Zájezdová autobusová doprava v Česku je po pandemii koronaviru na hraně kolapsu. Podle představitelů iniciativy Za autobusy, která zastupuje zájezdové dopravce, hrozí drtivé většině z 2 000 českých společností do půl roku krach, více než třetina z nich je bez peněz už nyní. Dopravci proto žádají od státu pomoc.
Koronavirová krize téměř zastavila zájezdovou dopravu v Česku. Přes 90 procent dopravců muselo zrušit více než 90 procent svých zakázek, přičemž dvě třetiny z nich přestaly jezdit úplně.
Přišli o nejdůležitější část sezony
„Všichni všechno zrušili a okamžitě následoval ekonomický pád. Přišli jsme o nejdůležitější sezonu v roce od března do června, čímž lze považovat celý ekonomický rok za nevratně zničený,“ uvedl majitel společnosti MaLiBus Martin Linhart.
V současnosti je podle průzkumu iniciativy bez peněz 36,7 procenta dopravců. Dalších 50 procent očekává, že vyčerpá rezervy nejpozději do půl roku. Návrat do normálního provozu za méně než rok očekává pouze pětina firem.
Protestní jízda Prahou: Desítky zájezdových autobusů chtěly upozornit na kritickou situaci
Kolem 50 autobusů v úterý po deváté hodině vyrazilo na demonstrativní jízdu centrem Prahy. Dopravci tím chtějí upozornit na kritickou situaci v oboru, většina firem totiž kvůli pandemii koronaviru přišla o všechny zakázky, čtvrtina z nich podle organizátorů akce může úplně skončit.
Dopravci mají problémy především se splácením leasingových plateb za autobusy. Ty podle sdružení Česmad Bohemia u běžného zájezdového autobusu činí až 150 tisíc korun měsíčně, u patrových vozidel s cenou okolo 14 milionů je to ještě o 100 tisíc korun více. „Leasingové společnosti navíc většinou vyžadují uzavírání úvěru na fyzickou osobu, takže řadě dopravců hrozí osobní bankrot. Protože se krize dotkla celého odvětví, není navíc komu nepoužívané autobusy prodat,“ podotkl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák ze společnosti Prago Tour. Iniciativa zastupuje stovky zejména malých a středních dopravců. Patří mezi ně například firmy Prago Tour, Havrlant-Bus, Magic Bus, AAG-Dovita, hradecká autobusová doprava a další.
Autobusové firmy žádají vládu o pomoc. Iniciativa vytvořila několik návrhů možné pomoci, patří mezi ně především program státních záruk za komerční úvěry dopravců, dále snížení DPH na deset procent a zrušení povinnosti platit silniční daň, zavedení obratové daně pro zahraniční dopravce, jak je to obvyklé v ostatních evropských zemích, a také stejnou dotaci pro studenty a seniory, jako má linková doprava.
Vláda nepomohla
Podle dopravců jsou zájezdové společnosti vládou opomíjené a nedostaly žádnou formu pomoci. Apelují přitom na to, že podle jejich průzkumu jsou některé organizace na jejich službách závislé.
Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta.