Podle Akia Toyody, výkonného ředitele automobilky Toyota, je při dosahování uhlíkové neutrality nepřítelem oxid uhličitý, ne spalovací motory. Zdůraznil, že Japonsko důsledkem přechodu na čistě elektrická vozidla může přijít téměř o 5,5 milionů pracovních míst. Po roce 2030 tamní výrobci prý vyprodukují až o osm milionů automobilů ročně méně.
Na pravidelném setkání Japonské asociace výrobců automobilů (JAMA), kterého se zúčastnili i lídři společností Honda, Yamaha a Isuzu, Akio Toyoda všechny varoval, že násilné evropské tlačení výrobců automobilů do výroby ekologických vozidel, nad kterým uvažuje i japonská vláda, bude neudržitelné.
Půjdou Japonci v elektromobilitě stejnou cestou jako Evropané? Velké automobilky se brání. Zdroj: Toyota
Evropský příklad varuje
Stejně jako Evropská unie, i Japonsko chce do roku 2030 drasticky snížit emise uhlíku a do roku 2050 dosáhnout úplnou uhlíkovou neutralitu. Všechno to začne zákazem prodeje automobilů se spalovacími motory a nakonec budou pro zákazníky k dispozici pouze plně elektrická vozidla.
Toyoda, který je také prezidentem asociace automobilek, má k těmto plánům poměrně hodně připomínek. Varuje tamní vládu, aby v rámci dlouhodobého hlediska vzala v úvahu, že japonská ekonomická síla pochází právě z výroby.
Namísto úplného přechodu na plně elektrická vozidla Toyoda navrhuje zvážit širší způsob snižování emisí uhlíku. „Japonsko je závislé na exportu. Takže uhlíková neutralita je stejná jako japonská otázka zaměstnanosti. Někteří politici tvrdí, že musíme změnit všechna auta na elektrická vozidla a že výrobní průmysl je zastaralý. Není to pravda. Měli bychom chránit japonská pracovní místa a životy. Myslím, že musíme naplánovat svou budoucnost podle reálných možností a zvážení všech aspektů,“ dodal Toyoda.
Spalovací motory nejsou univerzálním viníkem
Japonští výrobci vyrábějí zhruba deset milionů automobilů ročně, z toho se asi polovina vyváží. Podle současných prognóz by domácí závody do roku 2030 měly být schopny vyrobit osm milionů automobilů se spalovacími motory ročně, včetně hybridů a plug-in hybridů. Když se však tyto pohony zakážou, bude to velká rána. Výrobci se budou muset rozhodnout, zda přesunou výrobu těchto automobilů do jiných zemí nebo je už nebudou vůbec vyrábět.
„Znamená to, že bychom přišli o více než osm milionů automobilů ročně a automobilový průmysl by z tohoto důvodu mohl přijít o většinu z 5,5 milionu lidí, které zaměstnává. Pokud je spalovací motor nepřítelem, pak nebudeme schopni vyrábět téměř žádná další auta,“ uzavřel Toyoda.
Prezident Toyoty nejenže kritizoval kroky své vlády, ale mimo jiné navrhl i řešení. Podle něj by měla být uhlíková neutralita stanovena pro každou zemi individuálně, podle jejich podmínek a situace. Chce to především větší volnost při využívání technologií, které by vedly každého výrobce ke snížení emisí oxidu uhličitého.
„Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, ne spalovací motory. Pro snížení emisí potřebujeme praktické a udržitelné iniciativy přizpůsobené různým situacím v různých zemích a regionech.“ Upozornil, že hybridy stále pomáhají snižovat emise, i když mají v sobě zabudovaný spalovací motor. Hybridy také usnadňují snižování emisí na trzích, kde neexistuje nabíjecí infrastruktura a elektrická vozidla jsou příliš drahé. S dalšími vylepšeními pohonu mohou snižovat emise a zajistit, aby se hybridy emisemi přibližovaly k elektromobilům.