Za smrt 228 lidí nemůže Air France ani Airbus, rozhodl soud. Z posledních slov pilotů mrazí

Soud v Paříži v pondělí zprostil společnosti Air France a Airbus obvinění z neúmyslného zabití, kterému čelily kvůli havárii letadla na lince z Ria de Janeira do Paříže v roce 2009, při níž zemřelo 228 lidí. Pokud došlo k pochybením, jejich spojitost s nehodou není jistá a nemohla být prokázána, prohlásil soudce. O verdiktu informovaly agentury AFP a AP.

Přepravce i výrobce letadel odpovědnost odmítali a požadovali zamítnutí žaloby. Možným pochybením se zabývali dva prokurátoři, každý měl na starosti jednu větev případu, píše BFTM. Procesy trvaly celkem devět týdnů.

„Musím konstatovat, že vzhledem k tehdejším vědeckým poznatkům nebylo možné konstatovat žádné trestně právní pochybení,“ uvedl jeden ze soudců podle BFM TV.

ČTĚTE TAKÉ: Katastrofa na nebi. V Itálii se srazila dvě armádní letadla, piloti neměli šanci přežít

Při čtení rozsudku se v soudní síni začalo ozývat vzlykání. Verdikt je totiž obrovskou porážkou pro rodiny obětí, které 13 let bojovaly za to, aby se případ vůbec dostal k soudu, poznamenala agentura AP. „Jsme z toho znechucení. Soud nám neustále říká: musíte jít dál, tady žádný problém neexistuje,“ uvedla Danièle Lamyová, která při nehodě přišla o svého syna Erica a šéfuje sdružení rodin obětí. „U mocných vítězí beztrestnost. Století ubíhají a nic se nemění,“ dodala.

I když soud neshledal společnosti vinnými z trestného činu, soudci uvedli, že Airbus a Air France nesou občanskou odpovědnost za škody způsobené nehodou, a nařídil jim odškodnit rodiny obětí. Celkovou částku neuvedl, v září by se ale mělo konat další slyšení, které to upřesní. Air France již rodiny obětí, které pocházely ze 33 zemí, odškodnila.

Dva měsíce trvající proces skončil výsledky, ze kterého jsou rodiny obětí naštvané a zklamané. Nezvykle dokonce i státní zástupci argumentovali pro zproštění obžaloby a tvrdili, že řízení nepřineslo dostatek důkazů pro trestní odpovědnost společností.

Společnost Air France v reakci na verdikt uvedla, že „ho bere na vědomí“ a že „bude vždy pamatovat na oběti této hrozné nehody a vyjadřuje hluboký soucit všem jejich blízkým“.

Poslední slova pilotů: K**va, spadneme

Ve Francii to bylo poprvé, kdy justice posuzovala možné neúmyslné zabití společností, píše agentura Reuters. V případě odsouzení hrozila firmám pokuta až 225 tisíc eur (5,3 miliony korun).

Vyšetřování tragické nehody zároveň odhalilo, jaká byla poslední slova trojice pilotů, kteří letoun ovládali. Marc Dubois, David Robert a Pierre-Cedric Bonin byli v naprostém šoku, když nad svým letadlem ztratili kontrolu.

„K**va, spadneme. To není možné. Ale co se děje?“ řval podle investigativců před pádem Robert. Další slova tým, který pozadí tragédie odkrýval, přisuzuje buď jemu, či Boninovi: „K**va, jsme mrtví!“

Tým vyšetřovatelů mimo jiné odhalil, že dva piloti během letu usnuli v okamžiku, kdy se měli věnovat řízení. Mělo jít o kapitána letu Duboise a Roberta. Pilotovat tak měl Bonin, který byl podle vyšetřovatelů však ještě mladý a velmi nezkušený na to, aby mohl sám ovládat takový stroj, kterým byl Airbus A330.

Tragédie s více než 200 oběťmi

Airbus A330 letu AF447 se zřítil do Atlantiku 1. června 2009. Na jeho palubě zemřelo 228 cestujících a členů posádky tří desítek národností. Mezi zemřelými pasažéry byli například tři Slováci. Nejvíce obětí, celkem 72 pocházelo z Francie.

Šlo o nejhorší havárii v dějinách Air France. Trosky stroje se našly až o téměř dva roky později v hloubce 3 900 metrů. Vyšetřovací zpráva z roku 2012 uvedla, že k nehodě přispěly nedostatky ve vybavení letounu a nevhodné reakce vystresovaných pilotů. Série odborných analýz mimo jiné ukázala, že piloty zmátla námraza na rychlostních sondách a stroj havaroval za méně než pět minut.

Aerolinky Air France byly obviněny, že své piloty nedostatečně proškolily. Výrobce Airbus pak podle prokuratury podcenil následky selhání čidel. Prokuratura nicméně při závěrečné řeči loni v prosinci uvedla, že odpovědnost firem nelze prokázat.

Tagy: