Škoda se navzdory problémům vrací na vrchol prodejního žebříčku. Bodují i exoti

Začátek roku 2022 se na domácím automobilovém trhu nese v duchu návratu dominance největší domácí automobilky. Mezi prvními deseti nejprodávanějšími auty je hned sedm vozů Škoda.

Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15 % hůře.

Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015. Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení, což v praxi představuje hlavně vozy značek Toyota a Lexus.

Návrat českého hegemona

V lednu letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 16 263 nových osobních automobilů. Za stejné období minulého roku to bylo jen 14 794. Celkově registrace nových osobáků vzrostly oproti loňskému lednu o 9,93 % (tj. o 1469 ks).

Velký návrat na čelo žebříčků slaví, vzdor problémům s výrobou a s tím souvisejícími dlouhými dodacími lhůtami, značka Škoda s 6 644 registrovanými osobními vozy (40,85 %), následují Hyundai – 1 199 ks (7,37 %), Volkswagen – 1 048 ks (6,44 %), Toyota – 1 017 ks (6,25 %), Dacia – 762 ks (4,69 %), Kia – 728 ks (4,48 %), Ford – 542 ks (3,33 %), Mercedes-Benz – 488 ks (3,00 %), Renault – 370 ks (2,28 %), Opel – 364 ks (2,24 %), atd.

Nejprodávanějšími osobními vozy jsou Škoda Octavia s 2 269 ks (13,95 %), dále Škoda Fabia – 1 032 ks (6,35 %), Škoda Superb – 907 ks (5,58 %), Škoda Scala – 684 ks (4,21 %), Škoda Kamiq – 614 ks (3,78 %), Škoda Kodiaq – 583 ks (3,58 %), Škoda Karoq – 507 ks (3,12 %), Hyundai i30 – 497 ks (3,06 %), Dacia Sandero – 449 ks (2,76 %), Hyundai Tucson – 423 ks (2,60 %), atd.

Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s 5 995 registrovanými vozy (36,86 %). Z hlediska paliva vede benzín s 61,85 %, podíl nafty tvoří 28,75 %.

Body sbíraly i neokoukané modely

Zatímco tradiční značky jako Ford, Mazda, Opel či Renault i nadále jen těžko hledají zákazníky, je na druhé straně velmi dobře patrný setrvalý nárůst prodejů japonské Toyoty, která se v lednu už téměř dotáhla na Volkswagen. Vidět jsou ale i menší a pro Čechy stále poněkud exotické značky.

Vůbec největší percentuální nárůst prodejů zaznamenala oproti loňskému lednu luxusní odnož Cupra, která vyskočila o rovných 105 kusů, což představuje nárůst o 2725 %, na nichž se 101 exempláři podílelo sportovní SUV Formento, prodaly se i čtyři elektrické modely Born.

Podobně dobře si vedl také korejský Ssangyong, který si místo loňských 45 koupilo hned 321 zákazníků, tedy jen o tři méně než zavedený Seat.

Registrace vozů s alternativním pohonem stouply oproti loňskému lednu o 65 % (2 822). Počet registrovaných elektromobilů se snížil o 11,2 % (z 231 na 182 ks). Plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 15,3 % (z 235 na 271 ks).

Tagy: