reklama

Test motorky: Vyrazte na cestu kolem světa. Honda Africa Twin neuznává hranice

Cestovní endura urazila za poslední dvě dekády obrovský kus cesty. Jsou pohodlná na dlouhých cestách, rychlá na dálnicích, obratná v zatáčkách a všestranná v každodenním provozu. Není divu, že na vysoké stroje s vysokými řídítky přesedá stále více motorkářů. Obdivované kulty z věhlasných chovů BMW, Triumphu či Ducati ale jakoby zapomněly na svůj původní účel – jízdu v terénu. Proto má své nezastupitelné místo na trhu právě japonská klasika.

reklama

Na pokračování legendární „Afriky“ fanoušci dlouho čekali – výroba původní XRV 750 skončila v roce 2003 a první novodobá generace se představila až před pěti lety, přičemž v mezičase se vyrábělo Varadero vhodnější na cesty. Nabídku následně v roce 2018 obohatila verze Adventure Sports. Letos nejde o revoluci, ale mírnou evoluci stávajícího modelu.

Těžký kalibr

Pokud si vezmeme aktuální konkurenci cestovních endur o objemu nad 1000 cm³, dá se rozdělit na dvě kategorie: ta více na silnici, kam patří mj. BMW R1250 GS, Ducati Multistrada nebo Suzuki V-Strom, a potom ta offroadověji schopnější – jako právě Africa Twin nebo KTM 1090 Adventure R. Je důležité mít tohle rozdělení na paměti a uvědomit si, že občas je porovnáváno neporovnatelné.

Je trochu v kontrastu s pověstí Afriky coby výborně ovladatelného endura i do těžšího terénu, že svým objemem patří do kategorie těch největších strojů tohoto typu. Váhově sice není Afrika o mnoho lehčí než zmíněná karbanátková knížata, zejména v základní verzi, kterou jsme testovali, působí ale díky úzké stavbě, nízkému těžišti a optimálnímu vyvážení všech hmot nečekaně hbitě a ovladatelně. Nemalou hmotnost moc nevnímáte dokonce ani při manévrování na místě.

Volkswagen mezi motocykly

Japonská Honda má mezi motocyklisty obecně pověst značky, která vyrábí všestranné, snadno ovladatelné, ale přitom stále dostatečně stylové náčiní pro všechny druhy jezdců. Ani novodobá Africa proto není žádným extrémním endurem, nýbrž především velmi pohodlným cesťákem, na kterém můžete sedět a jet hodiny a hodiny a hodiny... Intuitivně to vycítíte už při prvním nasednutí a manipulováni, které ještě usnadnil loňský facelift. Díky nové upravené olejové vaně se celý motor posunul níže, užší vytvarování výškově stavitelného sedla zase umožňuje pohodlně dosáhnout na zem i méně vzrostlým jezdcům.

Výbava základní verze je sice o poznání chudší než u nastrojeného Adventure Sports, to se ale netýká centrálního informačního displeje. K dispozici je bluetooth propojení s mobilem a přilbou, jakož i možností propojení smartphonu přes Apple Car (není možné přes Android telefony), díky čemuž lze zobrazit displej vašeho mobilu. Odpadá tedy nutnost dokupovat navigaci.

Na jedné straně tedy palec nahoru za špičkovou úroveň, na druhou stranu není zdaleka vše dotaženo k dokonalosti. Nabíhání displeje stále trvá dost dlouho, takže možnost jej používat nebo z něj odečítat nějaké hodnoty vzniká klidně až za jízdy. Naštěstí pod hlavním barevným displejem se nachází menší, který zobrazuje rychlost, zařazený stupeň, kilometry a pár kontrolek. Ovládání jednotlivých funkcí je poněkud komplikovanější. Když pominu obrovské množství tlačítek (16!) na levém řídítku, jde hlavně o nesmyslné nastavování hodnot, kde někde plný kruhový graf znamená maximum, ale hned vedlejší plný graf znamená minimum. Všechno by se to vyřešilo, kdyby nebyla nutkavá potřeba vše zobrazit na displej a ovládání by bylo jen joystickem (nebo směrovými tlačítky).

Velká turistika

Jelikož je model CRF1100L určen především cestování, najdeme zde řadu užitečných věcí, které ocení nejeden moto dobrodruh. Jsou to 12V a USB zásuvka v přední části a v našem případě nižší plexi, se kterým je člověk sice víc vtažen do děje, na dálnici se ale úplně nevystříhá vibrací. Cestovatelé ocení i ráfky pro bezdušové pneumatiky a stavitelnou tuhost odpružení.

