V pražské Týnské ulici se na dláždění po stranách vozovky objevily klikaté bílé čáry značící místo, kde je nutné jezdit opatrně. Jejich snímek vyvolal na sociálních sítích vlnu nevole a nepochopení, šéf pražských památkářů nové značení dokonce označil za paskvil. O případu informoval jako první internetový portál Blesk.cz
Bílé klikaté čáry na obou stranách uzounké ulice vypadají na první pohled nesmyslně. „Pokud tam auta projíždějí, tak stejně krokem, protože to místo je tak úzké, že to řidiče stejně donutí zpomalit,“ řekl pro Blesk dopravní expert Roman Budský. Zároveň upozornil na fakt, že pár metrů před inkriminovaným místem je osazena dopravní značka „obytná zóna,“ což mimo jiné znamená, že chodec má právo používat silnici v celé šíři a řidiči mohou jet rychlostí maximálně 20 km/h.
Hádanka: Je to sjezd na D1 nebo Týnská ulička na dohled Týnského chrámu v centru Prahy 1? @iprpraha pic.twitter.com/g8CSoei11s
— Uličník (@ulicnik_cz) February 22, 2023
Kocourkov, nebo nezbytné opatření?
Fakt, že výrazné čáry nastříkané na dlažbu v nejhistoričtější lokalitě hlavního města nepůsobí zrovna esteticky, rozvířil bouřlivou diskuzi pod twitterovým příspěvkem uživatele @AdamCzechia, který na značení upozornil.
„To je snad nějaká satirická akce, která upozorňuje na bizár situaci v Praze, a zítra se to smaže, že jo?“ zlobí se přispěvatel Radek Vratný. „Je to jednoduchý, těch vodorovných dopravních značení je najednou všude plno. Která firma to vysoutěžila a čí kamarád to je? Každá čára se počítá…“ naznačuje nekalé praktiky Tomáš Kinst.
Pro Blesk se ale k nové dopravní úpravě kriticky vyjádřil i šéf odboru památkové péče pražského magistrátu Jiří Skalický: „Jelikož se jedná o dopravní značení, odbor památkové péče není kompetentní se k tomu vyjadřovat. Ve srovnání s jinými městskými částmi či evropskými městy ale vidíme, že se tyto věci objevují zejména v Praze 1, bohužel. Odbor dopravy to s námi ani nekonzultuje a poté vznikají takové estetické paskvily.“
ČTĚTE TAKÉ: Slováci smí jezdit i na červenou, novinku doprovází zmatky. V Evropě jde o zavedenou praxi
Mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy Barbora Lišková ve vyjádření pro CNN Prima NEWS konstatovala, že důvodem k umístění značení tohoto typu bylo „upozornit řidiče na místo vyžadující zvýšenou opatrnost u vchodů do budov“.
„V nejužším místě je chodník široký pouhých 40 cm,“ upozornila Lišková s tím, že nařízení k instalaci dopravního značení vydal Odbor péče o veřejný prostor – odd. dopravy ÚMČ Praha 1, a to na základě požadavků místních občanů.
Jako jediný důvod k namalování čar označil obavu o bezpečí chodců a obyvatel okolních domů také radní pro dopravu Vojtěch Ryvola z ANO. „Lidé žijící v přilehlém domě (k novému dopravnímu značení, pozn. red.) se na nás opakovaně obraceli s prosbou o pomoc. Cítili se zde často ohroženi. Jejich požadavek jsme proto hodnotili jako oprávněný,“ konstatuje ve své reakci na zmíněný twitterový příspěvek radní.