Parkování v centrech velkých měst je nesmírně vysilující záležitostí. Pokud v dané lokalitě nemáte trvalé bydliště, je to prakticky neřešitelný problém. Někteří řidiči ho řeší překrýváním registračních značek, teď se hlavním městem šíří další „vychytávka“. A dozorující orgány jsou na vynalézavce, kteří zakryjí celé auto plachtou, podle všeho krátké.
Už pouhé přelepení nebo překrytí registrační značky je u parkujícího auta bez řidiče dost komplikovaně postižitelné. V ulicích s modrými parkovacími zónami se ale začínají objevovat i auta „pod stanem“. O čem je řeč?
Ještě v 90. letech bylo běžné vídat na ulicích auta zaparkovaná pod na míru šitými plachtami, jejichž hlavním smyslem byla ochrana vozu proti povětrnostním vlivům, když majitelé neměli garáž. Dnes se stejná kamufláž podle zjištění webu Autosalon.tv ideálně hodí pro znemožnění identifikace daného vozu. Jde o ideální zbraň proti vozidlům automatizovaně monitorujícím správnost parkování.
Neřešitelný problém
Češi jsou národ vynalézavý a mistrný v otázce hledání mezer v právních předpisech. Zvláště nadanou sortu v tomto směru představují motoristé, které v posledních letech stíhá jedno omezení za druhým. Denním ožehavým problémem velké části motorizovaných obyvatel měst je parkování. Jestliže řidiče přelepujícího číslo nebo písmenko na „espézetce“ může policista teoreticky „chytit za ruku“ přímo při činu, auto přikryté celé plachtou není z pohledu silniční vyhlášky ničím proti ničemu.
„Obecně samotné zaplachtování protiprávní jistě není. Stejně jako překrytí registrační značky listy ze stromu či kusem mokrého papíru, které by mohly být způsobeny například povětrnostními vlivy, tedy bez zásahu člověka, nebo někým jiným, kdo není vlastníkem vozidla nebo řidičem. Jedna věc je ale teorie, druhá praxe,“ sdělila Autosalonu.tv mluvčí Městské policie Praha Irena Seifertová.
Je nabíledni, že auto schované pod plachtou samozřejmě nevystavuje na odiv ani svoji registrační značku (za minulého režimu musela být napsána na plachtě) a není zákonné moci donutit řidiče tento klíčový identifikátor nechat obnažený.
„Žádný právní předpis nezakazuje zakrýt si vozidlo plachtou, tudíž to legální je. Ani neexistuje žádný zvláštní režim pro modré zóny,“ potvrdil pro Autosalon.tv mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
Zlehka našlapovat
Připomeňme, že situaci v zónách placeného stání zajišťují v Praze vozy TSK s kamerovým systémem. Ty následně posílají údaje městské policii, která je vyhodnocuje a řeší případné přestupky. „Strážníci řeší problémy v zónách placeného stání především na základě oznámení obecně, prioritně oznámení na tísňovou linku 156, nebo v rámci běžné hlídkové činnosti,“ komentuje oblíbené udávání hříšníků Seiferová.
„Na veřejně přístupných místech je strážník oprávněn učinit kroky k zjištění registrační značky. Může například nadzvednout plachtu,“ řekla mluvčí pražské městské policie. „Nesmí se ale jednat o případ, kdy je plachta pevně přichycena, tedy například přivázaná a hrozí, že by strážníci při manipulaci s upevněním mohli způsobit škodu na vozidle,“ popsala dále mluvčí pražských strážníků. Kdyby si na ně teoreticky nepoctivý parkující připravil nějakou past byť jen špinící vozidlo, mají muži zákona problém.