Byty, kanceláře, koncertní síň, památník věnovaný českým židům, parky i školy. Současné vedení Prahy na březích Vltavy do roku 2040 plánuje vybudovat zázemí pro desítky tisíc občanů za desítky miliard korun. A to vše s přispěním soukromých investorů, při změně územního plánu i výstavbě zcela nové dopravní infrastruktury.
Bubny-Zátory
Nejintenzivnější výstavba se očekává v Holešovicích a v Karlíně, které pojí Rohanský ostrov. Praha společně se soukromými investory plánuje primárně „zrecyklovat“ oblast Bubny-Zátory.
Jde o území brownfieldu o rozloze 110 hektarů mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, kde by podle plánu do roku 2040 měla vzniknout celá nová čtvrť až pro 25 tisíc lidí. Součástí by měly být i dvě školy nebo centrální park s podobnou funkcí, jakou má třeba park na Kampě.
Na pozemcích je ale stavební uzávěra a už od roku 2009 pracuje město na změně územního plánu, která by výstavbu umožnila. V minulém roce pak Praha představila studii, ke které mohli lidé dodat připomínky. Ty se stále zpracovávají, studie se bude předělávat a schválená by měla být ještě v tomto roce.
„Jedná se o hlavní rozvojovou prioritu. Dohoda je zde komplikovanější vzhledem k množství soukromých vlastníků. Nejdříve je třeba mít územní studii, na jejímž podkladě můžeme usilovat o změnu územního plánu,“ řekl pro CNN Prima NEWS pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09).
Část pozemků v Bubnech vlastní pražský dopravní podnik, část stát skrze Správu železnic a dále více než deset soukromých majitelů.
Vltavská filharmonie
V rámci projektu by měla být realizována i nová pražská koncertní síň na Vltavské. V současné době Praha vybrala v soutěži konsorcium vedené dánským ateliérem Henning Larsen, které má zpracovat analýzu využitelnosti. „Vltavská filharmonie“ by měla pojmout až 1 800 diváků.
V plánu je, že přestavbou projede celá lokalita, náklady na její revitalizaci vyjdou nejméně na devět miliard korun. Se zahájením stavby se počítá nejdříve v roce 2025.
Památník ticha
Další kulturní památkou v území Bubny-Zátory má být Památník ticha věnovaný transportům českých židů do Terezína za druhé světové války. Dokumentaci přeměny nádraží pro pražský magistrát za téměř 1,3 milionu korun zpracovala firma Omnima.
Začátek přestavby starého nádraží za 150 milionů korun byl původně plánován na rok 2021. Koronavirová krize však plány zbrzdila a Praha aktuálně vyjednává s ministerstvem kultury o tom, že by si stavbu památníku vzal na starosti stát.
Rohanský ostrov
Na Rohanském ostrově, kde pozemky z velké části patří developerské firmě Sekyra Group, už výstavba probíhá od roku 2012 a skončit by měla do roku 2030. Společnost plánuje celkově investovat až 18 miliard korun a na území 88 hektarů vystavět v podstatě novou pražskou čtvrť.
Její součástí by měly být nové byty až pro 4 000 lidí, dále kanceláře, restaurace, obchody, služby i základní škola. U Vltavy by poté měl vzniknout Rohanský park, který by měl být i součástí protipovodňové ochrany města. To ale bude muset spolupracovat se soukromým developerem. V první fází probíhá příprava krajinářské studie a město by rádo mělo park hotový do roku 2023.
Holešovická tržnice
Dalším z míst u Vltavy, které už desítky let čeká na rekonstrukci, je Holešovická tržnice. Z té se v průběhu minulého roku po dlouhých soudních sporech museli odstěhovat vietnamští trhovci. Praha aktuálně ještě řeší spor s nevěstincem ShowPark, který stále přebývá s budovách patřících hlavnímu městu.
I bez ohledu na probíhající soud ale Praha plánuje rekonstrukci celého objektu až za tři miliardy korun. „Celková revitalizace bude trvat 10 až 15 let. Desítky let se tam neinvestovalo a jsou navrženy určité fáze. Jako první je kompletní renovace sítí, což je bezpodmínečně nutné pro další fungování tržnice. To bude za stovky milionů,“ řekl CNN Prima NEWS pražský náměstek pro finance Pavel Vyhnánek (Praha sobě).
Trojská lávka
Součástí revitalizace vltavských břehů jsou i lávky a mosty. Před otevřením je Trojská lávka, která spojuje Troju a Císařský ostrov v místě lávky zřícené v roce 2017. Primárně je určena pro pěší, ale v případě nutnosti po ní mohou projet i vozidla integrovaného záchranného systému.
Lávka HolKa
Už příští rok by měla být zahájena stavba další lávky pro pěší a cyklisty, která dostala jméno HolKa, protože spojuje Holešovice a Karlín. Přístup z lávky bude i na ostrov Štvanice.
Aktuálně se projednává dokumentace územního rozhodnutí a stavební povolení městských částí. Celkově by investice měla vyjít na 200 milionů korun.
Rohanský most
V rámci dlouhodobého záměru Praha plánuje i výstavbu Rohanského mostu pro silniční dopravu. Ten by měl propojit také Holešovice a Karlín v prostoru mezi Hlávkovým a Libeňským mostem na Palmovku. Náměstek Hlaváček ale tento týden přiznal, že most není pro současné vedení Prahy mezi prioritami, za důležitější označil výstavbu Dvoreckého mostu, který má spojit Braník a Smíchov.