reklama

V zajetí kosočtverců: V Evropě se rozšiřují značky zakazující sólo jízdu v autě

Blahobyt ve společnosti se mimo jiné projevuje vlastnictvím automobilu. V jednotlivých rodinách se jich i u nás nezřídka vyskytuje větší počet. Výsledkem je, že na silnicích potkáváme z velké části auta obsazená pouze řidičem. To s sebou samozřejmě přináší hustší provoz, větší emise skleníkových plynů a tak dále. Nejen ve vzdálených částech světa proto přibývá značek, které mají tuto praxi omezovat.

reklama

Značka s bílým kosočtvercem na modrém nebo černém pozadí se v zahraničí umisťuje nad pruhy, ve kterých můžete jezdit pouze po splnění určitých podmínek. V závislosti na zemi a charakteru vozovky může tato dopravní značka stanovovat nejmenší počet lidí přepravujících se v autě nebo zvýhodňovat automobily s nižšími emisemi, tedy hybridy a elektromobily. V Evropě je tato značka k vidění hlavně ve Francii, kde každému, kdo neoprávněně vjede do takto označeného pruhu, hrozí pokuta na místě ve výši 90 až 135 eur, tedy v přepočtu minimálně 2 300 korun.

Dopravní značení tohoto typu není raritou ani ve Španělsku, Norsku a dokonce ho využívají i naši rakouští sousedé. Své četné zastoupení má ale hlavně v zemích za velkou louží, přičemž v USA a Kanadě se nazývá HOV – High Occupancy Vehicles, tedy jízdní pruh pro vozidla s více cestujícími.

Vyhrazené pruhy nejen pro autobusy

Smyslem popsaného dopravního značení je, aby odrazovalo lidi, kteří používají automobil sami, a přimělo je využívat veřejnou dopravu nebo různé formy sdílení. Výhoda, pokud bychom si jako příklad uvedli USA, HOV pruhu tkví v tom, že pokud jsou na čtyřproudé dálnici kolony a otevře se pruh pro vozidla „s výhodami“, dokáže obsazenějším vozům výrazně snížit dobu jízdy ve srovnání s auty, v nichž sedí pouze šofér. Tím pádem se sníží počet automobilů v koloně, což vede k poklesu zatížení infrastruktury a spotřeby paliva, a má to tedy příznivý dopad na životní prostředí. Za posledních 10 let se v USA hodně rozšířily a v Evropě se pomalu, ale stále více implementují.

HOV pruhy mohou být součástí dálnice (jak je to běžné v USA) nebo důležité magistrály (jako například v Leedsu ve Velké Británii). Mohou být „přílivové“, aby pomohly provozu v nejrušnějším čase (obvykle auta přijíždějící směrem do center měst během ranní špičky, odjíždějící večer po práci). Mohou být permanentní a odděleny fyzickou bariérou od jízdních pruhů na normální použití nebo je definují jízdní pruhy a speciální dopravní značky. Hodiny a dny provozu jízdního pruhu HOV se mohou lišit v závislosti na přetíženosti a funkci úseku cesty, na kterou se vztahují – například pouze během ranních špiček, ve všední dny nebo kdykoliv.

Závěry o účincích pruhů HOV se v jednotlivých studiích liší. Uvádí se, že snižují přejezdy vozidel na koridorech HOV o 4 až 30 procent. Rovněž se uvádí, že po otevření jízdního pruhu HOV se zvyšuje ochota sdílet auta a používat autobusy, z tohoto hlediska jsou efektivnější v případech, kdy se tvoří pravidelně kolony. Existuje však i názor, že mohou být v některých případech méně účinné. Kdo nevyzkouší, neví.

Tagy:
sdílení aut MHD dopravní zácpa spolujízda vyhrazené jízdní pruhy HOV

Hlavní zprávy

Stát musí regulovat bydlení, šlo to i za Husáka. Maláčová a Stropnický opět v akci
Volby 2021

Stát musí regulovat bydlení, šlo to i za Husáka. Maláčová a Stropnický opět v akci

Jana Maláčová (ČSSD) a Matěj Stropnický (za ČSSD) vyrazili do boje za levnější bydlení. Cesta podle nich vede přes obnovu daně z převodu nemovitosti, zavedení progresivního zdanění i sankce za neobsazený byt. Svůj plán představili ve videu na sociální síti, kde ostře kritizovali současnou bytovou politiku a plány ostatních politických stran na řešení problému vysokých cen bytů.

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik
Ekonomika

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik

Česko od nového roku čeká vysoké zdražování energií i základních potravin. Ekonomický analytik webu CNN Prima NEWS Petr Musil uvedl, že za to celosvětově mohou jednotlivé vlády i pandemie. „Inflace, která přichází neočekávaně, což je právě ta, kterou máme nyní, přeje dlužníkům. Nevyplatí se spořit. Klidně si něco kupme na menší úvěr,“ uvedl v pořadu 360°.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Bohbot ze Svobodných: Více než 5 procent muslimů v zemi znamená problémy a nebezpečí

Bezpečnostní expert a stínový ministr vnitra trojkoalice Trikolory, Svobodných a Soukromníků David Bohbot (Svobodní) by měl obavy, pokud by Česká republika v budoucnu přijímala více migrantů muslimského vyznání. „Kdykoliv muslimská komunita v evropských státech překlopí 5 procent, jsou problémy a je nebezpečno,“ řekl v pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama