Takový únik dat herní byznys nezažil. Na veřejnost se dostaly důvěrné dokumenty ze soudního řízení mezi technologickým gigantem Microsoft a americkou Federální obchodní komisí. Uniklé e-maily přinesly mnoho žhavých témat. Prozradily, kdy lze očekávat novou verzi herní konzole Xbox nebo pokračování známých videoher The Elder Scrolls či Dishonored. A také, že v hlavách šéfů kolovaly myšlenky na nákup konkurenčních společností Nintendo nebo Valve.
Už se zdálo, že Microsoft se nemusí vzrušovat kvůli soudnímu řízení s americkou Federální obchodní komisí a může se přiblížit k dokončení akvizice společnosti Activision Blizzard. K dotažení transakce ve výši téměř 70 miliard dolarů by mělo dojít v polovině října.
Přesto se i nadále objevují dozvuky soudního sporu, který proběhl v létě. Díky tomuto případu nyní došlo k jednomu z největších úniků dat v historii Microsoftu a jeho herní divize Xbox. Dokumenty odhalily klíčovou komunikaci mezi vedoucími pracovníky společnosti a také plány na novou herní konzoli Xbox Series X, nový herní ovladač a dokonce Xbox nové generace v roce 2028.
Nákup Nintenda by byl životní okamžik
V uniklých e-mailech z roku 2020 se šéf Xboxu Phill Spencer zmiňoval o akvizici konkurenčního Nintenda. V kancelářích technologického giganta si dále pohrávali s myšlenkou koupit společnost Valve, jež provozuje platformu Steam a stojí za populárními esportovými tituly Counter-Strike a Dota 2.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Návrat legendy, nový remaster a tisíce hráčů. QuakeCon se vrátil v plné parádě
„Získání Nintenda by bylo okamžikem kariéry a upřímně věřím, že dobrým krokem pro obě společnosti,“ napsal Spencer svým kolegům Chrisovi Caposselovi a Takeshi Numotovi v srpnu 2020. K ani jedné transakci ale nedošlo.
Není to poprvé, co se Microsoft zajímal o vývojáře her s Pokémony, Super Mariem nebo tvůrce slavné série The Legend of Zelda. První nabídku podal už v roce 1999, ale vedení Nintenda se tehdejšímu návrhu vysmálo. „Až se za břicha popadali,“ popsala agentura Bloomberg v roce 2021, jaká byla tehdejší reakce manažerů japonské společnosti.
Na svět se nyní dostaly také informace o nových hrách. Například o šestém dílu populární série The Elder Scrolls, který by měl vyjít nejdříve v roce 2026, anebo Dishonored 3. Také se má pracovat na novém DOOMovi a remasterované verzi Fallout 3. Na všech titulech dělá v Bethesdě, kterou Microsoft koupil před dvěma lety.
Šéf Xboxu Phill Spencer po úniku dat napsal svým podřízeným interní zprávu. Podle amerického webu The Verge, který získal celý vzkaz, Spencer vyjádřil zklamání. Také naznačil, že se plány změnily, a potvrdil, že některé e-maily pochází z loňského roku, jiné jsou dokonce ještě starší.
We've seen the conversation around old emails and documents. It is hard to see our team's work shared in this way because so much has changed and there's so much to be excited about right now, and in the future. We will share the real plans when we are ready.
— Phil Spencer (@XboxP3) September 19, 2023
Poté se šéf Xboxu vyjádřil k úniku dat v příspěvku na sociální síti X (dříve známé jako Twitter.) „Je těžké vidět práci našeho týmu takto sdílenou, protože se toho tolik změnilo a je toho tolik, co nás může těšit právě teď i v budoucnu. O skutečné plány se podělíme, až budeme připraveni,“ napsal a nepřímo tak potvrdil pravost všech informací.
