Nové modely Subaru jsou velmi důkladnou inovací starších modelů. Není to vůbec na škodu. Kompaktní crossover Crosstrek, nahrazující typ XV, a klasická Impreza jezdí ještě lépe než dřív. Tradičně by se snesl jen silnější motor a větší možnosti individualizace výbavy.
Subaru není ze značek, které by měly v poslední době na růžích ustláno. Spolu s Mazdou a Suzuki v Evropě statečně hájí prapor menších japonských výrobců, kteří se dosud nezačlenili do nějakého nadnárodního uskupení jako třeba konkurenční Nissan. To, že jdou tyto firmy, pro výrobce aut v krajně nepříznivé době, svojí cestou, je jejich prokletím i požehnáním.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Impreza e-Boxer: Tak trochu jiné Subaru. Neburácí, ale plní svůj účel
Vyspělý pohon všech kol je u Subaru tradiční přidanou hodnotou. Zdroj: Se svolením společnosti Subaru
Boj, který má smysl
Prokletím je ona jinakost především proto, že se menšinoví Japonci až na výjimky nemohou spoléhat na sdílení technických komponentů nebo rovnou celých aut se „sesterskými“ značkami. Jedinou výjimkou jsou auta od Toyoty, která japonským soukmenovcům podala zdánlivě pomocnou ruku.
Mazdě dodává hybridní model 2, což je přebrandovaný Yaris, model Swace od Suzuki je zase v originále Toyota Corolla ST. Také Subaru sdílí s Toyotou jeden model, a sice velký elektromobil Solterra, což není nic jiného než Toyota bZ4X a Lexus RZ.
Originály od Toyoty jsou jednak citelně levnější než přebrandované modely, které Subaru či Mazda potřebují nabízet proto, aby zuby nehty podlezly brutálně nízkou laťku evropských flotilových emisí s co nejnižšími pokutami, a to všechno je naopak pro Mazdu či Suzuki samozřejmě strašně drahé. A drahé to je i pro jejich zákazníky, kteří přes veškerou drahotu zajímavá auta s „normálními“ atmosférickými motory a výbornými jízdními vlastnostmi stále kupují. Proč? Právě proto!
Umírněná moderna
Subaru se pro příští rok vytasilo hned se dvěma evolucemi svých kompaktních modelů. Dál pokračuje jak optimalizovaná Impreza, tak její zvýšená SUV verze, která však opustila dosavadní jméno XV a nově si říká Crosstrek. Právě tohle auto je také v poslední době největším tahounem evropských prodejů firmy. Jak obě novinky jezdí, jsme si jako jedni z mála mohli vyzkoušet poblíž Neziderského jezera v Rakouska. Tamní zkušební polygon s extrémně pestrou škálou jízdních disciplín svlékl Crosstrek a Imprezu do naha a na ten striptýz se dalo docela hezky dívat, byť drobné pihy na kráse se našly.
Je potřeba si říct, že obě novinky nejsou zbrusu novými auty, ale pouze důkladnými facelifty dosavadních modelů Impreza/XV. Nic proti, dělají to tak skoro všichni a u konzervativního Subaru je to vlastně spíš plus. Přesto jsou jasně patrné kosmetické i technické změny.
Jiné jsou přední části obou aut s moderněji působící maskou, světlomety a plastovými kapsami po stranách nárazníku. V jiném jsou boční prolisy a vzadu se objevil výraznější nárazník s přepracovaným spoilerem a dynamičtěji vytvarovanými světly. Konstruktéři si dali záležet i na detailech, jako je o chlup větší zadní stěrač, který teď vyčistí mnohem větší část okna pátých dveří. Jiný design dostaly střešní nosiče a plastové lemy kolem podběhů kol, které mají u těch předních průduchy pro lepší obtékání vzduchu, spodní linie bočních skel i okénko v zadním sloupku. Na „funkci rostlináře“ to žádný vliv nemá, ale vypadá to moderněji.
Funkční interiér
Vnitřní prostor zůstal v hrubých obrysech stejných, přístrojové vybavení se dočkalo kýžených inovací, takže jej lze prohlásit za soudobé. Jinak je uspořádaný tunel mezi sedadly se šikmo umístěnými držáky na pití (prý jsou lépe po ruce) a především je tu nový 11,6" velký centrální dotykový displej multimediálního systému. Je převzatý z většího Outbacku, kde k němu nejsou žádné výhrady. Věc, které jsem se zprvu smál, ale po pár projetých zatáčkách mě smích rychle přešel, se jmenuje jiná sedadla. Pro porovnání jsme totiž měli k dispozici i „loňské“ modely a v nich jsme se navzdory slušnému bočnímu vedení v zatáčkách přece jen trochu „přesýpali“.
