reklama

Testovali jsme Royal Enfield Himalayan. Není to jen Lada Niva mezi motorkami

Royal Enfield je jedním z nejstarších jmen mezi motocykly a vůbec nejdéle kontinuálně působící značkou na trhu. Původní britská firma sice zanikla v roce 1971, ve výrobě však dodnes pokračuje stejnojmenná indická odnož založená v roce 1955. Oficiální zastoupení má zaplaťpánbůh i u nás.

reklama

V časných podzimních dnech se mi dostal do rukou Himalayan, indické cestovní enduro, které prý vydrží všechno a stojí přitom úplně směšné peníze. Představoval jsem si relaxovaný návrat do časů minulých s nějakou tou obligátní asijskou exotikou k tomu. Jak moc jsem Enfielda podcenil...

Hlavně klid

Než jsem poprvé osedlal nevšední indickou motorku v základním stříbrném laku, učinil jsem tu trestuhodnou chybu, že jsem se dopředu podrobně neseznámil s technickými údaji tohoto velmi účelně zkonstruovaného stroje. Když jsem na blízkém dálničním přivaděči postupně dořadil na pátý rychlostní stupeň, motocykl se pohyboval rychlostí asi 120 km/h, ale co bylo nejvíce zarážející, otáčky už se v tu chvíli pohybovaly na dostřel červenému poli.

Aha, takže zvolnit, stroj byl přece jen úplně syrový – 250 km od nového opravdu není mnoho ani u motorky, takže nebudeme horala trápit. U čerpací stanice jsem měl konečně čas si tento nefalšovaný motocyklový ingot skutečně prohlédnout. Předně nahlížím do malého technického průkazu, kde s menším překvapením zjišťuji, že zjevně bytelný čtyřdobý jednoválec o objemu 401 cm³ dosahuje výkonu pouhých 18 kW, tedy hodnoty, kterou běžně překračují „otevřené“ stopětadvacítky.

Tak proto se mi celá ta věc, nehledě na nezajetost, zdá poněkud méně dynamická. Když si ale člověk uvědomí, že do levého pruhu dálnice tato mašina prostě nepatří a nikdo to ani v divokém snu nezamýšlel, rychle zjišťuji, že na to, na co Himalayan určen je, je naopak velice příjemným společníkem. Optimální prostředí a jízdní styl? Rozbitá okreska nebo prašná cesta a cestovní rychlost mezi 80–100 km/h, kde motor dosahuje příjemných 4000–5000 otáček, při kterých vydává i typicky úderný jednoválcový zvuk podpořený příjemně naladěným výfukem.

Veď mě dál, cesto má

Jakmile se s přirozeným tempem Enfieldu trochu sžijete, záhy seznáte, že pro podobně poklidný styl cruisingu není moc podobných společníků a těch, na které snadno připevníte tři velké plechové kufry, už vůbec ne. Tímto stylem můžete dojet prakticky až na konec světa. K dispozici jsme kromě oněch expedičních kufrů měli také příhodně velký větrný štítek, vyhřívaná řídítka s nastavitelnou intenzitou, silný padací rám nebo přídavná světla připevněná přímo na něm pod úrovní jezdcových kolen.

Specialitou Himalayanu je malý digitální budíček kruhového tvaru, který lze přes Bluetooth propojit s mobilním telefonem a prostřednictvím tovární aplikace zobrazovat základní pokyny Google navigace. Spolu s důslednou ochranou podvozku, poměrně úzkými pneumatikami uzpůsobenými i do lehčího terénu a obecně vcelku nízkou hmotností by se snad mohlo zdát, že Himalayan se dobře popasuje i s terénem těžším.

Není tomu tak. Limitujícím faktorem pro strmé výjezdy či skákání po kamenech v korytě vyschlého potoka se ukázaly být jak ne až tak vysoké zdvihy pérování, tak i příliš „dlouhá“ jednička, která je pro pomalý pohyb do kopce s dostatkem točivého momentu nezpůsobilá – tedy aspoň pokud nechcete obratem upálit spojku zaživa. A to nechcete. Ale abychom si rozuměli – veškeré terénní nástrahy zvládá Himalayan lépe než jakékoliv cestovní enduro.

Nenáročný parťák

Moc paliva si Himalayan za žádných okolností nežádá. Málokdy se dostanete k odběru přes čtyři litry na sto, což při objemu nádrže 20 l představuje dobrý předpoklad pro slušný dojezd. Jedete-li ve dvou, je to na „dynamice“ stroje znát, neřku-li, pokud chcete předjíždět. Taková operace vyžaduje stejně důkladný rozpočet údajů o rychlosti, vzdálenosti, síle větru a sklonu svahu jako kdysi u stejného aktu se Škodou 105.

Řidič se ale každopádně nenudí, překvapivě se může i docela pobavit při vykružování a naklápění mašiny do zatáček. Himalayan je vzdor svému nesilničnímu obutí vybírá s nečekanou jistotou bez náznaku vlnění. Rozkmitání předního kola se naopak může nepříjemně dostavit v rychlostech nad 100 km/h, jakmile vás zasáhne větrný vír od jiného vozidla nebo postranní vítr – rozkmit se potom nebezpečně lineárně zvětšuje a abyste jej zastavili, musíte citelně zpomalit třeba až o 30 km/h.  Indický stroj má po jednom brzdovém kotouči vpředu i vzadu, ke zpomalování se ale příliš nemá a zejména za páčku přední brzdy musíte při snaze intenzivně zpomalovat pořádně vzít. ABS ale samozřejmě nechybí.

