Stejně jako jízda pod vlivem alkoholu je řízení pod vlivem drog krajně nebezpečné. Zatímco přítomnost alkoholu mohou policisté celkem snadno zjistit orientační dechovou zkouškou, u drog je situace komplikovanější. Vědci z kalifornské univerzity nově vyvinuli přístroj podobný alkoholtesteru, který je schopen detekovat stopy THC, tedy především marihuany, v dechu.
V článku publikovaném v časopise Organic Letters profesor organické chemie z Kalifornské univerzity (UCLA) Neil Garg a výzkumníci ze startupu UCLA ElectraTect Inc. popisují proces, kterým lze THC obsažené v dechu vyfouknuté do laboratorně vyrobeného zařízení oxidovat, čímž vzniká elektrický proud, jehož síla udává, jaké množství psychoaktivní sloučeniny je přítomno.
Experimentální zařízení na prokazování THC v dechu využívá oxidace roztoku s THC. Zdroj: se svolením UCLA
Prevence místo perzekuce
S nedávnou legalizací nebo dekriminalizací marihuany v mnoha státech USA, včetně Kalifornie, by dostupnost nástroje podobného dechovému analyzátoru mohla pomoci zvýšit bezpečnost silničního provozu, uvedli vědci. Studie ukázaly, že konzumace marihuany zhoršuje určité řidičské dovednosti a je spojena s výrazně zvýšeným rizikem nehod.
V roce 2020 výzkumník UCLA Evan Darzi objevil, že odstranění molekuly vodíku z větší molekuly THC způsobilo, že detekovatelným způsobem změnila barvy. Proces, známý jako oxidace, je podobný procesu používanému v alkoholových analyzátorech dechu, které přeměňují etanol na organickou chemickou sloučeninu ztrátou vodíku. U většiny moderních přístrojů na analyzování alkoholového dechu tato oxidace vede k elektrickému proudu, který ukazuje přítomnost a koncentraci etanolu v dechu.
Od objevu principu v roce 2020 vědci pracují se svou patentovanou oxidační technologií na vývoji analyzátoru dechu THC, který funguje podobně. Nemá se ale minimálně v USA stát nástrojem určeným pro policejní orgány, ale preventivním zařízením pro uživatele marihuany, kteří se chystají řídit motorové vozidlo.
U marihuany na rozdíl od alkoholu neplatí, že s větším množstvím intoxikace se úměrně zvyšuje neschopnost ovládat vozidlo. Zdroj: Profimedia.cz
Když se THC (vědecky známé jako delta-9-tetrahydrokanabinol) dostane do kontaktu se záporně nabitou elektrodou nebo anodou na jedné straně skleněné komory ve tvaru H zařízení, oxiduje se na novou sloučeninu zvanou THCQ a posílá elektrony přes komoru na kladně nabitou elektrodu nebo katodu na druhé straně, generující měřitelný elektrický proud. Čím vyšší je koncentrace molekul THC, tím silnější je proud.
Vědci očekávají, že jakmile bude tato relativně jednoduchá a levná technologie zdokonalena, bude možné zavést její masovou výrobu. V současné době pracují na zmenšení přístroje do kompaktnějšího měřítka vhodného pro použití v ručním analyzátoru dechu nebo v blokovacím zařízení zapalování – analyzátoru dechu připojeného k zapalování vozidla, který zabraňuje jeho spuštění, pokud je THC detekováno.
V ČR tvrdý zákaz
Pro zjištění přítomnosti THC u řidičů se používají testy moči nebo krve. Je ale obtížné provádět je přímo v terénu. Sloučenina může navíc přetrvávat v těle řidiče týdny po užití marihuany, a to bez jakýchkoli zbytkových kognitivních účinků, proto nejsou výsledky jednoznačně vypovídající. Tato nejednoznačnost přitom může vést k pokutám, uvěznění nebo ztrátě zaměstnání, a to i v případě, že kontrolovaný řidič není při testování zjevně intoxikovaný.
V českém právním řádu neexistuje povolená fyziologická tolerance THC v těle, jako je tomu v případě testování alkoholu. Všichni řidiči, u nichž je zjištěno stopové množství THC, riskují ztrátu řidičského průkazu a všechny další právní důsledky trestní odpovědnosti.
To platí i v případě, že zdrojem psychoaktivního kanabinoidu je legální léčebné konopí používané pro zdravotní účely jako lék nebo že testovaná koncentrace přesahuje pouze 2,5 nanogramu THC na mililitr krve [ng/ml]. Pod touto hranicí soudy prohlašují výsledek testování za přestupek. Následky jsou však i v takových případech stále velmi přísné a zahrnují dočasnou ztrátu řidičského oprávnění a vysoké pokuty.
„Problém je v tom, že samotné stanovení koncentrace není důkazem omámení, natož snížení bezpečnosti silničního provozu. Ve skutečnosti je to pouze důkaz, že řidič někdy v minulosti užil nějakou formou látku zahrnující THC,“ píše server herbalus.cz.
Rozdíly mezi alkoholem a konopím se podle odborníků projevují již na úrovni toxikokinetiky. Intoxikace těmito dvěma látkami má odlišný charakter, průběh, trvání i intenzitu a rozsah kognitivních poruch.
„V případě alkoholu máme stoprocentní jistotu, že čím vyšší je jeho koncentrace v krvi, tím silnější je intoxikace. Jinak je tomu u konopí, kde vrchol intoxikace nastává přibližně 60–90 minut po užití, kdy již koncentrace klesá, a účinky intoxikace odeznívají během 4–6 hodin. Odborníci doporučují pro jistotu počkat přibližně 10 hodin,“ říká odborník na drogovou závislost MUDr. Ľubomír Okruhlica.