze senzorů poskytovat více než 1,7 milionu vozidel koncernu Volkswagen a do konce roku 2022 dané číslo vzroste na více než 3 miliony vozidel.
Informace o lokálním nebezpečí budou k dispozici pro aktuální generaci modelů Enyaq iV, Fabia, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala a Superb, přičemž jsou součástí služby Škoda Connect. Službu lze využít v celkem 30 zemích, pokud je vozidlo vybaveno infotainmentovým systémem Amundsen nebo Columbus. Službu může zákazník libovolně deaktivovat a aktivovat.