Podle nové studie čelí téměř 60 procent dívek na sociálních sítích nějaké formě obtěžování či zneužívání. Nejčastější platformou, kde se útoky odehrávají, je Facebook následovaný Instagramem, Whatsappem a Snapchatem. Informoval o tom server Deutsche Welle s odkazem na studii zahrnující respondentky z 22 zemí světa.
Podle nového globálního průzkumu vede on-line zneužívání a obtěžování dívky k omezení používání, případně až k opuštění platforem sociálních sítí.
Průzkumu, který provedla společnost Plan International, se zúčastnilo 14 tisíc dívek z 22 zemí světa (včetně například Brazílie, Beninu, Indie či USA) ve věku 15–25 let. Výzkumníci podle informací zpracovatele šetření rovněž provedli řadu hloubkových rozhovorů.
Epidemie obtěžování na sociálních sítích?
S nějakou formou obtěžování na sociálních sítích se podle nové studie setkalo 58 procent dívek. Nejčastější výskyt útoků byl na Facebooku, u kterého obtěžování zaznamenalo 39 procent dotazovaných. Následoval Instagram (23 procent dívek), Whatsapp (14 procent), Snapchat (10 procent) a TikTok (6 procent).
Neblahé zkušenosti vedly každou pátou dotazovanou dívku k omezení užívání sociálních sítí. Každá desátá dívka pak změnila způsob, jakým se on-line vyjadřuje. Zhruba 22 procent respondentek zmínilo, že se ony nebo jejich kamarádi a kamarádky v této souvislosti dokonce obávají o svou bezpečnost.
Nejčastější formou útoku na sociálních sítích je urážlivé či pohrdavé vyjadřování, s nímž se setkalo 59 procent dívek. Úmyslně do rozpaků bylo uvedeno 41 procent dotazovaných, zatímco hanění těla nebo hrozby sexuálním násilím zažilo 39 procent děvčat. Ve vyšší míře se pak objevovaly také útoky na etnické menšiny, rasu nebo dívky patřící do LGBTQ komunity.
Útoky nejsou fyzické, ale závažně ovlivňují sebevědomí
„Tyto útoky nemusí být fyzické, ale často jsou výhružné, neúnavné a omezují svobodu vyjádření dívek,“ uvedla generální ředitelka společnosti Plan International Anne-Brigitte Albrectsenová. Dívky jsou podle ní „odkázány při řešení on-line násilí jen samy na sebe, což má vážné důsledky pro jejich sebevědomí a duševní blahobyt“.
Facebook a Instagram informovaly, že monitorují hlášení o zneužívání a pomocí umělé inteligence hledají obsah zahrnující šikanu. Také Twitter zmínil, že k zastavení inkriminovaného obsahu užívá technologie a aktivoval nástroje ke zlepšení uživatelského zážitku. Podle studie jsou však uvedené nástroje pro zastavení zneužívání a obtěžování neúčinné.