Doklady, peněženka a klíče. Klasická trojkombinace, bez níž téměř neopouštíme byt. Zatímco peníze už dnes nosíme v mobilu, do jehož obalu lehce schováme občanský průkaz, klíče nás stále ještě po kapsách tlačí. Jenže i to se rychle mění a velmi tomu pomohla česká firma 2N, která vyrábí domovní interkomy ovladatelné přes chytrý telefon. Dnes svá řešení dodává do více než stovky zemí světa.
Každá úspěšná technologická společnost vznikla v garáži. Něco podobného se stalo přesně před třiceti lety, kdy si trojice českých kamarádů z Prahy všimla, že budoucnost patří komunikaci. Založila „es er óčko“ a pustila se do práce. Hned ve druhém roce své existence dodala společnost 2N (v ulici Na Nivách, proto 2N) na trh první telefonní ústřednu pro komunikaci ve firmách a klienti se jen hrnuli.
V polovině 90. let už byla trojkou na českém trhu, jen těsně za giganty Siemens a Panasonic. Ještě před koncem století se jí podařilo vyvinout první analogovou GSM bránu, díky které zákazníci mohli výrazně ušetřit na hovorech do mobilních sítí. „Dá se říci, že to byl pro naši společnost první zlomový okamžik, který ji pevně usadil na trhu a umožnil další rozvoj,“ řekl CNN Prima NEWS Michal Kratochvíl, výkonný ředitel společnosti 2N, který u ní pracuje už 15 let.
Přes sto zemí světa
Technologické společnosti 2N začala být Česká republika záhy malá. Bezesporu k tomu přispěla první účast na největším světovém veletrhu informačních a komunikačních technologií CeBIT v německém Hannoveru v roce 2000. Bez větší nadsázky se dá říci, že tam se firma prostřelila do světa. „Poměrně brzy nám došlo, že to budou hlavně zahraniční trhy, které pro nás budou klíčové. Zdaleka nejprodávanější jsou naše produkty ve Spojených státech, působíme ale také v řadě zemí západní Evropy, Blízkého východu nebo v Austrálii,“ dodal Kratochvíl.
Řešení dodané společností 2N najdeme nejen v luxusních rodinných nebo bytových domech, ale také v moderních kancelářských budovách. Logo této české firmy byste našli také ve vile George Lucase, v americké centrále Twitteru nebo v nově otevřeném obchodě Primark na Václavském náměstí v Praze.
S rozvojem komunikačních technologií se totiž před společností 2N otevřely další možnosti. Zatímco svůj start postavila na řešení pro komunikaci uvnitř firmy, dnes u ní převažují produkty, které najdou využití takřka v každé domácnosti. „Naše portfolio jsme rozšířili o komunikační systémy pro nemovitosti určené k bydlení. Když dnes lidé staví nebo si kupují byt, kladou stále větší důraz na zabezpečení své nemovitosti. Chtějí vědět, kdo se v jejím okolí pohybuje, a také nechtějí, aby jim mohl kdokoli lézt do domu, kde mají svůj byt,“ vysvětluje Michal Kratochvíl.
Typicky jde o situace, kdy se do společných prostor činžovního domu dostane člověk, který tam nemá co pohledávat a přišel s nekalými úmysly. Případů, kdy zloděj vykradl kočárkárnu nebo si přišel místo takzvaně obhlédnout, bylo popsáno víc než dost. „Tohle umíme efektivně ošetřit prostřednictvím takzvaného IP interkomu. Ten do domu pustí jen člověka, kterému to dovolíte. Navíc ho můžete ovládat prostřednictvím svého mobilu na dálku pomocí internetové sítě,“ dodal šéf společnosti 2N.
Covid ukázal, kam dál
Podle Kratochvíla je na takové zabezpečení domu dobré myslet už při zpracování projektu. V tu chvíli lze navrhnout optimální strukturu systému a určit, které prostory budou komu přístupné a kam mohou vkročit pouze obyvatelé daného domu. „Dá se nastavit, že pošťáka pustíte jen ke schránkám nebo do nějaké místnosti v domě pro uložení balíku. Těm můžete dům zpřístupnit dlouhodobě nebo je pouštět ad hoc,“ řekl Kratochvíl.
Interkom je totiž připojený k internetu, a to buď přes kabel, nebo pomocí SIM karty. Jeho součástí je i kamera. Když vám tedy někdo zazvoní u dveří, zařízení vám vlastně volá na mobil a vy na něm vidíte, s kým komunikujete. „Podle toho se můžete rozhodnout, zda návštěvníka pustíte dál, nebo ne. Můžete do systému také nahrát otisky prstů lidí, které chcete do domu pustit. Možné je prakticky cokoli,“ dodal ředitel 2N.
A jak vidí Michal Kratochvíl budoucnost? „Řekl bych, že koronavirová krize ukázala, jak důležité pro celou společnost digitální komunikační technologie jsou. Poslední rok byl cenným kompasem i pro naši firmu, takže už se nám rýsuje, kam se hodláme posouvat,“ řekl Kratochvíl. Víc však neprozradil. Chce, aby 2N i nadále udávala směr globálních trendů ve svém oboru.