Praha nasadila nová monitorovací vozidla. Jejich úkolem je kontrola zón placeného stání a sledování defektů na komunikacích, jako jsou výmoly nebo závady na dopravním značení. Město si od novinky slibuje zrychlení a zkvalitnění identifikace vad i proces jejich nápravy. Lépe si posvítí i na nepoctivé parkující.
Postrachem špatně parkujících pražských řidičů byly dosud bílé Toyoty Yaris se soustavou kamer umístěných na střeše. Město s jejich pomocí dosud monitoruje správné parkování, což je ožehavé téma zejména na modrých rezidentských zónách. Zatímco stávající způsob kontroly se dařilo některým vynalézavým řidičům obelstít, s novým „koštětem“ už to tak snadné mít nejspíš nebudou.
Dosavadní monitorovací vůz Toyota Yaris kontroluje modrou zónu v Praze 10. Zdroj: Profimedia.cz
Konec přelepování?
„Nový monitoring umožňuje získat a využít mnohem více informací, než jen kontrolovat dodržování parkování v zónách placeného stání. Cílem je komplexní služba, která umožní využít data z kamer i pro kontrolu spravovaného majetku – pokud dojde k závadě na dopravním značení nebo k výtluku, dostane se k nám tato informace mnohem dříve než dosud,“ uvedl v tiskové zprávě Filip Hájek, místopředseda představenstva Technické správy komunikací (TSK).
Stejně jako předešlá technologie, pracuje i nový systém s databází registru vozidel, podle provozovatele je však chytřejší než dosud. Zbytečné tedy bude například přelepování jednotlivých znaků registrační značky, protože systém si umí spárovat zbytek znaků s typem vozidla, a odvodit tak jeho pravou identitu. Zakrytí auta plachtou nebo zastínění značky nějakou větší bariérou bude ale pro mobilní kontrolory nejspíš neřešitelné i nadále.
Dodavatelem nového systému je česká technologická společnost Iterait. Její ředitel Adam Blažek popsal jeho schopnosti v rozhovoru pro Hospodářské noviny: „K lokalizaci výmolů či poškozených dopravních značení používáme velice přesné metodiky. Město si následně data přebere a pak na ně nějakým způsobem zareaguje. My jsme podobně jako v případě monitoringu aut schopni zaslat fotografii. Systém najde místa, která jsou jasně špatná, ta vidí snadno, stejně jako ta, která jsou zase jasně dobrá. Pak je ale zóna, kde záleží na subjektivním pocitu, jestli jde o problém, nebo ne. To už je ale na městě, my jsme jen v pozici technického dodavatele.“
V současnosti už Prahou několik Renaultů Captur vybavené umělou inteligencí od firmy Iterait jezdí. Do konce roku by však jejich celkový počet měl činit 12 vozů a postupem času by měl ještě narůstat. Vše se pochopitelně odvíjí od zájmu jednotlivých městských částí.