Nový Opel Astra není převlečený Francouz. Jde o ojedinělé auto, které řidiče neotravuje

Koncernové technické základy neznamenají, že by byl Opel Astra jen převlečeným Peugetem 308. Vypadá i jezdí zcela svébytně a jde mu to tak nějak samo. Nový design padne ke klasickému hatchbacku velmi přirozeně a pod kapotou si člověk může vybrat mezi spalováním a brzy i elektřinou. Nestojí přitom nesmyslnou částku.

Někdo v jeho přídi vidí Chevrolet Camaro, jiný zase při pohledu na záď vzpomíná na dávný hatchback Opel Signum. Jedno je ale jisté, nová generace Opelu Astra se od té předchozí liší takovým způsobem, že si oba vozy dohromady spojí jen málokdo. Novinka teď vstupuje na český trh a rovnou láká na velmi zajímavou cenu, kterou chce rozhodit konkurenci v podobě Volkswagenu, Hyundaie či Toyoty. Bojuje osvědčenými zbraněmi.

Není to Francouz

S novou Astrou jsme se velmi hezky svezli dolním Posázavím i Povltavím a samo auto tak nějak zapadlo do pohodového odpoledne. Zástupci německé automobilky na setkání se sedmou velmocí několikrát zdůraznili, že rozhodně nejde jen o jinak střiženou kopii nového Peugeotu 308. Samozřejmě jsou oba vozy technicky spjaté, Němci prý ale platformu ještě poladili k obrazu svému. Přišli s vlastním nastavením tlumičů, upravili stabilizátor zadní nápravy, zavěšení kol, nastavení řízení i dorazy. Auto má tak nyní jezdit typicky německy, ať už si pod tím máme představit cokoliv.

Novému Opelu Astra ovšem nelze upřít snahu o nápadný design s jeho čelní maskou, která je nyní typická pro všechny nové modely značky. Auto zvýrazňují i křiklavější barvy. Je jasné, že za volant bude konečně lákat i mladší řidiče. Kabina je zpracovaná na obvyklé úrovni značky, působí prostorně a nabízí i slušný zavazadlový prostor – má objem 422 litrů. Opel navíc „uklidil“ palubní desku.

Ta působí futuristickým dojmem, je ale přehledná. Ovládání klimatizace je rozděleno mezi tlačítka a displej. Jako z výstavního konceptu pak působí volant s nezvykle tenkým spodním ramenem. Je zjevné, že nová Astra bude k svezení lákat i ty, pro které je malý volant Peugeotu 308 nepřekousnutelným problémem. I pro řadu dalších řidičů jde ale o velmi zajímavého zástupce nižší střední třídy, který je přesně o 100 tisíc korun levnější než jeho úhlavní konkurent Volkswagen Golf. Pokud bude cena zásadním argumentem, má šanci svému nepříteli přetáhnout slušnou porci řidičů. Kompletní přehled cen a technických dat všech aktuálně nabízených verzí nového Opelu Astra nabízeného na českém trhu najdete ZDE.

Jede dobře a především neotravuje

Co je pro člověka při řízení nejdůležitejší? Z mého pohedu je slušná úroveň jízdních vlastnosti víceméně samozřejmostí a když to ještě na nerovnostech moc nemlátí od kol, jsem obzvláště potěšen. Dnešní auta jsou ale kromě snahy o jakýs takýs lákavý vzhled aspoň nepatrně odlišná od konkurence především interiérem. Počet a propracovanost palubních systémů roste geometrickou řadou ruku v ruce s množstvím času stráveného v dopravních zácpách a hustém provozu vůbec.

A tady vás opravdu moc nezajímá, jak auto jede rychle. Jde spíš o to, souznít s multimédii a počítači do té míry, abyste se při jejich ovládání nevzteklili jako Michael Douglas ve filmu Volný pád. A to je právě to, co Astra na rozdíl od svého francouzského bratrance umí velmi dobře. Výhled na přístroje vám nikdy necloní zajímavě tenčí volant, skoro všechno jde ovládat tlačítky a to, že jste v německém autě vám připomene vřelá strohost palubní desky s velkými plastovými  plochami à la Škoda Fabia první generace. Ale nic proti tomu, naopak.

Snad jen ten dveřní dekor by mohl vyhlížet přece jen hodnotněji a podivuhodný je i stylizovaný trojúhelník v pravé části přístrojovky. Podstatné je, že posezení je díky AGR sedalům znamenité a s jistou mírou tolerance je to pro dospělé k žití i vzadu.

Jede jakoby nic

Přehlídka motorů čítá dvě benzinové dvanáctistovky (110 a 130 koní), milovníci nafty mají k ruce šikovnou koncernovou jednapětku CDTI (130 k) a špičková verze 1.6 turbo PHEV má koní 180. Já měl to štěstí se stotřicetikoňovou benzinovou jednadvojkou a stejně silným dieselem, oboje hezky s automatem.

Svým projevem jsou si oba motory vlastně docela podobné, nafťák jen nepatrně méně spotřebuje a tváří se subjektivně přece jen pružněji v nižších otáčkách. Benzinový agregát je naproti tomu o chlup více lehkonohý v zatáčkách, kam se vrhá ochotněji a když slevíte v oblouku na plynu, záď se umí laškovně sklouznout.

Sportovní výkony nechtějte, v omezené míře jsou možné, leč víceméně zbytečné. Astra těží hlavně kultivovaností pohonu a pocitem, že s ní můžete jet donekonečna. Snad jen odhlučnění by mohlo být lepší, tady se zjevně šetřilo. Ne tak na podvozu resp. jeho vyladění, které je, čert ví proč, pohodlnější než u francouzského vozu, přitom ale neztrácí na jistotě v zákrutách.

Lacinější než konkurence

Nejlevnější Opel Astra vyjde na 479 990 korun. Cena platí pro benzinový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 81 kW, který je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Základní výbava Edition ale rozhodně není slabá. Už proto, že auto hned dostane litá kola o rozměru 16 palců. Astra je vybavena také LED světlomety, automatickou klimatizací, bezklíčovým startováním, parkovacími senzory vpředu i vzadu, mlhovkami a virtuálním kokpitem, který simuluje klasické budíky. Nechybí ani dotyková obrazovka zábavního systému o velikosti 10 palců. V této výbavě se dá pod půl milionu koupit ještě silnější 1.2 Turbo (96 kW) za baťovských 499 990 korun.

Druhá výbava Elegance startuje s nejslabší jednotkou na 539 990 korunách. Má navíc parkovací kamery, adaptivní tempomat, tradiční highlight opelů v podobě pohodlného sedadla AGR pro řidiče, bezklíčové i odemykání a dvouzónovou automatickou klimatizaci. Další výbavy už jsou vyhrazeny pro fajnšmekry. Sportovně střižená GS Line má jiný nárazník, červeně lakovanou střechu nebo hliníkové detaily v kabině. Luxusně pojatá Ultimate zase nabízí moderní světlomety Matrix LED Pixel, střešní okno nebo head-up displej. AGR už jsou obě přední sedadla. Ceny konkurenčních evropských a japonských modelů začínají o desítky tisíc korun výše.

Tagy: