
Končí vám letos fixace výhodné hypotéky? Přeplatit můžete i desítky tisíc korun ročně
Česko by mohlo přijít až o šestnáct miliard korun, pokud nedojde ke schválení novely energetického zákona Lex OZE 3. Senát ji nedávno vrátil zpět Sněmovně mimo jiné i kvůli přílepku, který omezuje pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Podle senátorů i samotných měst by hrozilo, že by ulice byly častěji rozkopané, popřípadě by z nich zmizela zeleň.
Zastupitelstvo Brna v úterý schválilo nový územní plán města. Obyvatelé by se podle něj měli dočkat podzemní dráhy, nových tramvajových tratí či obytných čtvrtí. Plánuje se také posunutí hlavního nádraží. Očekává se však, že některé části územního plánu budou napadeny žalobami, píšou Seznam Zprávy.
Digitální mapa, která má pokrýt celé Česko, bude mít podle náměstka pro digitalizaci Zlínského kraje Jiřího Jaroše (Piráti) široké využití. Sběr dat se uskuteční i díky letadlům, což znepokojilo některé občany. Jaroš ale podotkl, že k datům budou mít přístup všichni, a proto není třeba se obávat. Zároveň doufá, že komunikace se státem bude už jen digitální a papírová forma zcela vymizí.
V Praze může být podle platného územního plánu už za pár let spotřebován potenciál pro stavbu bytů. Varuje před tím předseda Sdružení pro architekturu a rozvoj Tomáš Ctibor. Developer Petr Urbánek pak hlásí, že hlavní město a střední Čechy brzy pojmou až pět milionů obyvatel, protože jejich počet zde roste enormním tempem.
Byty, kanceláře, koncertní síň, památník věnovaný českým židům, parky i školy. Současné vedení Prahy na březích Vltavy do roku 2040 plánuje vybudovat zázemí pro desítky tisíc občanů za desítky miliard korun. A to vše s přispěním soukromých investorů, při změně územního plánu i výstavbě zcela nové dopravní infrastruktury.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem pražského vnějšího okruhu, má územní rozhodnutí ke stavbě úseku 511 na jihovýchodě metropole mezi D1 a D11. Na Twitteru o tom informoval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Kromě tohoto úseku zbývá z vnějšího okruhu dostavět ještě úsek na severozápadě metropole, tam zatím o územní rozhodnutí zažádáno nebylo.
Černé stavby jsou v České republice častým problémem. Podle odborníků i úřadů je v tuzemsku běžnou praxí, že lidé nevydrží čekat na stavební povolení, začnou stavět nebo rekonstruovat, a zažádají si o něj až dodatečně. Ne vždy je ale stavba v souladu s pravidly a stavební úřady ji tak zpětně zkrátka nepovolí. Změnu by mohl přinést nově připravovaný stavební zákon, který má vejít v platnost v roce 2023.