Uzoučká parkovací místa
Moderní auta jsou čím dál prostornější, o parkovacích místech to ale bohužel neplatí. Každé auto větší než malé se proto dnes na namalované parkovací místo vejde jen s minimální rezervou, což s sebou přináší nejen nutnou akrobacii při nastupování a vystupování, ale také otlučené plechy. Provozovatelé přitom při malování čar vyznačujících místa ke stání žádný předpis neporušují.
Když přijde na přetřes velikost auta, automaticky se mluví o délce. V běžném životě jsou však důležitější zbývající dva parametry – šířka a výška. Můžete klidně najít čtyřmetrové auto, do nějž se pohodlně vejde celá rodina, bývá ale vyšší a širší.
K TÉMATU: V Praze jezdí nové monitorovací vozy. Odhalí špatné parkování i díry v silnicích
A protože proti přidávání kolmých centimetrů se bouří jak estéti, tak odborníci na aerodynamiku, přidává se čím dál častěji do šířky. Výsledkem bývá, že s kompaktním hatchbackem se do mezery na parkovišti u obchodu vejdete stejně obtížně jako s velkým manažerským kombíkem.
Škoda 120 L před modernizací zvaná užovka by s parkováním na dnešních místech problém neměla. Zdroj: Se svolením Škoda Auto
„Problém spočívá v tom, že norma ČSN 73 6056, která předepsanou velikost parkovacího místa vymezuje, platí už 35 let bez větších změn. Vznikala tedy v době, kdy u nás jezdily především staré škodovky a žigulíky. Předepsaná šířka parkovacího místa sice za tu dobu narostla o 10 cm na nynějších 250 cm, ovšem automobily za stejnou dobu narostly mnohem více,“ vysvětluje Ladislav Čermák z odborného automobilového webu Fdrive.
Příznačné také je, že tvůrci normy počítali s délkou vozu maximálně 475 centimetrů. Že dnes atakují pět metrů i vozy střední třídy, není nutné dodávat. A protože jsou drahé pozemky, obchodní domy málokdy přidají prostor navíc. Jen dobrá vůle některých hotelů či obchodníků vám parkování zpříjemní.
Málo místa ostatně řidiče často trápí také v různých zúženích. Šíře jízdního pruhu se liší podle třídy konkrétní komunikace. „Například šíře běžného jízdního pruhu na dálnici je 3,75 metru, ovšem při zúžení může mít jízdní pruh šíři 2,5 metru, ale také 2,2 metru nebo dokonce pouhé dva metry,“ upozorňuje Čermák na možné problémy i během jízdy.
Malá auta jsou větší, než si myslíte
Se kterými auty budete mít parkování obtížnější? Možná byste to neřekli, ale například levná Dacia Sandero je širší než o dvě třídy větší Škoda Octavia. Níže uvedená tabulka vybraných modelů aut je při vědomí předepsané šířky parkovacího místa – 2 500 mm – více než výmluvná. Šířku udávají výrobci bez zrcátek, ta přidají v průměru dalších 200 až 300 mm, někdy ale i více.
Model vozu | šířka bez zrcátek v mm |
---|---|
Škoda Octavia | 1829 |
Škoda Karoq | 1841 |
Volkswagen Touareg | 1984 |
Ferrari F8 | 1979 |
Volvo XC90 | 2008 |
Dacia Spring | 1579 |
Toyota Aygo | 1740 |
Ještě hůře se na parkovací místa vejdou majitelé třídveřových aut. Sice se do nich pohodlněji nastupuje, avšak podstatně delší dveře významně zvyšují riziko poškození vedlejšího automobilu.
Naopak ideální jsou posuvné boční dveře. Těmi se chlubili zástupci momentálně téměř vyhubené kategorie rodinných MPV, pochopitelně jen ve druhé řadě. Mezi ojetinami ovšem lze koupit exota, do nějž posuvnými dveřmi nastupovali všichni. Atypický, vysoký Peugeot 1007 nabízí díky posuvným dveřím skvělé řešení do těsných aglomerací. Jde ale o problematický model.
Další výjimkou je Opel Meriva. U něj se zadní dveře otevírají proti směru jízdy, což manipulaci ve stísněných prostorách může usnadnit. Ještě dál zašel elektromobil BMW i3, který se dokonce zbavil B-sloupku. Jenže tam zadní dveře otevřete, až když jsou dokořán ty přední. Pro úplnost ještě vzpomeňme minulou generaci roztomilého kombíku MINI Clubman s asymetrickými dveřmi, kdy na pravé straně čekal podobný systém, jako u BMW i3. A Mazdy RX-8 a MX-30, kde se stejným způsobem otevírají dveře na obou stranách.
Parkujte opačně než soused
Existuje vcelku jednoduchý způsob, jak se vejít i do úzkého místa bez většího strachu z poškození svého či cizího auta. Chce to ale spolupráci okolí. Kdyby tento jednoduchý trik důsledně uplatňovala většina parkujících, rázem by byly problémy menší. Stačí vedle auta, které na parkovací místo zajelo klasicky popředu, zacouvat. Auta tak budou vedle sebe stát na straně spolujezdce. A tudy při odjezdu nikdo nutně nastupovat nemusí.
Pak už to jen chce, aby se stejně zachoval i ten, co vedle vás zaparkuje z druhé strany. Na škodu přitom není ani to, když se podíváte, zda nemá sousední auto volant vpravo.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT – Řidička zapomněla zatáhnout ruční brzdu, auto přejelo křižovatku: