Evropa se z pozice velkého vývozce automobilů stále rychleji přibližuje k situaci, kdy bude sama většinu aut dovážet. Podle analýzy poradenské společnosti PwC by zásadní zlom v obchodní bilanci měl nastat do dvou let. Prim mezi dováženými vozy by měly hrát čínské značky.
Evropský automobilový průmysl je ve stále větších potížích. Podle prognóz německé pobočky PwC budou už v roce 2024 čínští výrobci uspokojovat evropskou poptávku po nových elektrických a spalovacích autech lépe než automobilky ze starého kontinentu. Převaha importu před exportem bude zásluhou nejen čínských firem, ale i evropských koncernů, které přesouvají výrobu do Asie.
800 000 aut z Číny
Analytici předpovídají, že v blízké budoucnosti může na eurounijní silnice ročně přibývat až 800 tisíc aut dovezených z Číny, z toho zhruba 330 tisíc s logy evropských firem. Většinou ale půjde o asijské značky, které se zaměřují na dostupnější modely. Ty momentálně v evropských showroomech velmi chybí. Paradoxně je jednodušší sehnat drahé velké elektrifikované SUV prémiové značky než levné auto do města.
„Evropští výrobci se stále potýkají s problémy s dodávkami a zaměřují se především na elektromobily ve vyšším cenovém segmentu. Na druhou stranu čínští výrobci optimalizovali a dále rozvíjeli své modely na domácím trhu – a nyní přinášejí do Evropy levná auta schopná nahradit chybějící evropskou produkci. Pokud jde o elektromobily, je výmluvným faktem, že se žádný evropský model nedostal do první pětice nejprodávanějších elektromobilů na světě,“ vysvětlil Felix Kuhnert z PwC Německo.
Přestože podíl aut z Číny je v současnosti v Evropě stále zcela minoritní, může se to podle PwC poměrně rychle změnit. Evropští výrobci totiž v současnosti bojují nejen s rostoucími cenami energií, ale také s vážnými poruchami v dodavatelském řetězci. A v tomto ohledu hrají poměrně důležitou roli čínští dodavatelé.
Ještě loni evropské automobilky z Číny do Evropy vyvezly jen 35 tisíc elektromobilů. Pro rok 2022 studie PwC předpovídá zdvojnásobení tohoto čísla. Pro konkrétní příklady nemusíme chodit vůbec daleko, ať už se jedná o elektrické Mini, jehož nadcházející generace se již nebude vyrábět ve Spojeném království, nebo můžeme zmínit Smart, který začne v Číně vyrábět své elektromobily. Již dnes je největší závod Tesly v Šanghaji. Pro globální trh se v Číně vyrábí také elektrický model Dacia Spring či Polestar 2.
Méně úspěšné než MG jsou zatím českém trhu vozy Dongfeng. Na vině je paradoxně vysoká cena. Zdroj: Jan Markovič
Drahé energie dalším hřebíčkem do evropské rakve
„V současné době vidíme Evropu jako automobilovou lokalitu, která je pod tlakem z mnoha stran. Kromě narušených dodavatelských řetězců se evropští výrobci obávají zejména rostoucích cen energií,“ vysvětlil Jörn Neuhausen ze Strategy & Deutschland.
Je tedy možné, že i když v každém z nás zvítězí lokální patriotismus a vybereme evropskou značku, dealer splní objednávku dodáním nového modelu Audi, Mercedes, Volvo nebo Volkswagen přímo z čínské továrny. Moc zákazníků to asi trápit nebude. Z pohledu zaměstnanosti to však bude něco jiného.