Český herní průmysl hlásí za loňský rok rekordní obrat 5,32 miliardy korun. Násobně tím překonává výnosy filmové, hudební nebo televizní produkce v ČR. Jako jednomu z mála sektorů se hrám dařilo navzdory koronavirové krizi. Většina tuzemských herních firem nepocítila žádné výraznější dopady pandemie, vyplývá z průzkumu Asociace českých herních vývojářů (GDA).
Obrat českých herních společností vzrostl z loňských 4,54 miliard korun o 17 procent. Odhad pro příští rok je dokonce ještě vyšší – očekává se desetiprocentní nárůst na 5,8 miliard korun. Podle zástupců asociace tak herní produkce násobně překonává tržby filmového, televizního nebo hudebního průmyslu. Pro tuzemské tvůrce jde o velký úspěch, odvětví totiž funguje až na pár výjimek bez státních dotací. Na poli kreativně-zábavních produktů jsou potom české hry především exportním zbožím, jelikož se vyvíjejí primárně pro zahraniční trh.
Designér Kingdom Come: Herní byznys je podceňovaný. Vydělává třikrát víc než filmový
Podle herního designéra Petra Pekaře by mnoho lidí překvapilo, jak moc se výroba videoher podobá točení filmů. Herní byznys přitom už před patnácti lety začal vydělávat víc než ten filmový, říká vývojář. Pekař pracuje v českém studiu Warhorse, kde má na starost takzvané cut-scény, což jsou filmečky rozdělující jednotlivé úkoly.
Koronavirová krize český herní průmysl příliš nezasáhla. Z dotázaných firem 44 procent uvedlo, že nepocítily žádný dopad pandemie, 38 procent z nich hlásí spíše negativní zkušenost, 18 procent naopak pozitivní.
Vývojáři se museli přizpůsobit práci z domova, mnozí z nich byli na home office ale zvyklí už před pandemií. Podle Pavla Jiřího Strnada z pražského studia GoldKnights byl proto kompletní přesun z kanceláří do domácího prostředí plynulý a bezproblémový. „Mnozí kolegové fungují mimo ČR, například ze Spojených států nebo Makedonie. Práce na dálku tak pro nás nebyla problém,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Omezené možnosti zábavy venku přispěly také tomu, že lidé po celém světě hráli doma hry o něco více než obvykle. Někteří tvůrci proto hlásili za loňský rok mimořádně pozitivní finanční výsledky. „Hernímu průmyslu se dařilo nejen díky pandemii. Je to i důsledkem toho, že několik her dosáhlo světových úspěchů. Letos by se situace měla vrátit do normálu a odvětví poroste zhruba desetiprocentním tempem,“ uvedl předseda asociace Pavel Barák.
Největší celosvětové úspěchy připadají titulům jako Arma 3, DayZ, American Truck Simulator či Beat Saber, jehož autory odkoupil Facebook za blíže nespecifikovanou částku.
Sektoru chybí pracovní síla
Pro české studio Bohemia Interactive byl rok 2020 jeden z nejúspěšnějších v historii společnosti. Podle finančního ředitele Slavomíra Pavlíčka ale koronavirus zkomplikoval už tak pomalý proces nabírání zahraničních pracovníků, těch českých je totiž velký nedostatek. Od státu by víc než dotace ocenil právě zjednodušení administrativních pravidel pro pracovní sílu z ciziny, která tvoří třetinu celkových kapacit českých herních společností.
Jedna z nejspěšnějších českých her je Arma 3 od studia Bohemia Interactive Zdroj: Bohemia Interactive
Jedna z nejspěšnějších českých her je Arma 3 od studia Bohemia Interactive Zdroj: Bohemia Interactive
K dotacím se staví opatrně i Martin Frývaldský z Warhorse Studios. Vývoj her považuje za riskantní byznys, kdy se náklady vysokorozpočtového titulu mohou vyšplhat i na 150 milionů korun ročně. Zde by ale místo dotací spíše přivítal garanční podporu od státu. „Úvěrové financování takového projektu je téměř nemožné,“ dodal k přístupu bank.
Esport táhne. Jeho sledovanost v ČR se zdvojnásobila, říká Česká asociace esportu
Sledovanost 11 největších soutěží v Česku meziročně stoupla na platformě Twitch o 92 procent, v počtu zhlédnutých hodin dokonce o 113 procent. Nejsledovanějšími esportovými hrami jsou pak Counter-Strike: Global Offensive a League of Legends. Vyplývá to z meziročního porovnání v analýze trhu, které každoročně vydává Česká asociace esportu. Studie proběhla pod odborným dohledem expertů ze společnosti Dentsu Czech Republic.
Celkový počet lidí pracujících v českém herním průmyslu dosáhl 2074, i zde jde o rekordní cifru. Během jednoho roku se vytvořilo 380 míst. Chybí hlavně programátoři a grafici, ti v Česku citelně chybí a absolventi pár akreditovaných studijních oborů herního vývoje zdaleka nestačí tempu růstu průmyslu. Nemalá část tvůrců se proto dovzdělává svépomocí on-line či za asistence zkušenějších kolegů z branže. I tak musí herní studia sáhnout po zahraničních posilách.
Po českých firmách pokukují zahraniční investoři
O českém herním průmyslu už mluví i nejvyšší ústavní činitelé. Podporu her přislíbil například premiér Andrej Babiš (ANO) na setkání V4 či ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD). Právě jeho resort chce přetransformovat Státní fond kinematografie na Fond audiovize, v němž se budou moci ucházet o státní podporu i firmy z herního odvětví.
V Česku podle dat asociace působí 118 herních studií, z toho sedm vzniklo loni. Během roku 2020 vyšlo celkem 58 her, z toho 16 titulů v nehotovém stavu. Vedle toho studia vyprodukovala 40 různých rozšíření k již existujícím hrám, v přípravě je potom 182 titulů.
Úspěch českých her láká i zahraniční investory. Kromě zmíněné akvizice Beat Saberu firmou Marka Zuckerberga například společnost Warhorse Studios přešla od investora a podnikatele Zdeňka Bakaly k nadnárodnímu koncernu Embracer Group za miliardu korun. Čínský technologický gigant Tencent zase letos vstoupil v roli minoritního akcionáře do studia Bohemia Interactive, výše transakce není známa.