Psal se rok 2010, když automobilka Dacia rozepsala zcela novou kapitolu svých dějin s názvem Duster. Robustní SUV se vmžiku stálo prodejním hitem, jelikož nabízelo terénní, ale zároveň komfortní podvozek, spolehlivé motory, pohledný design i funkční interiér, a to všechno za „lidskou“ cenu. Dnes už jich po světě jezdí více než 1,9 milionu. Velký úspěch slaví i druhá generace z roku 2017, která se nyní dočkala také modernizované verze. Krátce jsme ji vyzkoušeli v okolí Paříže.
Byť automobilka ve všech tiskových materiálech uvádí před názvem Dacia Duster přídavné jméno „nový“, ve skutečnosti tomu tak není. Na první pohled by rozdíl od staršího modelu rozeznal málokdo. Jde spíše o lehčí modernizaci, která oblíbené SUV zase více připodobnila ostatním vozům značky Dacia.
Že jde o pouhý facelift dokazuje i nezměněná platforma B0, která model Duster doprovází už od jeho začátků. Větších změn se tak dočkal zejména design exteriéru. Upravená je maska chladiče, přičemž světlomety jsou nyní už v základní výbavě osazeny LED denním svícením, které má tvar položeného písmene Y. Je v nich poprvé také diodový blinkr. Tuto techniku používají rovněž potkávací světlomety, dálkové už nikoliv. Novinkou jsou i zadní brzdová LED světla, opět ve tvaru písmene Y.
Veškeré další změny na karoserii měly za úkol vylepšit celkovou aerodynamiku vozu a uspořit tak vzácné gramy emisí CO2, aby si mohla Dacia Duster i nadále zachovat tu „lidskou“ cenovku. Za stejným účelem vznikly také nové 16- a 17palcové disky kol, které se objevují od třetí výbavy Comfort. I na nich se pak opakuje písmeno Y.
Nový zábavní systém a tempomat na volantu
Ani interiér nedoznal nějakých zásadních úprav. Za zmínku bezpochyby stojí přístrojová deska, která byla přepracovaná tak, aby do ní dobře zapadl nový zábavní systém. Media Display je součástí třetí výbavy Comfort, ve výbavě Prestige dostane i navigaci. Obrazovka má úhlopříčku 8 palců (ale pozor, udává se včetně tlustého rámečku s ovladači). Displej je stále velmi intuitivní a umožňuje přístup k informacím o ekonomice jízdy a u verze s pohonem všech kol nabídne i 4x4 monitor (výškoměr, ukazatel bočního náklonu, kompas atd.).
V omlazené Dacii Duster přibyla také sada USB konektorů, které jsou konečně prakticky schované v přihrádce, takže pohodlně připojíte mobil přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Nový je vzhled vysoké středové konzole vybavené širokou loketní opěrkou s posuvem přes 70 milimetrů. Má uzavřený úložný prostor o objemu 1,1 litru a dvě USB nabíjecí zásuvky pro cestující sedící vzadu (dle úrovně vybavení).
Zákazníky lepších verzí jistě potěší i fakt, že ovládání tempomatu se konečně přesunulo na volant a zobrazení stavu nádrže LPG zase na palubní počítač, po vzoru současného Sandera. Také použité opěrky hlavy pochází z tohoto modelu. Navzdory novému čalounění interiéru si však Dacia Duster ponechala „stará“ látková sedadla, která mají bohužel krátký sedák, tvrdou bederní opěrku a téměř žádné boční vedení. Vyšší cestující se tak na dlouhých cestách mohou cítit nekomfortně. Zavazadlový prostor je i nadále obrovský – má objem 468 až 498 litrů.
O úroveň výše
Tou nejzásadnější novinkou, kterou facelift přinesl, je instalace přímovstřikového benzinového čtyřválce TCe 150, který se kombinuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou se šesti stupni. V okolí Paříže jsme sice měli možnost vyzkoušet i další motorizace, ale ty příliš změn nedoznaly, proto se budeme převážně věnovat zážehové třináctistovce s automatem.
Pro mnohé bude překvapením, že automatická převodovka se u Dacie Duster neobjevuje poprvé. Dokonce byla chvíli k dostání i u aktuální druhé generace, v roce 2018 se pár měsíců nabízela s dieselovým motorem 1.5 dCi. Teď je pro změnu párována exkluzivně s benzinovou třináctistovkou. Ta poskytuje 110 kW/150 koní a 250 Nm točivého momentu. Podle technických údajů dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a jede maximální rychlostí 199 km/h. To už jsou slušná čísla.
Spolupráci motoru s automatickou převodovkou jsme si nemohli vynachválit. Dacii Duster posunula o úroveň výše, někam k Renaultu Kadjar. Převodovka řadí naprosto logicky a svižně. Po většinu času je i krásně plynulá, k drobnému škubnutí dojde, jen když řidič zatlačí natvrdo plyn do podlahy. Zážehový čtyřválec zase oplývá dynamikou a zároveň kultivovaností. Jen není moc pružný, dusí se i při 1500 otáčkách. Velmi dobrá je také spotřeba paliva, výrobce udává v kombinovaném provozu 6,2 litru, my jezdili za 7,7 litru, ale příliš krátký okruh, aby z něj šlo něco vyvozovat.
Konzervativní zákazníky by však mohla přeplňovaná třináctistovka s přímým vstřikem a automatem odradit vysokou pořizovací cenou. Prodává se totiž jen v top verzi Prestige za 513 900 korun.
Modernizovaná Dacia Duster s benzinovou třináctistovkou a automatickou převodovkou EDC. Zdroj: Dacia
Naprostý univerzál
Na podvozku se vůbec nic nezměnilo, menší kalibrací však prošlo řízení, které více tuhne už od 70 km/h místo původních 130 km/h. Zejména na okreskách je teď řízení jistější a zároveň řidiči předává větší množství informací od kol. Na žádné velké sportování to ale rozhodně není. Jízdně je Duster stále komfortní až plavný. Jen tu a tam na příčných nerovnostech podvozek „mlátí“, což je uvnitř auta dost nepříjemné. Působí to navíc velmi lacině. Při ostřejší jízdě pak nedokáže maskovat ani větší náklony karoserie a silnou nedotáčivost přední nápravy.
Jinak ale poskytuje solidní porci pohodlí. Vysoký podvozek (217 milimetrů) už jen dokazuje, že tohle auto se nemusí bát ani náročnějších výletů mimo asfalt. Duster je zkrátka takový všeuměl.
Na závěr bychom dodali jediné, za 11 let na trhu Dacia Duster vykvetla do pěkného vozu s dobrými jízdními vlastnostmi. Kompletní ceník nové Dacie Duster včetně technických údajů najdete zde.