Za únik dokumentů může Microsoft
Do všeho se vložila i soudkyně Jacqueline Scott Corleyová, která dohlížela na proces mezi Microsoftem a Federální obchodní komisí. Corleyová řekla, že soud nařídil oběma stranám, aby důkazy poskytly na zabezpečeném cloudovém odkazu. Dokumenty se poté objevily na webu soudu jako součást sporu mezi Microsoftem a komisí kvůli nákupu herní společnosti Acitivision Blizzard.
Federální obchodní komise prostřednictvím ředitele pro veřejné záležitosti Douglase Farrara prohlásila, že za chybu při nahrávání dokumentů je zodpovědný Microsoft.
The FTC was not responsible for uploading Microsoft's plans for its games and consoles to the court website. https://t.co/MspoQN1exL
— Douglas Farrar (@DouglasLFarrar) September 19, 2023
Co dalšího ještě dokumenty prozradily?
Analýza veškerých důkazů možná ještě časem přinese další nové informace. Dokumenty také odhalily, jak Microsoft přemýšlí, kolik zaplatí za videohry, pokud mají být součástí předplatného Game Pass. Hráči za předplatné zaplatí každý měsíc od 259 korun a poté mohou čerpat různé výhody, jako jsou slevy na hry, katalog s nejnovějšími tituly nebo možnost hrát on-line.
Kvůli odkladu vesmírné akce Starfield, kterou chtěl Microsoft původně uvést na trh v roce 2022, se vedení firmy rozhlíželo, jaký hit zařadit do Game Passu. Aby Microsoft potěšil stávající uživatele a nalákal nové, tak si sestavil seznam uvažovaných her. Mezi nimi se objevilo například akční RPG Star Wars Jedi: Survivor.
Představitelé Microsoftu očekávali, že by vydavateli Electronic Arts museli zaplatit 300 milionů dolarů. Pokračování oblíbené série Assasins Creed Mirage by vyšlo na 100 milionů dolarů a u populárního Grand Theft Auto V předpokládali měsíční poplatek 10 až 15 milionů dolarů.
Na opačné straně listu se nacházel třetí díl Baldur’s Gate, který letos vyvolává nadšení, sklízí skvělá hodnocení a je velmi pravděpodobné, že získá ocenění hra roku. V Microsoftu počítali, že vývojářům z Larian Studios by museli zaplatit 5 milionů dolarů, aby hru na hrdiny dostali do svého Game Passu. Firma určením této cenovky zkrátka nevěřila, že Baldur’s Gate 3 může uspět.
In their defence, so did everyone else. Same with DOS2. Comes with the genre, and the way we approach things, and the way we execute things. There just isn’t any existing data that could have told anyone how BG3 was going to perform. We just had to take giant spooky leaps. https://t.co/BgLyW4cZZx
— Very AFK (@Cromwelp) September 19, 2023
Na obranu Microsoftu ale vystoupil Michael Douse z Larian Studios a na sociální síti X napsal, že podobně nejisté si byly i další subjekty v herním průmyslu. „Přichází to s žánrem a způsobem, jakým k věcem přistupujeme a jak je provádíme. Prostě neexistovala data, která by někomu mohla říct, jak si Baldur’s Gate 3 povede. Museli jsme prostě udělat obrovské strašidelné skoky.“
Technologická firma uspěla u americké Federální obchodní komise, ale akvizice Activision Blizzard ještě čeká na schválení britského regulátora. Tamní Úřad pro ochranu hospodářské soutěž a trhu (CMA) vydal předběžný souhlas k dokončení obchodu. Zhatit ho tak mohou pouze připomínky třetích stran.
V reakci viceprezident Microsoftu Brad Smith napsal, že se společnost snaží dosáhnout dohody a je připravená nadále spolupracovat, aby získala souhlas před koncem lhůty 18. října. Historicky největší herní koupě v hodnotě přesahující jeden a půl bilionu korun se tak blíží do svého finále. Microsoft díky ní získá známé herní značky Call of Duty, Diablo nebo World of Warcraft a výrazně tak posílí svou gamingovou divizi Xbox.