V lesích u Vyškova začíná druhé a nejspíš i zásadní testování bojových vozidel pěchoty. Vítězná zbrojovka pak dodá českému vojsku 210 obrněnců. Jedná se o vozidla Ascod (GDELS), CV90 (BAE Systems Hagglunds) nebo Lynx KF41 (Rheinmetall).
Experti armády mají šest týdnů na to, aby během technických kontrol, testů střeleb a obratnosti v terénu určili, zda si Česko koupí pásová vozidla Ascod (GDELS), CV90 (BAE Systems Hagglunds), či Lynx KF41 (Rheinmetall). Všichni tři výrobci předali svá vozidla vojákům v úterý 27. dubna.
„Cílem zkoušek bude prostřednictvím 30 různých typů testování prověřit vybrané technické parametry požadované českou armádou,“ popisuje Ctirad Gazda, který má strategický kontrakt na starosti.
Testování se bude konat až do 6. června na několika místech v republice. „Využijeme vojenské výcvikové prostory Březina a Libavá, Vojenský technický ústav ve Vyškově a Slavičíně, Vojenský výzkumný ústav v Brně, přerovské letiště, posádku 72. mechanizovaného praporu v Přáslavicích a také prostory podniku VOP CZ v Šenově u Nového Jičína,“ upřesňuje Jakub Fajnor z tiskového oddělení ministerstva obrany.
Test napodruhé
Gazdův tým pak bude mít přes léto čas na to, aby na základě zkoušek řekl, které vozidlo vyhovuje potřebám české armády nejvíc, a které si tedy koupí. Velmi pravděpodobné nicméně je, že se kontrakt v hodnotě 52 miliard korun do říjnových sněmovních voleb nepodaří uzavřít.
Paradoxem je, že nynější zkoušky jsou už druhé v pořadí. Poprvé testovala česká armáda nová bojová vozidla pěchoty před čtyřmi roky. Střílelo se, jezdilo se s nimi i brodilo. I tehdy vojsko tvrdilo, že jde o důležitý milník, avšak nakonec se téměř nic nestalo. Z výběru pouze vypadlo německé vozidlo Puma.
„Musíme vzít v úvahu celou řadu parametrů, ať již se jedná o váhu, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, přepravitelnost, možnost nakládání materiálu a tak dále. Všechny tyto parametry postupně vyhodnotíme. Pak dáme ministerstvu obrany doporučení, které z vozidel nejlépe vyhovuje,“ prohlásil tehdejší náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Realita je ale taková, že ani čtyři roky po těchto slovech není jasné, kdy dojde k podpisu nákupu.
Už jsou tu! Bojová vozidla pěchoty CV90, Lynx a ASCOD odpočívají po náročné cestě v garážích ve Vyškově. Je a zástupce jejich výrobců teď čeká 6 týdnů plných testování. #modernizace #BVP #testBVP
Posted by Ministerstvo obrany České republiky on Tuesday, April 27, 2021