V Africe můžete mít dvouspojkový automat s možností manuálního řazení klasicky nohou, my jsme ale šaltovali klasicky se spojkou, pročež jsme ocenili její jemný a lehký chod a velmi příhodné odstupňování šestikvaltu.

Silnou stránkou je průjezdnost terénem a podvozek. Přední tlumiče jsou od značky Showa se zdvihem 230 mm a vzadu se zdvihem 220 mm. Dlouhé zdvihy oceníte v terénu, ale na silnici je na ně potřeba myslet, protože silné brzdění je doprovázeno citelným ponořováním předku, což je ale vzhledem k terénnímu zaměření přirozené.

Ovládání je snadné také díky přednímu 21" kolu, pro intenzivnější jízdu na šotolině nebo – nedej bože – v blátě a písku jsou nezbytné výrazněji profilované pláště, což nebyl náš případ. V terénu nabízí Africa Twin speciální jízdní režim Gravel, kdy o kousek déle klouže spojka při přeřazování a udržuje vysokou plynulost řazení. K dispozici je samozřejmě i Offroad režim, kdy máte na zadním kole vypnuto ABS a trakční kontrolu. Bohužel ABS na předním kole vypnout nejde. A ještě jedna věc – nevím, kdo vymýšlel materiál řídítek, resp. silentbloky jejich ukotvení, ale to, že je vlastníma rukama bez větší námahy ohnete klidně o 10 cm, mi nepřijde úplně v pořádku.

Na silnici je základní a tedy lehčí a sportovnější Africa zcela suverénní a díky silnému motoru zásadně pohodlně zkracuje vzdálenosti mezi body A a B. V zatáčkách snese s bezpečným pocitem i velmi hutné náklony a díky výtečnému podvozku nemá problém ani s vysokým tempem na okresce. Trochu nadneseně se dá říct, že českým venkovem na dakarském odrodilci doslova poletíte.

Udatné srdce

Nedávno zvýšený objem a točivý moment je cítit, motorka reaguje na přidání plynu oproti předchozí generaci mnohem hbitěji. Pro mě osobně je užitečným nastavením také možnost intenzity brzdění motorem. Ve městě užitečná věc na dobržďování, ale na druhé straně je motor citlivější na zavření plynu. Jízdní režimy si je každopádně možné individualizovat a ve městě používat jeden a mimo město zase druhý režim.

S modelem Africa Twin jsem v hlubokém lockdownu strávil několik dní fajn ježděním po českém pohraničí. Na horských silnicích s rozbitým asfaltem si člověk uvědomí lehkost, s jakou si tlumiče Showa poradí s nástrahami neudržovaných silnic. I když v ostré a svižně projížděné zatáčce vlítnete na zvlněný asfalt a užuž se podvědomě rozhlížíte, kde si bezpečně ustlat, přední vidlice vlny hbitě odfiltruje, aniž by kolo ztratilo přilnavost. Když mi na vlnách poskakovalo zadní kolo, kontrolu rozhodně přebrala stabilizace a vrátila stroj do bezpečné polohy. Na tuhle elektronickou pomoc si rádi zvyknete.

Jablka a hrušky

Honda CRF1100L Africa Twin, a tím spíš její lehčí základní verze, je pro svůj účel velmi povedená motorka, takže není divu, že navzdory vyšší ceně (399 000 Kč) jdou tyto stroje na dračku. Majitelé konkurenčních (a ještě dražších) velkých silničních endur renomovaných evropských značek budou sice možná brblat, že Honda nemá bezklíčové zapalování, quickshifter a jiné moderní věci, ale to nejsou důvody, proč si člověk kupuje v terénu nejschopnější velké enduro. U aut také neporovnáváme SUV s offroady, i když vypadají na pohled podobně. Každopádně, pokud máte v srdci motocyklové dobrodružství, je pro vás Honda Africa Twin jako stvořená. Zažijete s ní spoustu zábavy a s klidem se můžete vydat na cestu kolem světa.

Technické parametry:

Honda CFR1100L Africa Twin

Motor: 1084 ccm, 8 ventilů, SOHC, R2

Výkon: 75 kW při 7 500 ot./min.

Točivý moment: 105 Nm při 6 250 ot./min.

Převodovka: 6stupňová manuální, řetěz

Rozměry (D x Š x V): 2 330 x 960 x 1 560 mm

Rám: dvojitý kolébkový

Rozvor: 1 575 mm

Výška sedla: 850/870 mm

Světlá výška: 250 mm

Objem palivové nádrže: 24,8 l

Pohotovostní hmotnost: 248 kg

Pneu: vpředu: 90 / 90-21, vzadu: 150/70-18

Tagy:
motorka motocykl terénní jízda sport Honda CFR1100L Africa Twin cestovní enduro

Hlavní zprávy

Exkluzivní průzkum: Zájem o očkování stagnuje. Vakcínu odmítají voliči SPD a Volného
Koronavirus

Exkluzivní průzkum: Zájem o očkování stagnuje. Vakcínu odmítají voliči SPD a Volného

Všichni, kteří se chtěli očkovat, jsou již očkovaní, vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury STEM pro CNN Prima NEWS. 69 procent z 1 014 dotazovaných už dostalo alespoň jednu dávku a pouze 3 procenta to ještě mají v plánu. Vakcínu odmítají především voliči SPD, Volného bloku a koalice Trikolóra-Svobodní-Soukromníci. Mezi hlavními důvody jsou obavy z vakcíny nebo pochybnosti o užitečnosti očkování.

KOMENTÁŘ: Jak nás Schillerová chtěla dál bezstarostně zadlužovat, ale ČNB jí to zatrhla
Názory

KOMENTÁŘ: Jak nás Schillerová chtěla dál bezstarostně zadlužovat, ale ČNB jí to zatrhla

Česká národní banka učinila začátkem srpna možná nejdůležitější rozhodnutí za několik posledních let. Nenechala se totiž ovlivnit orodováním ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) za zachování nezvykle nízkých úrokových sazeb. Šéfka státní kasy se přiznala, že 5. srpna zavítala na měnověpolitické zasedání bankovní rady, kterou dle svých slov varovala před razantním zvyšováním úrokové sazby.

Jste žvanilové. Chystáte kšefty. Můžete mlčet? Co zaznělo ve vyhrocené Partii

S blížícím se termínem voleb politici evidentně začínají ztrácet nervy. Výrazně se to projevilo v nedělní Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS. Došlo nejen na názorové střety, ale i na okřikování, výzvy ke slušnému chování a na tvrdá obvinění. Přečtěte si přehledně, co prohlásila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD), předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová či šéf SPD Tomio Okamura.

Sopka na Kanárech dál chrlí lávu. Dvacet domů sežehl oheň, úřady evakuovaly 5000 lidí

Na španělském ostrově La Palma na Kanárských ostrovech evakuovali kvůli nedělní erupci sopky Cumbre Vieja na pět tisíc lidí. Oběti ani zranění nejsou hlášeni, zničena byla asi dvacítka domů. Sopka stále chrlí lávu a během 48 hodin by se mělo vědět, jak dlouho bude ještě erupce trvat, uvedla televize RTVE s odvoláním na předsedu regionální vlády Ángela Víctora Torrese.

Politická debata s Hamáčkem, Vondráčkem, Ondráčkem i Okamurou. Jak chtějí řešit migraci?

CNN Prima NEWS ve středu od 20:15 odvysílá další ze série předvolebních debat Speciál 360°: Hlas lidu. Před publikem se v sále střetne čtveřice zástupců politických subjektů kandidujících ve sněmovních volbách. Ve dvouhodinové debatě budou tentokrát diskutovány zejména otázky bezpečnosti a migrace. Do předvolebního pořadu byli pozváni politici z řad ANO, SPD, KSČM a ČSSD.

Německo míří po 16 letech k rudo-zelené vládě. Naznačila to poslední debata před volbami

Čtyřicet osm procent dotázaných označilo v bleskovém průzkumu kandidáta sociální demokracie Olafa Scholze na německého kancléře za vítěze poslední televizní debaty před nedělními volbami do Spolkového sněmu. Stále více se tak ukazuje, že by se Německo mělo připravit na výraznou změnu politického kurzu po šestnáctileté vládě Angely Merkelové, zastupující křesťansko-demokratickou unii CDU/CSU.

Tajemné zmizení mladého páru. FBI zřejmě našla ostatky 22leté dívky, po snoubenci pátrá

Američtí vyšetřovatelé řeší záhadné zmizení snoubenců Gabby Petitové a Briana Laudrieho. Pár cestoval po několika západních státech USA, 1. září se však muž vrátil do North Port na Floridě bez své partnerky. Po 22leté dívce bylo 11. září vyhlášeno pátrání, nyní agenti Federálního vyšetřovací úřadu (FBI) uvedli, že pravděpodobně nalezli ostatky ženy ve Wyomingu. Její snoubenec se od minulého úterý taktéž pohřešuje.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama