reklama

Test motorky: Moto Guzzi V 85 TT je nejstylovějším crossoverem v jedné stopě

Relativně nenápadný italský zástupce v kategorii cestovních endur je zcela originálním druhem svého rodu. Od dob, kdy brány továrny v Mandellu del Lario opustilo poslední enduro typu Stelvio, se tradiční výrobce od jezera Como soustředil především na stylové stroje, zatímco praktická část věci šla trochu stranou. Model V 85 TT v sobě však zdařile snoubí estetiku, jízdní vlastnosti i praktické schopnosti.

reklama

Ne, písmenka TT v názvu stroje neznamenají nabízející se „Tourist Trophy“, nýbrž „Tutto Terreno“, čili něco jako „do každého terénu“. To může i nemusí být výhoda – kompromisy jsou, jak známo, snesitelné jen do určité míry. Jak je na tom nejhezčí enduro na trhu?

Skvělá na silnici i mimo ni

Předpoklady nemá Guzzi špatné a minimálně navenek vyhovují celkovému retro stylu motorky. Posuďte sami: klasický napříč uložený V motor s rozvodem OHV, jediná zadní pružící jednotka uložená na straně (vpravo), přenos výkonu kardanem, obrovská nádrž na 23 litrů, dobrá ochrana před větrem, tempomat nebo vypínatelná stabilizace.

Podvozek je naladěn veskrze příjemně. Je spíše tvrdší, přesto ale dostatečně komfortní pro jisté držení stopy na silnici, příjemné také je, že se při brzdění nijak intenzivněji nezanořuje přední vidlice. Na hladkém povrchu se skutečně není čeho bát, dokonce bych se nebál říct, že je Guzzi v podstatě „blbuvzdorná“.

Nechá si hodně líbit a odpustí i menší jezdecké chybky. Zatáčky jsou tedy radost, včetně škrtání stupačkou o asfalt – takovou v jezdci vzbuzuje V 85 TT důvěru. Se ctí si tento příjemný cesťák poradí i s polňačkou a zvláště s vypnutou stabilizací to umí být i docela legrace. Ale všeho s mírou. Jak přijde slovo na větší výmoly nebo – co čert nechtěl – kamení, dostanou se 170 mm zdvihy i cestovně laděné šasi rychle ke svým limitům. Africaani KTM to tedy opravdu není.

Výbava pro 21. století

Moto Guzzi, to je synonymum velkého příčně uloženého vidlicového dvouválce. Poměr 59 kW          ku 229 kilogramům pohotovostní hmotnosti sice nepůsobí bůhvíjak, v praxi je však agregát krásně pružný a snadno se točící. Jeho „friendly“ charakteristika bude podobně jako zbytek motocyklu příjemná i pro začátečníka, což už bohužel tolik neplatí o tužším a ne vždy exaktním řazení.

Pro dlouhé cestování je zde snadno ovladatelný tempomat a nechybí ani možnost volby ze tří jízdních režimů (voda, silnice, terén), jejichž rozdíly jsou jasně patrné. Vcelku přehledný TFT displej ukáže jezdci podstatné informace, existuje už i možnost propojení s chytrým telefonem, takže se například dozvíte, kdo vám volá. Gros spokojenosti ale tkví především v pohodlném posedu, který potěší i vyšší jezdce.

Kdo chce kam?

Pětaosmdesátka je velmi povedený a přiměřeně drahý stroj. Proti konkurentům formátu Yamaha Tracer, Suzuki V-Strom nebo BMW F 850 GS boduje mimořádně oduševnělým stylem. Vyloženě skvělá je na silnici a zvládne i lehčí terén. Jediná potíž může být v tom, že pro začátečníka bude příliš drahá a zkušeného jezdce zase nemusí uspokojit jistou nevyhraněností i menší porcí výkonu. Cena začíná na 309 900 Kč, testované výroční provedení Centenario je jen o 10 tisíc korun dražší.

Tagy:
enduro motocykl motorismus Moto Guzzi 85 TT terén

Hlavní zprávy

Válek: Nemalujme si situaci s omikronem na růžovo. Máme plán opatření až do léta

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) na tiskové konferenci po jednání vlády naznačil, jak by mohla vypadat covidová situace v příštích týdnech. Pokud budou lidé aktuální opatření dodržovat, můžeme být podle něj v půlce února za vodou. Zároveň však varuje před podceňováním varianty omikron. Vláda připravuje plán opatření, který by mohl platit až do letních prázdnin.

Někdo se zbláznil, nebo je to sabotáž. Flegr nechápe méně časté testování zdravotníků

Pro zaměstnance platí od 17. ledna povinnost se kvůli omikronu dvakrát týdně testovat. Současně navíc začala platit vyhláška ministerstva zdravotnictví, která ulevuje pracovníkům sociálních služeb a zdravotníkům. Očkovaní se nemusí testovat vůbec a ostatní jen jednou týdně. Podle ministerstva stačí, že používají ochranné pomůcky. Fanouškem tohoto opatření není evoluční biolog Jaroslav Flegr. Podle něj jde o hazard s lidskými životy.

Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Ředitel závodů F1 na odstřel kvůli fiasku. Není hlavní viník, jde proti proudu Enge

Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.

reklama

Domácí zpravodajství

Syn zpěvačky, která zemřela po covidu: Flegr byl omyl. Ale není divu, že jsem agresivní

Když došlo na lámání chleba, co se týče očkování si kolem sebe postavila tlustou zeď. Těmito slovy popsal v pořadu 360° smýšlení své matky Jan Rek, syn zpěvačky Hany Horké, která zemřela po prodělání koronaviru. Ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že sama věřila v přírodu a schopnost těla odolávat. To její však nakonec selhalo, umělkyně o víkendu zemřela ve věku 57 let.

Sleva na jízdném bude činit 50 procent. Změna by měla začít platit od dubna

Aktualizováno

Slevy v dopravě pro studenty a seniory se sníží z nynějších 75 procent na 50 procent z jízdného, rozhodla vláda. Změna by měla začít platit od dubna. Na vládu s návrhem přišel ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

reklama