Stroj pobřežní stráže neměl na ranveji v Tokiu být. Naznačila to komunikace pilotů s věží

Cestující se podařilo evakuovat

Vyšetřování srážky dvou letadel v Japonsku

Příčina úterní srážky dvou letadel na tokijském letišti Haneda se začíná rýsovat. Vyšetřovatelé zveřejnili přepis komunikace pilotů obou letadel s řídicí věží. A podle něj nemělo menší letadlo na ranveji co dělat.

Kapitáni obou letadel tvrdí, že měli povolen přístup na ranvej. Z přepisu komunikace pilotů s řídicí věží je ale zřejmé, že tomu tak nebylo. „Pilot Airbusu 350 dostal povolení k přistání v 17 hodin 44 minut a 56 vteřin. Pilot odpověděl, aby potvrdil přistání. Pilot pobřežní stráže obdržel informaci pouze o tom, že má pojíždět ke vzletové dráze, nikoliv že na ni má vstupovat nebo dokonce startovat,“ popsal letecký publicista Rostislav Kopecký. Letadlo pobřežní stráže tedy nemělo na ranveji co dělat. Svoji roli ale mohla sehrát i kvalita spojení nebo nedorozumění. To vše budou muset vyšetřovatelé objasnit.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Japonci hledají v sutinách pohřešované po zemětřesení. Máme málo času, varují záchranáři

Nezpochybnitelné je ale mistrovství posádky, která z plamenů zachránila všech 379 lidí z Airbusu. Jen čtyři cestující skončili v nemocnici. „Velký díl na záchraně cestujících měla precizní práce posádky, reakce cestujících na pokyny palubních průvodčích a v neposlední řadě také zásah letištního záchranného sboru,“ řekl vedoucí výcviku palubních průvodčích Richard Kubelka.

Na situace, kdy cestující nechce spolupracovat, se připravuje personál všech leteckých společností. Bezpečnostní instrukce před startem nejsou vůbec samoúčelné. „Každý cestující je povinen věnovat instruktáži pozornost a vyslechnout si ji,“ upozornila specialistka výcviku posádek společnosti Smartwings Lenka Čumpelíková.

Podle expertů mohlo roli sehrát i to, že trup letadla A350 je vyroben z uhlíkových kompozitních materiálů, které dokázaly ochránit cestující déle, než klasické převážně hliníkové konstrukce.

Tagy: