Invaze čínských výrobců aut na evropský trh pokračuje. Tentokrát v hlavní roli s velkým koncernem BYD, který vyrábí běžná, hybridní i plně elektrická auta. Už dnes se tyto vozy prodávají například v Norsku. Do budoucna plánuje BYD nejen vstup na další trhy, ale i výstavbu dvou evropských továren.
Potíže tradičních evropských automobilek vytváří spolu s nepříznivými globálními okolnostmi prostor pro vstup nových výrobců aut na trhy EU. Rychle se etablující čínské značky Dongfeng nebo MG rychle dohání další velký hráč z Říše středu jménem BYD. Trhy, které jsou pro BYD podle agentury Bloomberg zajímavé, jsou (zatím) Belgie, Dánsko, Nizozemsko, Švédsko, Německo, Francie a Spojené království. Na některé z nich už koncern BYD vstoupil, na další se chystá v příštím roce. Zda mezi nimi bude v budoucnu i Česká republika, není jasné, ale reálné to je.
BYD se v Evropě chystá prodávat také sedan se zajímavým názvem Destroyer. Zdroj: se svolením společnosti BYD Corp.
BYD se v Evropě chystá prodávat také sedan se zajímavým názvem Destroyer. Zdroj: se svolením společnosti BYD Corp.
Frontální útok Číňanů
Některé čínské automobilky už nyní hovoří o svém záměru postavit továrny přímo v Evropě, což by dramaticky snížilo přepravní náklady, ale na druhé straně by se výrazně zvýšily jejich výrobní náklady. A právě nízké výrobní náklady, dané levnější pracovní silou a levnějšími surovinami i energií, jsou klíčovou výhodou čínských automobilek, díky které dokážou nabídnout levnější auta než tradiční evropské automobilky, vyrábějící „doma“. To je také důvod, proč evropské firmy vyrábí některé své modely v Číně.
V uplynulém roce evropští výrobci dovezli do Evropy přibližně 33 tisíc elektromobilů vyrobených v Číně. V letošním roce to bude dvojnásobek. Za tři roky by se v Evropě mohlo prodat téměř 800 tisíc aut čínské výroby, z toho kolem 330 tisíc z čínských závodů evropských automobilek.
Postup čínského BYD se ale zdánlivé logice věcí poněkud vymyká. Podle informací agentury Bloomberg totiž neplánuje postavit v Evropě jen jeden závod, jak avizoval dříve, ale rovnou dvě továrny – původně zde měl stát jen komplex na výrobu elektromobilů. Víceprezidentka čínského koncernu Stella Li však pro Bloomberg potvrdila přípravu výstavby evropské továrny a překvapivě dodala: „Ano, je možné, že tato továrna nebude jediná.“
BYD v Evropě nejvíc sází na kompaktní crossover Atto 3. Zdroj: se svolením společnosti BYD Corp.
V hlavní roli elektřina
BYD se chystá evropské trhy obohatit o kompaktní crossover Atto 3, velké SUV Tang a sedan vyšší třídy Han. Evropským bestsellerem by se však mělo stát Atto 3, postavené na nové ryze elektrické platformě. Její součástí je tepelné čerpadlo a elektrická hnací soustava, která integruje motor, měnič, výkonovou elektroniku a palubní nabíječku. Cena čínské verze Atto 3 s názvem Yuan Plus začíná v přepočtu na částce přibližně 550 tisíc korun, v Evropě bude jeho cena začínat někde kolem hranice 900 tisíc korun, což je na středně velký elektromobil v dnešní cenách hodně slušná cifra.