Důchodci přicházejí o peníze
Zdravotní pojišťovny vyplácejí stále vyšší částku ve vratkách za léky a léčivé přípravky, loni se už vyšplhala přes miliardu korun. S tím ale také roste počet lidí, kteří vratky nedostali. Týká se to zejména nejstarších pacientů, kteří nemají zřízené bankovní účty a z různých důvodů si nevyzvedávají složenky. Co radí pojišťovny a jak o peníze z vratek nepřijít?
U vratek za léky, léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely platí zákonný limit, který se vypočítává od nejlevnějšího léku na trhu. Je daný zákonem a liší se podle věku. U dětí a seniorů nad 65 let jde o tisíc korun, u starších 70 let a zdravotně postižených o 500 korun a u dospělých v produktivním věku o pět tisíc korun. Pokud přeplatek na léčivech činí za čtvrtletí 200 korun a více, pojišťovny jej vracejí. Jedná-li se o nižší částku, převádí se do následujícího čtvrtletí. Lidé přitom o nic žádat nemusí, protože pojišťovny posílají peníze zpět automaticky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Plná ústa Green Dealu a mák dovážíme z Austrálie, říká expert. Ten český míří do Ruska
Jenže čím dál více lidí je nakonec nedostane. Důvodem je fakt, že pojišťovny je nemají jak doručit. Nemá-li klient bankovní účet, posílají je poštovní poukázkou. „Pokud nám ale lidé neoznámí svou aktuální adresu, případně jsou delší dobu hospitalizováni v nemocnici a nestihnou peníze vybrat během jednoho měsíce, složenka propadne a částka se vrací zpět do pojišťovny,“ vysvětlil mluvčí RBP pojišťovny Ivo Čelechovský. „V roce 2023 se nám vrátilo zpět o 371 816 korun více než v roce 2022, celkem to bylo 904 779 korun,“ dodal.
Objem vratek je přitom čím dál vyšší. Například Všeobecná zdravotní pojišťovna loni poslala klientům 800 milionů korun, přičemž rok předtím to bylo 680 milionů. Pojišťovna RBP vracela lidem v minulém roce 43 milionů korun, což je nárůst o 26 procent. Nárok na vratky u ní mělo 29 tisíc lidí, přičemž 26 850 z nich byli starší 65 let.
Podle pojišťoven je problém složitý právě u starších lidí, protože nemají mnohdy ani mobilní telefon. „Doporučujeme klientům, aby si založili bankovní účet a sdělili nám jeho číslo. Je to nejrychlejší, nejbezpečnější a také nejlevnější způsob, jak dostat peníze zpět. Mohou zajít na pobočku, zatelefonovat do klientského centra nebo nás mohou kontaktovat elektronicky jejich příbuzní prostřednictvím e-mailu nebo aplikace,“ zdůraznil Čelechovský.
Problém vyřeší velká změna od příštího roku
Od příštího roku by ale problémy s nedoručenými vratkami měly zmizet. Při předložení receptu totiž lékárník v systému uvidí, zda pacient dosáhl limitu. Vratky z doplatků proto nebudou chodit zpětně na účet nebo složenkou.
Návrh vypracovala v minulosti Česká lékárnická komora, ministerstvo zdravotnictví následně změnu prosadilo s účinností v roce 2025. „Bude to drobná změna, ale představuje poměrně velký zásah, například kvůli napojení na systém České správy sociálního zabezpečení,“ řekl při představování novinky náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: V Česku řádí hned několik nemocí. Jaké to jsou a před kterými si dát pozor?