Kouzlo nečekaného

Royal Enfield Himalayan není motorka pro každého, ba naopak je to přesně ten typ stroje, se kterým si musíte vzájemně vyhovět. Jedni se do jeho „nezmarovitého“ naturelu rychle zamilují, jiní nevidí jediný důvod proč s tímto od pohledu nemoderním křižníkem cest i necest ztrácet byť pár minut pozornosti. Originál to každopádně je a mít jej můžete v podstatě za pár korun, čímž vzniká zajímavá, i když úplně jiná alternativa například k moderně koncipovaným cestovním strojům značky CFMOTO. Indický stroj ale koupíte ještě o dost výhodněji, a sice za 136 990 Kč, dozdobit jej přitom můžete velice rozsáhlým arzenálem příslušenství. A navíc – Enfield má tradici a koule, prostě hodně kouzla za opravdu málo peněz.

Tagy:
Enfield Indie enduro motocykl cestování Royal Enfield Himalayan

Hlavní zprávy

Číšník kontroloval u hostů bezinfekčnost, šéf ho chce vyhodit. Neplatí vás vláda, řekl mu
Koronavirus

Číšník kontroloval u hostů bezinfekčnost, šéf ho chce vyhodit. Neplatí vás vláda, řekl mu

Zvláštní pracovní spor řeší číšník jedné pivnice v Hradci Králové. Tvrdí, že ho zaměstnavatel nutí ukončit pracovní poměr kvůli tomu, že na začátku listopadu kontroloval u hostů dodržování hygienických opatření. Přestože to bylo v souladu s platnými nařízeními, měl tím údajně podnik připravit o zisk. Vedení hotelu se k tomu odmítá jednoznačně vyjádřit.

Kolář: Konflikt Ruska s Ukrajinou? Česko si stranu už vybralo, nemůžeme jednat samostatně
360°

Kolář: Konflikt Ruska s Ukrajinou? Česko si stranu už vybralo, nemůžeme jednat samostatně

Ve sporu mezi Ruskem a Ukrajinou má Česká republika podle místopředsedy sněmovního výboru pro evropské záležitosti Ondřeje Koláře (TOP 09) jasně přidělenou stranu. „Česko si nemusí vybírat, máme vybráno. Jsme součástí NATO a Evropské unie (EU). Není to o tom, že si budeme házet kostkou a říkat, ke komu se přikloníme,“ uvedl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Juchelka: Pozitivní motivace někdy nefunguje. Nedělejme z povinného očkování politikum

Pozitivní motivace k očkování příliš nefunguje, proto mnohé země plánují povinné očkování, řekl poslanec za hnutí ANO Aleš Juchelka. Reagoval tak na záměr budoucí vlády zrušit vyhlášku o povinné vakcinaci. Předsedkyně lidoveckého senátorského klubu Šárka Jelínková ale tento krok obhajuje – společnost podle ní není na plošné očkování připravena, uvedla v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Diplomatický bojkot olympiády v Pekingu. USA viní Čínu z porušení lidských práv

Na zimní olympijské hry v Pekingu se příští rok nevypraví žádní představitelé vlády USA. Diplomatický bojkot her v pondělí oznámila mluvčí Bílého domu Jen Psakiová, která rozhodnutí odůvodnila porušováním lidských práv v Číně. Cílem opatření je naznačit Pekingu, že nemůže pokračovat ve svém současném kurzu. Vláda prezidenta Joea Bidena tím vyjádřila podporu americkým sportovcům, kteří na hry pojedou. Trestat je zákazem účasti by podle Bílého domu nebylo správné

Chlapec, který zemřel s covidem, měl i další onemocnění. Co o tragickém případu víme?

Chlapec, který v Ostravě zemřel s covidem, by za pár dní oslavil třetí narozeniny. Podle informací CNN Prima NEWS měl další chronické onemocnění, patřil tak do rizikové skupiny. Takovým pacientům lze pro zmírnění nemoci podávat monoklonální protilátky, ovšem až od 12 let, dodal Zdeněk Zíma z Odborné společnosti praktických dětských lékařů.

Děsivé pondělí: Hasiči vyjížděli ke třem pádům do studny i šachet. Jeden skončil tragicky

Nepříjemnou statistiku si v pondělí 6. prosince připsali hasiči ze Středočeského kraje. Během jediného dne vyjížděli hned ke třem totožným událostem – vyprošťování osob po pádu do hloubky. Hned první akce však skončila tragicky, muž po pádu do desetimetrové hluboké studny svým zraněním podlehl. Další dvě osoby, kdy jedna spadla do šachty při výkopové práci a druhá do výtahové šachty, byly převezeny do nemocnice.

reklama

Domácí zpravodajství

Trhy jim zrušili, přesto si poradili. V Jablonci nad Nisou otevřeli adventní supermarket

V Jablonci nad Nisou mají namísto vánočních trhů adventní supermarket. Bývalá prodejna nábytku v centru města se nyní proměnila v takzvaný Štědrý dům, který funguje stejně jako běžné obchody. Zákazníci si u vchodu berou košíčky, u stolů si vybírají zboží a u pokladny platí nákup. Skupina lidí, která pořádá několikrát do roka řemeslné trhy, si prostor pronajala a upravila během několika dní.

reklama