Test: Praktická Honda NC750X je skvělá první motorka. Možná už ani nebudete chtít jinou

Tak poslušnou, předvídatelnou a tím pádem bezpečnou motorku je těžké najít. Honda NC750X přidává navíc ještě nevídanou praktičnost díky integrovanému kufru. Unikátní je i nízká spotřeba. Novou verzi pro rok 2021 jsme otestovali za vás.

Když Honda v roce 2014 představila svůj první model NC750X, vytvořila tím zcela unikátní kategorii motocyklů. Praktický crossover do městského provozu totiž našel místo pro velký kufr, který ukryl do falešné nádrže. Tu naopak schoval pod sedlo. Stroj dostal úsporný motor a čitelný podvozek, a tak se z Hondy NC750X stal velmi populární motocykl. Pro rok 2021 navíc přináší zajímavé změny.

Honda NC750X pro letošek dostala o něco ostřejší linie kapoty. Přídi dominuje nový LED světlomet, který svítí o poznání lépe než předchozí. Typické tvary kompaktního stroje s rozvorem 1 535 mm ale zůstaly zachovány. To proto, aby s ním bylo příjemné jezdit v hustém městském provozu. Honda totiž dokáže za svá řídítka nalákat ty, kteří by se běžně na cestu do práce vydali na skútru, ale také se občas rádi projedou mimo město.

V hlavní roli kufr

Kromě mrštnosti může být jejich důvodem pro přechod na NC750X právě její kufr. I když jím řada pravověrných motorkářů může pohrdnout, jeho praktičnost je neoddiskutovatelná. K ruce máte 23 litrů prostoru, kam se vejde nejen peněženka, mobil nebo menší přilba (naše testovací integrálka na velkou hlavu bohužel ne), ale případně i menší nákup.

Honda je tak okamžitě k dispozici na každodenní ježdění, aniž by ji bylo potřeba hyzdit zadním přídavným kufrem. Škoda, že se do něj dostanete jen klíčkem, který musíte vyndat ze zapalování. To není úplně ideální, ale chápeme bezpečnostní důvody.

Když má Honda kufr tam, kde ostatní motocykly palivovou nádrž, kam se tedy čerpá palivo? Odpověď najdete pod sedlem spolujezdce, které se odemkne otočením klíčku na kufru do opačné pozice. Dovnitř se vejde přes 14 litrů benzinu, což Hondě propůjčuje velmi solidní dojezd.

Model NC750X je totiž známý svým úsporným provozem. Pohání ho nízkootáčkový řadový dvouválec o objemu tři čtvrtě litru, který pro letošní rok po dílčích úpravách produkuje 43,1 kW. To je o necelé tři kW víc než v minulých ročnících. Slibuje spotřebu ve stylu skútru, tedy 3,5 litru benzinu na 100 km a realita není daleko od pravdy. My jsme během testu, který zahrnoval město i okresky, jezdili za rovné čtyři litry. Honda tedy na jedno natankování ujede 350 kilometrů.

Žádná divočina

Je pravda, že na chování motoru si musí zkušenější jezdec chvíli zvykat. Motor totiž zabírá ve spodních otáčkách a směrem nahoru příliš negraduje. Ideální je ho tedy nevytáčet. Tomu se musí přizpůsobit řazení. Jakmile si ale člověk zvykne, umí být NC750X příjemně dynamická. Tedy ne tak, abyste si při startu užili zvednuté přední kolo a nebo se při neopatrném přidání plynu museli zuby nehty držet řídítek.

Honda předvádí svižnou, ale předvídatelnou akceleraci. Nikoho neděsí a nehrozí smrtí při drobné chybě, tak jak to umí některé jiné stroje. Ten, kdo by si ani tak nebyl jist, může využít od letošní sezony elektronický plyn, který umožňuje volbu jízdních režimů pro ostré svezení nebo jízdu v dešti, kdy zabírá méně. Upřímně řečeno, není to ale tak moc potřeba a ideální je nechat motocykl ve sportovním nastavení.

Pohodovému pojetí jízdy je uzpůsobené i posezení za volantem. Sedlo je pro tento rok o 3 mm nižší, sedí se 80 cm nad vozovkou. To znamená přístupnost i pro nižší postavy, takové sedlo ocení také ženy. Vyšší lidé se ale budou muset za řídítka trochu „složit“. Přizvednuté koleno jim nemusí být tak pohodlné a bude potřeba častěji zastavovat na protažení.

Skvělá ovladatelnost a vynikající pocit naprosté kontroly nad motocyklem ovšem zůstávají, stejně jako účinný plexi štít, který dostanete už v základu. Samozřejmě lze ale dokoupit ještě vyšší. Jezdec má k dispozici široký digitální displej, který obsahuje nepřeberné množství informací včetně dojezdu.

Co Hondě chybí?

Překvapením je tužší podvozek, který bychom u crossoveru nečekali. Má ale svůj smysl, protože při ostřejší jízdě přidává jezdci na kontrole. Díky němu se s vyšší jistotou může pouštět do zatáček. Nevýhodou je ale fakt, že rozbité české silnice o sobě dají hodně znát. Stejně tak městské retardéry a dlažební kostky. Úplným ideálem také není jízda po nezpevněných komunikacích, jakkoliv by k tomu mohla postava NC750X vyzývat. Na to má Honda vhodnější stroje.

I tak se těžko hledají věci, které by bylo možné Hondě NC750X vytknout. Je praktická, skvěle ovladatelná, má dostatek výkonu i nízkou spotřebu a chová se čitelně. Za 215 tisíc korun jde navíc o dostupný stroj.

Je to jednoduše ideální model pro začátečníky, kteří možná pak už nebudou ani chtít žádný jiný. Jediné, co nepřináší, je adrenalin. A je pochopitelné, že řada motorkářů hledá za řídítky právě to. Pro ně samozřejmě tato Honda není. Nicméně fakt, že ji na silnici velmi často potkáte, svědčí o tom, že i druhá skupina lidí, jež netouží po broušení kolen v zatáčkách, je poměrně početná.

Tagy: