Takhle by dnes mohla vypadat proslulá Škoda 1203. Asi by jezdila i na elektřinu

Není v české automobilové historii moc kontroverznějších projektů než ten s označením Škoda 1203. Auto, které bylo zastaralé už v době svého uvedení na trh, se nakonec vyrábělo přes čtyřicet let a trpělo tisícem a jedním neduhem. Přesto se stalo legendou a mladý designer Daniel Hájek teď načrtl její možnou novodobou podobu. Pravděpodobně by tahle „dvanáctsettrojka“ uměla jezdit i na elektřinu.

Na silnicích už ji dnes potkáme málokdy –⁠ a když už, tak ji řídí výlučně některý ze skalních fandů tohoto nenapodobitelného užitkového vozu. Škoda 1203 nyní ožívá jako vize moderního mikrobusu z pera 31letého designéra Daniela Hájka.

Jeho život je se Škodou propojen už od dětství. Legendární 1203 prarodičů ve verzi valník řídil na polních cestách už jako 15letý.

Později se po studiu grafického designu zaměřil na dopravní prostředky na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Od roku 2016 pracuje ve Škodě jako designér uživatelských rozhraní a podílel se vývoji palubního systému pro novou Octavii i Enyaq iV. Proč se ale Hájek rozhodl nově namalovat jednu z nejhorších, ale zároveň tvarově nejvíc povedených škodovek v historii značky?

Na Tour de France?

„Bavili jsme se o tom s kolegy, že když mám zkušenosti s 1203, mohl bych ji zkusit oživit pro nové tisíciletí, ale zároveň si myslím, že by takové auto dnes značce Škoda velmi slušelo,“ říká autor designu moderní 1203.

Při prvním pohledu si zřejmě každý hned nevybaví starou „razdvatrojku“, ale některé prvky jsou docela dobře čitelné.

„Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vozidlo s odkazem na legendu,“ vysvětluje Hájek své záměry.

V jeho představách je „nová“ 1203 moderním kempingovým vozem s výklopnou střechou. „Popularita tohoto typu aut v poslední době roste, takže jsem nakonec zvolil právě toto provedení. Ale z počátku jsem uvažoval třeba o návrhu vozu pro doprovod pelotonu na Tour de France,“ připomíná Daniel angažmá automobilky v cyklistice.

Nejen retro

Danielova nová 1203 dostala povětsný „dvojitý kšilt“, namísto někdejších umných oblin ovšem vyvedený v trochu ostřejších rysech. Auto dostalo také velmi moderní světelný podpis. „Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel.

Nejvíc dala mladému tvůrci podle jeho slov „zabrat“ záď studie. „Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po ‚embéčku‘,“ přibližuje. Auto tedy opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha.

V Danielových představách stojí nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. Elektromobil by totiž dovolil lepší využití prostoru.

Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska opět s výrazným horizontálním členěním a rovněž horizontálním dvouramenným volantem, který se do škodovek shodou okolností vrátil s novou Octavií.

Na historickou 1203 odkazuje i police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky. Ta obsahuje úložné prostory a její zajímavostí je, že je výsuvná.

V případě infotainmentu se vlastně Daniel na první pohled připravil o „svou“ práci. Coby designér uživatelských prostředí totiž pracuje právě na vzhledu a logice infotainmentu vozu, ale jeho 1203 vlastně žádný nemá.

„Představou je, že řidič využije pro tyto informace vlastní zařízení, třeba smartpohne nebo tablet,“ říká designér s tím, že by samozřejmě pro tato zařízení mohl navrhnout speciální aplikaci, která by obsluhu funkcí auta zvládala. Palubní deska má proto jen malý informační displej pod volantem, který navazuje na výdechy ventilace a „zrcadlí“ se s plaketou s označením modelu před spolujezdcem.

Tagy: