Na prvním americkém vítězi evropské ankety o auto roku je americký tak akorát název. Nejmenší vozidlo značky Jeep se vyrábí v polských Tychách a coby velikostní konkurent Škody Kamiq sdílí techniku s Peugeotem 2008 či Opelem Mokka, tedy kolegy z koncernu Stellantis. Jak jezdí?
Americká značka Jeep bývala vždy symbolem kusu poctivého železa, jehož dobrá pověst vycházela z armádních kořenů. Tak tomu bylo alespoň do doby, než mateřský koncern Chrysler vytvořil alianci s italským Fiatem. Klasické americké modely jako Wrangler a Cherokee doplnilo evropské dvojče Fiatu 500 X, typ Renegade, a dovršením ztráty identity menších Jeepů byla další velká fúze do koncernu Stellantis, který pod vedením Francouzů pohltil značky Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Jeep, Opel, Citroen, DS a Peugeot. Produktem tohoto globálního gigantu je právě i maličký elektrický Avenger, evropské auto roku 2023.
Pokud stále platí, že design prodává, není na tom Avenger vůbec zle. Zdroj: Robin Běhal
Amerika jen v názvu
Jeep Avenger má na svém kontě hned několik „nej“. Je to nejmenší, nejúspornější, nejekologičtější a v základním provedení i nejlevnější model americké automobilky. Zároveň jde o vůbec první ryzí elektromobil značky Jeep v historii a také první americký vůz, který využívá sdílenou platformu koncernu Stellantis. To všechno vypovídá o lecčems, ale především o tom, že americké je na tomhle autě tak akorát jméno.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Opel Astra není převlečený Francouz. Jde o ojedinělé auto, které řidiče neotravuje
Stejně jako jeho bratrské modely Peugeot 2008, Opel Mokka nebo DS 3 nabízí dvojici pohonů, přičemž tím stěžejním je elektrické ústrojí tvořené jedním elektromotorem na přední nápravě o výkonu 115 kW a 54 kWh baterií. Kdyby tak Američané tušili, že do auta jménem Jeep ládují v Polsku také tříválec 1.2 Turbo, který má výkon 74 kW a je výhradně spjat se šestistupňovou manuální převodovkou! Paradoxně právě tohle provedení se dost pravděpodobně bude prodávat mnohem lépe než elektroverze.
Čím méně je Jeep Jeepem, tím více se tak musí tvářit. Zdroj: Robin Běhal
Robustní vzhled klame
Když se něco jmenuje Jeep, člověk si podvědomě představí mastodonta, se kterým ve městě nezaparkuje. Ne tak u Avengeru, který je ve skutečnosti až komicky malinkatý. Na délku měří pouze 4,1 metru, široký je 1,78 metru. Kompaktní rozměry naznačují, že tohle není typické rodinné auto. Nicméně díky relativně vysoké střeše se na zadní sedadla vměstnají i pasažéři vyšší než 190 centimetrů, jen jim nezbyde moc místa před koleny.
TEST: Lexus RZ je skvěle jezdící luxusní elektromobil. Moc daleko ale nedojede
Lexus a Toyota jsou sice absolutní špičkou ve výrobě hybridů, jejich elektrický program má ale zatím přinejlepším průměrnou úroveň. Model RZ je přitom pohledný, skvěle vybavený, mimořádně pohodlný – a samozřejmě také docela drahý.
Vášnivé české chataře neuchvátí ani zavazadlový prostor, který v případě malého SUV nabízí objem pouze 355 litrů (Kamiq má o 45 litrů více). Na druhou stranu dokáže Avenger vykouzlit úsměv na tváři lidem, kteří mají rádi hravé tvary a funky design. Právě vizáž je asi tím největším lákadlem nejmenšího Jeepu v nabídce. Auto vypadá prostě stylově, a to zvenku i zevnitř.
Exteriér navazuje na typický styl automobilky s hranatou přídí se sedmi vertikálními průduchy na masce. Extravagantní vizáž je okořeněna nápadnými barevnými kombinacemi, které se promítají také v interiéru. Námi testované žluté auto má tedy i žlutou palubní desku, což nevypadá zle.
Na své si přijdou i příznivci moderních technologií, jelikož analogové budíky nahradil displej a své místo si zde našla i 10,25palcová obrazovka s povedeným multimediálním systémem a podporou bezdrátového připojení Android Auto a Apple CarPlay. Na pohled všechno pěkné, jakmile se ale snažíte něco ovládat nebo třeba vypnout motor, máte najednou pocit, jako byste seděli v Peugeotu se vším, co k tomu patří.
Zajímavým prvkem v kabině je také kryt kapsy pod středem palubní desky mezi řidičem a spolujezdcem. Je řešen skládacím obalem z příjemného materiálu, který silně připomíná onen známý magnetický kryt iPadu. Hezké a funkční, jen si to pěkné pouzdro občas dělá co chce.
Také interiér je na pohled velmi vydařený. Funkčně už to takový zázrak není. Zdroj: Robin Běhal
Do města dobré
Jak už bylo nastíněno výše, jezdil jsem Avengerem s ryze elektrickým pohonem. Jeho 115 kW není žádná světoborná hodnota, ale to v zásadě není tolik podstatné, důležitější je slibovaných 400 kilometrů dojezdu.
Jenže popravdě – když venku přimrzlo a pustil jsem si vyhřívání volantu a sedačky (ano, není to zdravé), byl jsem s lehkou nohou na plynu rád za dojezd lehce nad 300 kilometrů. To nicméně ve srovnání s některými konkurenty stále není vůbec špatné, zvlášť když vezmeme v potaz, že 54kWh baterii je už ve standardu možné nabíjet výkonem 100 kW (DC), což není v tomto segmentu zcela běžné.
Přestože elektromotor v útrobách malého Jeepu nemá potenciál trhat asfalt, jeho výkon k příjemně svižným odpichům od semaforů bohatě stačí. S vyšší rychlostí se samozřejmě pružné zrychlení vytrácí. Díky dobře vyladěnému podvozku je Avenger na rozbitých českých okreskách příkladně stabilní, bez problémů žehlí nerovnosti a hezky zatáčí. Úplně nejlépe se s ním ale jezdí po městě, kde těží ze svých kompaktních rozměrů, lehkého řízení, vyšší světlé výšky a komfortního odpružení. Celkově se elektrický Avenger řídí opravdu příjemně a jde o velmi dobré městské přibližovadlo.
Na dálnici ho ale neberte, protože pak kapacita baterie mizí rychle jako voda z vany po vytažení špuntu a už vůbec nejezděte do terénu, k čemuž by snad jméno Jeep mohlo některé neinformované zákazníky svádět.
Kompaktní rozměry se skvěle hodí do města. Zdroj: Robin Běhal
Vyplatí se ho koupit?
Titul Evropské auto roku už v minulosti získala různá obskurní vozidla, pohříchu nejčastěji italské a francouzské provenience. Jmenujme namátkou třeba Simcu Horizon, Fiat Brava či Alfu 147. Vozy snad dobře vypadající vně i uvnitř, jinak ale přinejlepším technicky průměrné a v závěrečném efektu dosti nekvalitní. Jeep Avenger se poněkud nechtěně v této skupině ocitl také, neboť orgány, které vozí, jsou také velkosériové, zcela obyčejné a – francouzské. Nic proti tomu, ale v mých očích by mělo auto roku disponovat výjimečnějšími kvalitami, zvlášť když je krom designu technicky stejné jako další tři koncernová SUV.
Malý Jeep je také cenově dosti sebevědomý. Se spalovacím motorem se sice dá pořídit od 700 tisíc korun výš, nicméně základní elektrická varianta se prodává od 899 900 korun a testovaná vrcholná výbava Summit dokonce za 1 039 900 Kč. To už si pak stačí připlatit jen pár tisíc navíc a dosáhnete na prémiové a výrazně větší BMW iX1, Teslu Model 3 nebo na lepší verzi Volkswagenu ID.3. Takže asi tak. Podrobný ceník a kompletní technické specifikace Jeepu Avenger naleznete jako obvykle pod tímto odkazem.