Teambuilding. V českých firmách je to oblíbená záležitost. Pracovní parta odjede utužovat vzájemné vztahy dál od běžného prostředí, navážou se nová kolegiální partnerství, vznikají dobré nápady a celkově se mezi jednotlivými členy týmu uvolní atmosféra. To jsou kýžené cíle. Čas od času se ale stane, že se bujaré veselí poněkud zvrtne. Někteří pracanti pak mají na dlouhou dobu z ostudy kabát, jindy se místo navázání přátelských vztahů stane opak. Jak zařídit, aby teambuilding přinesl, co má?
Má to být akce konaná ve prospěch všech zúčastněných stran. Zaměstnavatel chce díky teambuildingu získat produktivní a vzájemně spolupracující skupinu lidí, sami zaměstnanci mají šanci se uvolnit a poznat kolegy i nadřízené z trochu jiného úhlu.
„I v případě, že váš kolektiv pracuje dobře a sehraně, neškodí jednou za čas společně vyrazit na nějakou akci mimo firmu nebo mimo vaše město. Změna prostředí dělá s lidmi divy, uvidíte se navzájem v nových situacích a objevíte informace, které jste o druhých lidech ani netušili. Při podobných akcích získají účastníci společné zážitky, na které pak mohou dlouho vzpomínat. A právě vzpomínání na zábavné historky je vždy okamžikem, který lidi sbližuje,“ píše web Super kariéra.
Ne vždy se ale zadaří.
Teambuilding jako nevítaná akce
Ne každý však firemní akce vítá s nadšením. Pro mnohé zaměstnance není vyhlídka na několik dní (teambuilding obvykle trvá dva až tři dny) ve společnosti kolegů, které už tak vídá častěji než vlastní rodinu, právě zdrojem nadšení. Zaměstnavatel tedy při jeho plánování stojí před nelehkým úkolem. Jak zapojit všechny a ideálně s nadšením? Web Firemní sociolog radí nevynucovat si povinnou účast. „Čeho dosáhnu, když podřízeným přikáži účast? Jak se poté budou cítit a jak k ní budou přistupovat? Ne vždy a ne všichni, máme náladu se zúčastnit podobných akcí. Nicméně to jako vedoucí můžeme našim lidem doporučit a požádat je o účast. V případě, že bude teambuilding úspěšný, tak absentující budou litovat a možná se příště budou chtít sami zúčastnit.“
Hned zpočátku plánování je vhodné ujasnit si, proč se teambuilding ocitl na programu. „Zda je cílem zlepšit firemní kulturu, stmelit kolektiv, ukázat týmu cestu, jak spolu efektivněji komunikovat a spolupracovat, zvýšit jeho efektivnost a produktivitu nebo chce „jen“ odměnit své zaměstnance za dobrou práci a úspěšný rok,“ uvádí Podnikatel.cz.
Další náročnou disciplínou je plánování aktivit. Ty je potřeba přizpůsobit pokud možno všem účastníkům. Je kolektiv pánský, nebo dámský? Jsou zaměstnanci spíš starší, nebo mladší? „Velkým kamenem úrazu pro mnoho účastníků teambuildingu jsou nucené aktivity, kdy si připadají jako v dětství na pionýrském táboře. Nebaví je to, ale zkrátka musí. Jenže to není hlavní myšlenka teambuildingu. Ten má bavit úplně všechny, aby každý měl možnost zažít společný úspěch i neúspěch,“ upozorňují stránky Z-Agency.cz.
Démon alkohol
Součástí většiny teambuildingů jsou i lihoviny. Upřímně, právě ty jsou pro řadu zaměstnanců hlavním lákadlem. Nemusí to být nutně na škodu, ovšem je potřeba vědět, kdy máte dost.
„Pokud víte, že se po dvou skleničkách vína neudržíte a budete s konzumací alkoholu pokračovat, raději zůstaňte u džusu. Kolegům třeba řekněte, že máte další den vyšetření u doktora,“ doporučuje web Vím víc a dodává: „Pokud si vás do nynějška kolegové a podřízení či šéf vážili, nestřídmá konzumace alkoholu může vše změnit. Jednou poškozená reputace se velmi těžko napravuje a v očích ostatních můžete navždy vypadat jako ten, kdo to na firemní akci přehnal.“
Pozitiva teambuildingu
Ne vždy oznámení o konání teambuildingu přichází ve vhodnou chvíli. Často se o něm dozvíme, když jsme unavení, uprostřed náročného úkolu nebo po vyčerpávajícím jednání. Je jasné, že v takovou chvíli nad vidinou pracovního prodlouženého víkendu neskáčeme radostí.
Je ale dobré v takovou chvíli rozhodnutí o účasti odložit na později. Naplánování takové akce dá vašemu zaměstnavateli zabrat. Odmítnutím účasti mu dáte najevo, že o jeho snahu nestojíte. Dalším důvodem, proč se přidat k ostatním, je fakt, že teambuildingy skutečně často přinášejí mimořádnou možnost poznat kolegy tak, jak vám běžné pracovní podmínky nedovolují.
A pravdou je také, že nezvyklé prostředí často lidi vyburcuje k nevídaným výkonům. „Nestandardní situace, které teambuildingové akce přináší, jsou ideálním podhoubím k nalezení nových talentů a schopností jednotlivých pracovníků. Možná zjistíte, že má někdo znalosti, o kterých do té doby nikdo nevěděl, a které mohou být využitelné v budoucnosti,“ vysvětlují stránky HR news. A kdo ví, třeba tím nově objeveným talentem můžete být právě vy.