reklama

V zajetí kosočtverců: V Evropě se rozšiřují značky zakazující sólo jízdu v autě

Blahobyt ve společnosti se mimo jiné projevuje vlastnictvím automobilu. V jednotlivých rodinách se jich i u nás nezřídka vyskytuje větší počet. Výsledkem je, že na silnicích potkáváme z velké části auta obsazená pouze řidičem. To s sebou samozřejmě přináší hustší provoz, větší emise skleníkových plynů a tak dále. Nejen ve vzdálených částech světa proto přibývá značek, které mají tuto praxi omezovat.

reklama

Značka s bílým kosočtvercem na modrém nebo černém pozadí se v zahraničí umisťuje nad pruhy, ve kterých můžete jezdit pouze po splnění určitých podmínek. V závislosti na zemi a charakteru vozovky může tato dopravní značka stanovovat nejmenší počet lidí přepravujících se v autě nebo zvýhodňovat automobily s nižšími emisemi, tedy hybridy a elektromobily. V Evropě je tato značka k vidění hlavně ve Francii, kde každému, kdo neoprávněně vjede do takto označeného pruhu, hrozí pokuta na místě ve výši 90 až 135 eur, tedy v přepočtu minimálně 2 300 korun.

Dopravní značení tohoto typu není raritou ani ve Španělsku, Norsku a dokonce ho využívají i naši rakouští sousedé. Své četné zastoupení má ale hlavně v zemích za velkou louží, přičemž v USA a Kanadě se nazývá HOV – High Occupancy Vehicles, tedy jízdní pruh pro vozidla s více cestujícími.

Vyhrazené pruhy nejen pro autobusy

Smyslem popsaného dopravního značení je, aby odrazovalo lidi, kteří používají automobil sami, a přimělo je využívat veřejnou dopravu nebo různé formy sdílení. Výhoda, pokud bychom si jako příklad uvedli USA, HOV pruhu tkví v tom, že pokud jsou na čtyřproudé dálnici kolony a otevře se pruh pro vozidla „s výhodami“, dokáže obsazenějším vozům výrazně snížit dobu jízdy ve srovnání s auty, v nichž sedí pouze šofér. Tím pádem se sníží počet automobilů v koloně, což vede k poklesu zatížení infrastruktury a spotřeby paliva, a má to tedy příznivý dopad na životní prostředí. Za posledních 10 let se v USA hodně rozšířily a v Evropě se pomalu, ale stále více implementují.

HOV pruhy mohou být součástí dálnice (jak je to běžné v USA) nebo důležité magistrály (jako například v Leedsu ve Velké Británii). Mohou být „přílivové“, aby pomohly provozu v nejrušnějším čase (obvykle auta přijíždějící směrem do center měst během ranní špičky, odjíždějící večer po práci). Mohou být permanentní a odděleny fyzickou bariérou od jízdních pruhů na normální použití nebo je definují jízdní pruhy a speciální dopravní značky. Hodiny a dny provozu jízdního pruhu HOV se mohou lišit v závislosti na přetíženosti a funkci úseku cesty, na kterou se vztahují – například pouze během ranních špiček, ve všední dny nebo kdykoliv.

Závěry o účincích pruhů HOV se v jednotlivých studiích liší. Uvádí se, že snižují přejezdy vozidel na koridorech HOV o 4 až 30 procent. Rovněž se uvádí, že po otevření jízdního pruhu HOV se zvyšuje ochota sdílet auta a používat autobusy, z tohoto hlediska jsou efektivnější v případech, kdy se tvoří pravidelně kolony. Existuje však i názor, že mohou být v některých případech méně účinné. Kdo nevyzkouší, neví.

Tagy:
sdílení aut MHD dopravní zácpa spolujízda vyhrazené jízdní pruhy HOV

Hlavní zprávy

K Landovi se na demonstraci přidá Pirát Dostál i část senátorů. Nespojujeme se, tvrdí

V neděli odpoledne se na Václavském náměstí v Praze uskuteční demonstrace za svobodu a občanská práva, které by se měli zúčastnit zástupci SPD, hnutí Chcípl PES nebo zpěvák Daniel Landa. Podle informací CNN Prima NEWS tam promluví ale i Pirát Ondřej Dostál či senátorka Alena Dernerová. Ta upozornila, že se s ostatními řečníky ale nespojují. Že má jít o apolitickou akci zdůraznil i svolavatel demonstrace a šéf Svobodných Libor Vondráček.

Sledujte ŽIVĚ jednání Sněmovny: Poslanci by mohli začít řešit korespondenční volbu

Aktualizováno

Poslanci se v úterý nakonec nebudou zabývat novelou pandemického zákona, a to kvůli vetu SPD. Vláda chtěla, aby Sněmovna schválila předlohy zrychleně ve stavu legislativní nouze, ráno se i na toto téma sešly výbory. Proti schválení zmíněné novely se přímo na Malostranském náměstí koná demonstrace, kterou organizuje iniciativa Chcípl PES. Zákonodárci by se však mohli začít zabývat korespondenční volbou. Schůze pléna pokračuje odpoledne, živě ji můžete sledovat v tomto článku.

Emotivní slova Davidové: Jsem na dně. Nejsme stroje, lidé nám ale dávají vše sežrat

Lidi nás často berou jako stroje. Ale my jsme taky lidi a také máme své osobní problémy. To jsou nedávná slova největší české biatlonové hvězdy Markéty Davidové. V dokumentu pro společnost Red Bull se rozpovídala o tom, jak je těžké dělat nyní v Česku nadmíru populární sport. Zejména v případě, kdy se jí na krku nehoupe medaile a závod se zkrátka nepovede.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii 30. ledna uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Ptát se budete i vy, diváci ve studiu. Exkluzivní speciál můžete sledovat na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

reklama

Domácí zpravodajství

Dolejš ze slavné kapely Šlapeto umíral o samotě. Před smrtí zanechal mrazivý vzkaz

Smrt kapelníka legendární skupiny Šlapeto Radana Dolejše zasáhla jeho blízké, kolegy a také příznivce. Tělo známého hudebníka nalezli v neděli hasiči v jeho bytě. Co bylo příčinou úmrtí, si nechává rodina pro sebe. Dolejš přitom až do poslední chvíle komunikoval se svými fanoušky na sociálních sítích. Několik dní před smrtí tam sdílel vzkaz, ze kterého mrazí.

reklama