U nových předních sedadel jsou jejich ližiny pro podélný posun šroubované přímo k podlaze, v jejich kostře je navíc zašita lišta pro podporu těla v oblasti pánve. Tělo se díky ní v sedačce skoro nehýbe, podivuhodné je mnohem menší kývání hlavy – mělo to být až o 44 %. Možná i jo. Větší mezigenerační rozdíl v pocitu ze sezení v takřka totožném autě jsem nezažil. Skvělý je velký kufr i spousta místa vzadu.
Také grafika přístrojové desky je spíše konezrvativní - včetně klasických ručiček otáčkoměru a rychloměru. Zdroj: Se svolením společnosti Subaru
Novinky pod kapotou
Zajímavější věci se staly pod kabátem. Obě auta sice stále stojí na modulární platformě SGP, která nepočítá se zástavbou žádných elektromotorů, díky rozsáhlejšímu využití lepených spojů a výztuh z pevnostní oceli je ale podle tiskových informací značky o 10 % tužší. Tato charakteristika se velmi bezprostředně ukazuje na jízdním projevu obou modelů. Už tak velmi dobré vlastnosti Crosstreku (XV) a Imprezy dostaly do vínku patrné zostření pocitu z řízení, které nyní působí bezprostředněji. To je v dnešní době programového „otupování“ nových aut zcela unikátní jev. Na buližníkové vozovce jsou obě auta na druhou stranu komfortnější a díky nové vrstvě zvukové izolace vetknuté mezi střechu a stropnici také patrně tišší. Ano, kouzlo detailů je příkladné.
Subjektivně mě asi víc bavilo řízení vyššího Crosstreku, kterým mimochodem proti XV o 30 kilo zhubl. Na silnici a v zatáčkách se chová prakticky stejně jako nižší Impreza, na rozbitých silnicích nebo i v lehčím terénu však mnohem lépe filtruje nerovnosti a i po rozbitém povrchu se s ním dá doslova „letět“. Je to hezký zážitek, který umocňuje tradičně velmi dobře fungující pohon všech kol, u nějž se změnil poměr distribuce síly mezi přední a zadní nápravu z 50:50 na 60:40.
Jízdní režim X-Mode nyní zůstává stále zapnutý. Vypne se po překročení 35 km/h a při zpomalení pod tuto rychlost opět naskočí – dříve se musel znovu zapnout tlačítkem. Řízené sjíždění svahů funguje i na zpátečku. Obyčejně vyhlížející rodinná auta se s touto technikou vyšplhají do neslýchaných bahnitých krpálů bez známek větší námahy.
Bezestupňová převodovka Lineartronic je u všech Subaru s konvenčním pohonem jedinou volbou. Funguje už diametrálně lépe než kdysi. Zdroj: Se svolením společnosti Subaru
Motorové rozpaky trvají
Jistou slabinou obou modelů, kvůli které si určitá skupina zákazníků Subaru nikdy nekoupí, je možnost mít pod kapotou jeden jediný motor, a to ještě ne moc silný, byť pro běžnou jízdu příjemně se projevující. Hybridnímu dvoulitrovému e-boxeru s integrovaným elektromotorem o výkonu 12,3 kW vždy chybělo pár koníků a teď je jich ještě méně. Výkon tradičního „boxeru“ kvůli dalšímu emisnímu škrcení klesl z původních 110 na 100 kW a točivý moment ze 194 na 182 Nm. V praxi to naštěstí skoro není zdát, přesto platí, že dynamiky není zejména ve vyšších rychlostech nazbyt.
Kde se naopak Subaru našlo, jsou bezpečnostní systémy. Asistenční platforma EyeSight dostala třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku nebo zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu nebo inteligentní omezovač rychlosti, který reaguje na dopravní značky.
Crosstrek dobře vidí i chodce a v hodině dvanácté umí auto na místě zastavit. Zdroj: Se svolením společnosti Subaru
Závěr
Přes jistý výkonnostní handicap nová Subaru svoji tradiční zákaznickou skupinu nezklamou. Jsou to tradičně bytelná auta s výbornými jízdními vlastnostmi a praktickým interiérem. Velice svébytný je jako obvykle také jejich vzhled. Jestli však Crosstrek a Impreza dokáží přilákat nové zákazníky, zůstává otázkou.