reklama

Takhle by dnes mohla vypadat proslulá Škoda 1203. Asi by jezdila i na elektřinu

Škoda 1203 lidi vozila do porodnice i na hřbitov. Ta nová by mohla platit za příjemný minivan.
Zdroj: Škoda Auto

Není v české automobilové historii moc kontroverznějších projektů než ten s označením Škoda 1203. Auto, které bylo zastaralé už v době svého uvedení na trh, se nakonec vyrábělo přes čtyřicet let a trpělo tisícem a jedním neduhem. Přesto se stalo legendou a mladý designer Daniel Hájek teď načrtl její možnou novodobou podobu. Pravděpodobně by tahle „dvanáctsettrojka“ uměla jezdit i na elektřinu.

reklama

Na silnicích už ji dnes potkáme málokdy –⁠ a když už, tak ji řídí výlučně některý ze skalních fandů tohoto nenapodobitelného užitkového vozu. Škoda 1203 nyní ožívá jako vize moderního mikrobusu z pera 31letého designéra Daniela Hájka.

K tématu

Jeho život je se Škodou propojen už od dětství. Legendární 1203 prarodičů ve verzi valník řídil na polních cestách už jako 15letý.

Později se po studiu grafického designu zaměřil na dopravní prostředky na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Od roku 2016 pracuje ve Škodě jako designér uživatelských rozhraní a podílel se vývoji palubního systému pro novou Octavii i Enyaq iV. Proč se ale Hájek rozhodl nově namalovat jednu z nejhorších, ale zároveň tvarově nejvíc povedených škodovek v historii značky?

Při zachování klasických designových fines původního modelu 1203 se Hájkovi podařilo vytvořit velmi nadčasové rodinné vozidlo jak zvenku, tak uvnitř.
Při zachování klasických designových fines původního modelu 1203 se Hájkovi podařilo vytvořit velmi nadčasové rodinné vozidlo jak zvenku, tak uvnitř.
Zdroj: Škoda Auto

Na Tour de France?

„Bavili jsme se o tom s kolegy, že když mám zkušenosti s 1203, mohl bych ji zkusit oživit pro nové tisíciletí, ale zároveň si myslím, že by takové auto dnes značce Škoda velmi slušelo,“ říká autor designu moderní 1203.

Při prvním pohledu si zřejmě každý hned nevybaví starou „razdvatrojku“, ale některé prvky jsou docela dobře čitelné.

„Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vozidlo s odkazem na legendu,“ vysvětluje Hájek své záměry.

V jeho představách je „nová“ 1203 moderním kempingovým vozem s výklopnou střechou. „Popularita tohoto typu aut v poslední době roste, takže jsem nakonec zvolil právě toto provedení. Ale z počátku jsem uvažoval třeba o návrhu vozu pro doprovod pelotonu na Tour de France,“ připomíná Daniel angažmá automobilky v cyklistice.

Nejen retro

Danielova nová 1203 dostala povětsný „dvojitý kšilt“, namísto někdejších umných oblin ovšem vyvedený v trochu ostřejších rysech. Auto dostalo také velmi moderní světelný podpis. „Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel.

Nejvíc dala mladému tvůrci podle jeho slov „zabrat“ záď studie. „Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po ‚embéčku‘,“ přibližuje. Auto tedy opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha.

Původní podoba typu 1203 měla své nesporné estetické kvality, ze kterých Hájek při novém návrhu vycházel.
Původní podoba typu 1203 měla své nesporné estetické kvality, ze kterých Hájek při novém návrhu vycházel.
Zdroj: Škoda Auto

V Danielových představách stojí nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. Elektromobil by totiž dovolil lepší využití prostoru.

Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska opět s výrazným horizontálním členěním a rovněž horizontálním dvouramenným volantem, který se do škodovek shodou okolností vrátil s novou Octavií.

Na historickou 1203 odkazuje i police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky. Ta obsahuje úložné prostory a její zajímavostí je, že je výsuvná.

V případě infotainmentu se vlastně Daniel na první pohled připravil o „svou“ práci. Coby designér uživatelských prostředí totiž pracuje právě na vzhledu a logice infotainmentu vozu, ale jeho 1203 vlastně žádný nemá.

„Představou je, že řidič využije pro tyto informace vlastní zařízení, třeba smartpohne nebo tablet,“ říká designér s tím, že by samozřejmě pro tato zařízení mohl navrhnout speciální aplikaci, která by obsluhu funkcí auta zvládala. Palubní deska má proto jen malý informační displej pod volantem, který navazuje na výdechy ventilace a „zrcadlí“ se s plaketou s označením modelu před spolujezdcem.

Tagy: Škoda Auto veterán elektromobilita design retro historie Škoda 1203
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Zdravotnictví

Už žádná „absurdní diskriminace“. Česko uzná občanům očkování provedené v zahraničí

Už žádná „absurdní diskriminace“. Česko uzná občanům očkování provedené v zahraničí

Česká republika začne uznávat očkování provedené v zahraničí. Podmínkou je vakcinace látkou, která byla schválena Evropskou lékovou agenturou (EMA). Nová pravidla by měla začít platit od 1. července, rozhodla o tom v pondělí vláda. Doposud se na Čechy očkované například v USA nahlíželo jako na neočkované, při návratu do ČR by se tak nevyhnuli například testu na vlastní náklady nebo karanténě. Experti to označili za „absurdní dikriminaci“.

Reportáž

Rusové jim vjeli s tankem do ložnice. Dnes v sovětských kasárnách žijí i Romové

Rusové jim vjeli s tankem do ložnice. Dnes v sovětských kasárnách žijí i Romové

Stotisícovou Olomouc okupovalo 13 tisíc sovětských vojáků a 7 tisíc rodinných příslušníků armádních oficírů. Bylo to traumatické soužití, které skončilo až s odchodem okupační armády z Československa 21. června 1991. „Rusáky jsem nesnášel. A pořád po nich v Olomouci zůstává strašně moc škod,“ rozhlíží se pedagog Miroslav Šnajdr (59) po někdejším „sovětském území“ v olomoucké čtvrti Černá cesta.

Hnutí SPD je xenofobní, covid zastavil neonacisty. Vláda schválila zprávu o extremismu
Zájem o Hložka nabírá na síle, chce ho ulovit slavný Liverpool. Kdo další na něj cílí?
EURO: Čechům se rýsuje soupeř. Na koho můžou narazit? A proč se vyhnout žlutým kartám?
reklama
reklama
Asfalt jako horká kaše aneb Z dějin české Sahary 1911 a 1947, kdy vedra zabíjela

Počasí

Domácí zpravodajství

Škrtil ji a zmlátil, žena později zemřela. Vrah stráví za mřížemi 14 let
Únik jedovatých plynů v Plzni přežil jeden muž ze čtyř. Už je z nemocnice doma
Málo míst ve školkách? Piráti chtějí placené sousedy pod „státním dohledem“
Další články
reklama
reklama