Zastupitelstvo Brna v úterý schválilo nový územní plán města. Obyvatelé by se podle něj měli dočkat podzemní dráhy, nových tramvajových tratí či obytných čtvrtí. Plánuje se také posunutí hlavního nádraží. Očekává se však, že některé části územního plánu budou napadeny žalobami, píšou Seznam Zprávy.
Strategický plán na úterním jednání podpořilo 54 z 55 zastupitelů moravské metropole. Platit by měl od 1. února příštího roku. Podle webu Seznam Zprávy se však dá očekávat, že některé jeho části budou napadeny žalobami. „Dokument jsme podrobně konzultovali. Nemělo by hrozit jeho soudní zrušení,“ věří městský architekt Jan Tesárek, jehož kancelář plán vypracovala.
ČTĚTE TAKÉ: Kuriózní případ z Brna. Policie odchytávala muflona, nakonec se z něj vyklubal beran
Územní plán trvalo vypracovat a schválit 22 let, připomnělo město na svém webu. Hlavní změny se týkají brněnského vlakového nádraží. To by se mělo do devíti let posunout asi o kilometr jižněji. K nové stanici budou kromě autobusů jezdit také tramvaje. „Postarají se přibližně o 75 procent cestujících mířících k novému nádraží,“ řekl provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl.
Právě od nového hlavního nádraží by měla vést podzemní dráha. Schválený územní plán počítá, že by vedla pod centrem města k řečkovickému nádraží. Vybudování metra však podle architektů bude trvat ještě desítky let.
Pryč s továrnami a brownfieldy
V budoucnu by se Brno podle dokumentu mělo rozrůst až o 170 tisíc obyvatel. „Do stavebních ploch přibude 400 tisíc metrů čtverečních, což je ve stávajících cenách hodnota asi šest miliard korun,“ uvedl radní Petr Bořecký. S novým plánem si zastupitelé slibují čitelnější rozvoj nových čtvrtí.
V obytné plochy by se mělo proměnit i přibližně sto zašlých ploch. „Dál se bude rozvíjet lokalita bývalé továrny Zbrojovka i Špitálka s rozsáhlými brownfieldy,“ řekl Tesárek, podle kterého by v nových čtvrtích měly být všechny potřebné služby dostupné do 15 minut. „Chceme vytvářet plochy, které umožní směs využití, tedy území, kde lze bydlet, pracovat, je tam zeleň i místo pro odpočinek. Nechceme velké monofunkční lokality,“ vysvětlil.
Architekti při plánování rozvoje města mysleli také na zelené plochy. „Největší rizika, která jsme v původně předloženém plánu viděli, jsou alespoň částečně zmírněná. Jednalo se například o nedostatečnou ochranu zeleně, nízké požadavky na plochy a řešení zeleně v návrhových plochách. Je to ošetřené zvětšením podílu plochy zeleně na rostlém terénu,“ popsala opoziční zastupitelka Jana Drápalová (Zelení).
Nejasnosti kolem okruhu
Otazníky ovšem stále panují okolo jižní části Velkého městského okruhu. Ten by měl vést k novému hlavnímu nádraží a plánované čtvrti pro 15 tisíc lidí. Pokud by se tak nestalo, daná část města by podle Tesárka měla problém s dopravou.
„Budeme řešit a zpřesňovat překlenutí nového nádraží právě silničním okruhem. Dopraváci nadále počítají, zda tam bude výhodnější tunel, nebo estakáda,“ popsal architekt.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zjistili jsme tajné fígle parkovacích pirátů. Hrozí jim vysoký postih, varují ale policisté