TikTok během koronaviru lámal rekordy. Bude stále vlivnější sociální sítí?

Před pár lety byl úspěch mobilní aplikace TikTok považován za chvilkovou záležitost pro mladé, která brzy pomine. Rekordy ve stahování ovšem ukazují, že zde roste vedle Facebooku či Instagramu další velká platforma, s níž se bude muset do budoucna počítat. Jaké jsou její plány do budoucna?

TikTok je sociální síť, které se ještě před rokem mnoho lidí smálo a dívalo se na ni s opovržením jako na krátkodobou záležitost pro malé děti a teenagery. Zkrátka si mysleli, že jde o fenomén, který – podobně jako například Snapchat – za několik měsíců odezní. Princip platformy, jejíž účel stojí na nahrávání několikavteřinových hudebních klipů či vtipných videí, připadal mnoha škarohlídům spíše úsměvný a zkrátka bez šance na delší životnost. Jenže popularita aplikace v uplynulých dvou letech rostla téměř raketovým tempem. A dosavadní čísla roku 2020 i kroky samotného vedení naznačují, že TikTok je čím dál silnějším internetovým hráčem a velkou konkurencí pro Facebook i Instagram.

Rekordní čísla

Podle dat analytické firmy Sensor Tower se stal TikTok nejstahovanější aplikací prvního čtvrtletí tohoto roku, když si ji stáhlo 315 milionů uživatelů. Zanechal tak za sebou s velkým odstupem své dva největší konkurenty, kdy se počet stahování mobilní aplikace Facebook pohyboval okolo 186 milionů, u Instagramu to pak bylo 151 milionů. TikTok tím navíc překonal historický rekord stažení za jediné čtvrtletí a zároveň tím prolomil další důležitou hranici. Celkově totiž už aplikace hlásí přes dvě miliardy stažení a podle deníku The Wall Street Journal má přes 700 tisíc aktivních uživatelů denně. A to už jsou data, jež dělají z TikToku velmi silného hráče.

Velký podíl na rekordních číslech měla pandemie koronaviru, kdy byla většina lidí zavřena ve svých domovech. Mobilní služba se pak pro ně stala nejen další cestou, jak konzumovat lehčí videoobsah, ale například díky živým streamům se jednalo i o jeden ze způsobů, jak zůstat v kontaktu s ostatními. Síla a vliv TikToku tak v uplynulých měsících proto rostly ještě výraznějším způsobem, což je kromě samotných čísel znát i na chování mnohých influencerů či známých osobností. Ještě před rokem bývalo zvykem, že si například youtubeři dělali z TikToku a tzv. muserů (tvůrci vydávající svá videa na TikToku) legraci. V uplynulých měsících se ovšem publikování na rostoucí sociální síti stalo velkou součástí jejich influencerské kariéry.

Slabé stránky TikToku

TikTok se tak díky rostoucí popularitě a neustále se zvyšujícímu počtu stahování stal velmi důležitou službou, která by mohla mít vedle Facebooku, Instagramu či Twitteru své nezastupitelné místo. Pořád je zde však několik překážek, jež mohou pozici TikToku v budoucnu ohrozit. V první řadě je tu stigma sociální sítě pro mladé a teenagery. Tato cílová skupina ovšem nabízí jen omezené možnosti monetizace a reklamy. Třeba ve Spojených státech bylo podle údajů agentury Reuters na konci loňského roku přes 60 procent uživatelů TikToku z věkové kategorie mezi 16 – 24 lety. Zatímco Facebook či Instagram už dokáží pokrýt daleko více věkových skupin, aktuální fenomén v tomto zatím zaostává.

TikTok se stal v minulosti terčem kritiky kvůli svému čínskému majiteli, firmě ByteDance, jež musel několikrát řešit kauzy okolo cenzurování služby či mazání politicky nevhodného obsahu. Společnost však tato nařčení už dlouhou dobu popírá a dohady, že spadá pod vliv čínského režimu, razantně odmítá. Značce škodí i velké množství případů internetové šikany či obav, že se jedná o ideální místo pro sexuální predátory, což zabraňuje růstu značky v západních zemích.

Změna ve vedení

To se ale snaží vedení změnit. Pozici výkonného ředitele TikToku a zároveň i místo provozního ředitele ByteDance zde totiž bude od června vykonávat Američan Kevin Meyer. Ten do čínské společnosti přichází od jednoho z největších mediálních a zábavních gigantů, Disneyho, kde patřil k nejvýše postaveným lidem ve vedení a stál například u rozjezdu streamovací služby Disney+. Podílel se také na úspěchu streamovacích platforem Hulu či sportovní ESPN+. TikTok tak ulovil opravdu velké jméno s obrovskými zkušenostmi, které by mu mělo pomoci k ještě výraznějšímu úspěchu v USA a prolomení nedůvěry u části populace. A zejména pomůže nalákat nové sponzory a důležité spolupracovníky.

Právě nalákání amerických reklamních partnerů či celebrit by mohlo být pro další růst sociální sítě klíčové. Jedná se o další z výrazných kroků, jimiž chce firma v západních státech uspět. Už dříve například otevřela ve Spojených státech své kanceláře či zpřísnila po celém světě pravidla komunity, jež by měla mimo jiné omezit právě obavy z ohrožení malých dětí či neprůhledných praktik ohledně soukromí uživatelů.

TikTok má před sebou ještě v mnoha ohledech dlouhou cestu, své místo mezi nejstahovanějšími sociálními sítěmi si ovšem vydobyl rychleji, než si mnoho ostatních internetových hráčů přálo. Ostatně fakt, že i sám YouTube pracuje na otevřené konkurenci zvané YouTube Shorts, jasně naznačuje aktuálně silnou pozici TikToku. I další čísla pak ukazují, že vliv platformy stále poroste a může se stát nejstahovanější aplikací roku 2020. Momentálně má k tomu hodně dobře nakročeno.

Tagy: