Tomáš Bank, český trenér lyžařky Ester Ledecké, v otevřeném rozhovoru pro CNN Prima NEWS popisuje fungování týmu olympijské vítězky v super-G. Vysvětluje, proč je „úředním jazykem“ týmu němčina a co říká na možné zrušení disciplíny, v níž jeho svěřenkyně vyhrála olympijské hry 2018 v Koreji.
„Nevěřím, že dojde ke zrušení super-G. Myslím, že velké lyžařské státy to nedopustí, protože tam mají předplacené medaile, o které by přišly,“ tvrdí Bank, který si myslí, že by alpskému lyžování prospěla větší komercionalizace ve stylu silniční cyklistiky.
Jak vůbec došlo ke spolupráci s italským trenérem Franzem Gamperem?
Hledali jsme náhradu za bratra Ondru (Ondřej Bank, bývalý reprezentant, který bratrovi Tomášovi pomáhal s přípravou Ledecké, pozn., red.). Oslovil jsem pár známých, některé trenéry z Rakouska. Franze Gampera jsem samozřejmě znal také, zvlášť poté, kdy vedl norskou reprezentaci (Aksel-Lund Svidal a Kjetil Jansrud se pod ním stali olympijskými vítězi, pozn., red.). Ale abych pravdu řekl, tak on mě nenapadl. Ale pak zapracoval Red Bull, přesně šéf speciálních sportovních projektů Robert Trenkwalder. Je stejná generace jako Franz a ulovil ho ve vodách, které jsou mu blízké.
Nenapadlo vás a nebo jste chtěl Ledeckou trénovat sám?
Ne, to nejde. Speciálně u rychlostních disciplín to není možné. Spíš bychom ještě někoho potřebovali do týmu. Ideální sestava by byla, já, Franz a Ondra. To by byla bomba, značka ideál.
Nepodaří se vám Ondřeje přemluvit, aby se k týmu vrátil?
Možná by se to podařilo na nějaké závody, ale… Někam by i vyjel, ale dlouhodobě se nechce vázat. Hlavně kvůli rodině, zároveň také sám podniká.
Jak rychle se vám loni podařilo vyladit spolupráci s Gamperem?
Rychle. A bylo to super, protože naskočil před prvními závody a hned jsme vyhráli. Takže jsme prožili obrovskou euforii.
Dovolíte si říct a budete tak kolegiální, že pod vítězstvím Ester Ledecké v super-G ve Val d'Isere byl i jeho trenérský podpis?
Samozřejmě ano. Také proto, že Ester byla bez Ondry nervózní. Takže když měla Franze za zády, velmi se uklidnila. Pomohl.
Díky Franzi Gamperovi jsme objevili nová místa, o kterých jsme nevěděli, nebo jsme netušili, že je možné tam trénovat.
Takže jí pomáhá, že má Gamper velké zkušenosti a posbíral s více lyžaři medaile z olympijských her a mistrovství světa?
Ano. To je velmi důležité. Díky tomu má k němu velký respekt.
V čem je spolupráce s Gamperem jiná? Jaký je jeho přínos?
Okamžitý byl například v tom, že jsme loni hned začali trénovat na lepších kopcích. Díky němu jsme objevili nová místa, o kterých jsme nevěděli, nebo jsme netušili, že je možné tam trénovat. A například poslední příprava před prvními závody, který Franz zařídil v Cervinii, byl úžasný a velmi Ester prospěl. Skoro celou minulou sezonu jsme se připravovali v Itálii a tréninky tam byly skvělé, což byl obrovský přínos. Dosud jsme jezdili téměř pořád na stejná místa a díky Franzovi se příprava zpestřila.
Jak se lišila letošní příprava od loňské?
Nyní si všechno už sedlo. Loni Franz naskočil na poslední chvíli a příprava vlastně stála na mě a dělali jsme ji jako v předchozích letech. Letos jedeme podle Franzových představ. I když tady trochu narážíme. Ester byla zvyklá na moje tréninky, ale Franz pořád vyhledává, kde by to bylo lepší. Což však znamená více cestování.
Takže nic pro Ester?
Přesně. To si nyní musíme vyjasnit. Ale už přecházíme do klidnějšího režimu. Franz sice na to byl zvyklý, ale Ester je radši, když se necestuje.
Pochopil to?
Myslím, že už to postupně začíná chápat.
A nebo věří, že Ester naučí se přizpůsobit?
Ne, ne, ne. On to musí pochopit. U Ester je to tak, že čím méně cestuje, tím větší pohodu si udělá. I za cenu toho, že netrénuje na rozmanitých kopcích, zvládne větší objemy a zároveň lépe regeneruje a odpočívá. Což je velmi důležité.
Pokud nás ve středisku Gitschberg Jochtal nechají trénovat a ještě nám připraví speciální sjezdovky pouze pro nás, hodně by to pomohlo. A kdyby to bylo i zadarmo v rámci smlouvy, byla by to i pomoc i finanční.
Ester Ledecká mluvila o tom, že se jejím partnerem stalo lyžařské středisko Gitschberg Jochtal v Jižním Tyrolsku. Jaký by to mělo přínos?
Pokud nás tam nechají trénovat a ještě nám připraví speciální sjezdovky pouze pro nás, hodně by to pomohlo. A kdyby to bylo i zadarmo v rámci smlouvy, byla by to i pomoc finanční. Slibuji si od toho, že to skutečně klapne a budeme moci trénovat tak, jak budeme chtít. Celé září jsme se museli přizpůsobovat velkým týmům a nemohli jsme si udělat program podle sebe.
Co to znamená?
Museli jsme trénovat super-G, protože to tak bylo postavené, a nemohli jsme jít na sjezd, který jsme měli v plánu. Nešlo si ani vybírat čas tréninku. Ester by se raději vyspala, ale já mám radši dřívější tréninky, protože se toho více zvládne. A k tomu je více šancí si pořádně odpočinout.
Takže ideál je v osm hodin?
Pro mě je ideál v šest. Ale na jaře jezdíme třeba už v půl páté ráno. Především proto, že takto časně jsou sjezdovky ještě tvrdé. Navíc na jaře se brzy rozednívá, kdežto na podzim začínáme až v sedm.
To vám v pěti hodin ráno pustí lanovky nebo vleky?
To ne, ale používáme i skútry. I v tom je výhoda, že Ester patří do týmu Red Bullu. Oni nám umějí zařídit, že sněžný skútr můžeme používat, což ušetří další dvě hodiny. Ester tak těch 15 jízd nenajezdí za čtyři hodiny, ale už za hodinu a půl.
Jaký je vlastní úřední jazyk týmu Ester Ledecké?
Snažíme se o němčinu (trenér Franz Gamper pochází z Jižního Tyrolska na severu Itálie, kde se běžně mluví německy, pozn., red.). Ale… Zlepšuji se. I když anglicky umím dost lépe, snažím se mluvit německy. Franz umí anglicky, ale moc se mu nechce. Takže když se v němčině do „něčeho zamotám“, pomůže mi anglicky a domluvíme se.
A jak s trenérem Gamperem mluví Ester?
Německy. I když v určitých vypjatých chvílích by byla lepší angličtina. Ale Ester už mluví německy lépe než já. Jak je svědomitá k tréninku, tak je svědomitá i v němčině. Zakousla se do toho před dvěma roky kvůli Red Bullu před dvěma roky.
Do prvních závodů Světového poháru v Söldenu zbývá devět dnů…
Nyní jsem převzal část tréninků, protože máme problémy s umístěním přípravy před zámořskou částí poháru v listopadu a prosince. Američané se Ester asi bojí, takže nemůžeme najít vhodné místo k tréninku. Takže tomu se teď Franz věnuje, protože má kontakty v USA i v Kanadě. A dohadujeme se a ladíme, kde budeme trénovat.
A kam tedy pojedete?
Já tvrdím, že by byla jednodušší Kanada. Ale uvidíme, jak to dopadne. Spíš si myslím, že nás Američané nevezmou, protože dělají obstrukce. V Kanadě by byl větší klid a hlavně bychom nemuseli cestovat, což je pro Ester důležité.
Podle mě je zrušení kombinace škoda, protože všestranní lyžaři jsou ti nejlepší. Ale na druhé straně by se nám výrazně zjednodušil život. Přiznám, že slalom je problém. Jak v tréninku, tak v logistice.
Donesla se k vám a k Ester informace o možném zrušení super-G, které navrhuje nový marketingový ředitel Mezinárodní lyžařské federace (FIS) Jörg Capol?
Ano, něco jsme zaslechl, ale žádnou diskusí jsem neprošel. Je to podobné jako se zrušením kombinace před deseti roky. Někdo je pro, jiný proti. Jörg Capol vzešel z běžeckého lyžování, to hovoří za vše. Ale my bychom se jako vždy přizpůsobili. Tak to bylo i s Ondrou, když zrušili kombinaci a zavedli superkombinaci a pak alpskou kombinaci. Podle mě je zrušení kombinace škoda, protože všestranní lyžaři jsou ti nejlepší. Ale na druhé straně by se nám výrazně zjednodušil život. Přiznám, že slalom je problém. Jak v tréninku, tak v logistice. Ale myslím, že by se ulevilo i velkým týmům. Oni mají speciální slalomové týmy a družstva na rychlostní disciplíny. A nechtějí kombinaci.
Kdyby ke zrušení super-G skutečně došlo, posunuli byste se s Ester i k obřímu slalomu?
Předně si myslím, že by FIS musela výrazně navýšit počet závodů ve sjezdu. Ten snad nikdy nezruší. A nevěřím, že dojde i na super-G. Myslím, že velké lyžařské státy to nedopustí, protože tam mají předplacené medaile, o které by přišly.
Koho počítáte mezi velké státy?
Ty, které ovládají FIS. Tedy Rakousko, Švýcarsko, Itálie, snad i Francie, přestože má slabší ženskou sekci. Oni mají i tzv. technologický a geografický doping, takže si to nenechají vzít. Brit se slalom naučí, ale super-G ne.
Co tedy může být za snahou zrušení super-G?
Jörg Capol vidí jen čísla a sledovanost. A protože se super-G často jezdí v pátek, nedívá se na něj tolik lidí jako na sobotní nebo nedělní sjezdy. Jde o to, si FIS chce udržet vliv.
V čem?
Aby sjezdové lyžování zůstalo na úrovni národních týmů. Ale pro lyžování i závodníky by bylo lepší, kdyby se jezdilo v podobných týmech, jako je to třeba v cyklistice. Aby se z lyžování stala komerčnější záležitost. Kdyby do něj přišly soukromé subjekty jako v cyklistice, dostalo by se tam více peněz. Ale to by FIS ztratila svůj vliv.