Počasí 30.1.2025 (6:10)
Ve východní polovině Čech se může v pátek ráno tvořit slabá ledovka. Studená fronta s sebou totiž přinese déšť, který bude na prochlazeném povrchu namrzat, uvedl to ve čtvrteční výstraze Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Výjimečně podle něj může ledovka vzniknout i na dalších místech Česka, typicky v chladných údolích.
Varování před ledovkou platí pro pátek od 04:00 do 09:00. Týká se především Královéhradeckého kraje, východu Libereckého kraje, většiny Pardubického kraje, Vysočiny a severovýchodu jižních Čech. Ve Středočeském kraji se může ledovka tvořit v okolí Čáslavi, Kutné Hory a Vlašimi.
ČTĚTE TAKÉ: Podle čeho se určují jména bouří? Název si můžete i koupit, popsala meteoroložka
V pátek dopoledne se povrch země oteplí, srážky částečně zeslábnou a v místech od 400 metrů nad mořem přejdou ve sněžení. Riziko tvorby ledovky tak pomine.
⚠️Výstraha ČHMÚ na ledovku
— Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) (@CHMUCHMI) January 30, 2025
❗️⛸V pátek (31. 1.) ráno a dopoledne se na čele studené fronty vyskytne déšť, který bude na prochlazeném povrchu namrzat a vytvářet slabou ledovku.
📌Nejvyšší pravděpodobnost tvorby ledovky je na komunikacích ve východní polovině Čech, výjimečně se… pic.twitter.com/a9JEhK8WAz
Kvůli ledovce by měli být opatrní zejména motoristé, protože hrozí zvýšený počet nehod a problémy v dopravě. Starším nebo méně mobilním lidem meteorologové doporučují omezit vycházení ven.
Jak jezdit na náledí
Náledí či sněhové jazyky mohou způsobit vážné dopravní komplikace. Obzvláště nebezpečné jsou podle expertky BESIP Lady Kociánové mosty, horské silnice a úseky vedoucí skrz lesy. „Obecně jde o úseky, kam se nedostane sluníčko,“ popsala expertka ve vysílání CNN Prima NEWS.
Důležitá je prevence před smyky. „Pokud jedeme na namrzlé silnici, nebo pokud vidíme sníh na cestě, je potřeba snížit rychlost, abychom měli jistotu, že se na silnici udržíme. Musíme také zvýšit rozestupy mezi auty a předpokládat, že se může stát prostě cokoliv,“ řekla Kociánová.
Pokud se již do smyku řidiči dostanou, na reakci mají obvykle jen pár okamžiků. Nejdůležitější je rozeznat, zda se jedná o smyk přední či zadní nápravy. Podle toho se totiž reakce liší. „Když máme smyk zadní nápravy, dáme nohu z plynu, šlápneme na spojku a potom musíme ten smyk vyrovnat. Pokud se nám stane smyk přední nápravy, dáme nohu z plynu, a pokud to nestačí, tak opatrně můžeme začít s vyšláplou spojkou přibrzďovat,“ dodala Kociánová.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Led padající z kamionů může i zabíjet. Řidiči v Česku ho ale paradoxně nemají jak odstranit