Jedna z galerií v Tokiu nedávno nabídla návštěvníkům, že si mohou z výstavy výtvarná díla brát domů podle libosti. Avšak část z nich se brzy objevila v internetových dražbách s cenami, které se vyšplhaly až ke statisícům korun, píše agentura AFP.
Organizátoři si mysleli, že o výstavě bude vědět jen málokdo, ale informace o ní se rychle rozšířily na sociálních sítích. A tak se již v noci před jejím zahájením tlačilo u vchodu téměř 200 lidí. „Lupiči“ byli tak výkonní, že všechna díla z expozice byla rozebrána za necelých deset minut. Výstava přitom měla trvat deset dní.
Propukl takový zmatek, že na místě zasahovala policie, ale organizátoři výstavy vše uvedli na pravou míru. Expozice, z níž bylo návštěvníkům dovoleno vzít si vystavená díla domů, byla totiž experimentem, který měl změnit vztah mezi umělci a veřejností, vysvětluje Tota Hasegawa, který stál u zrodu projektu.
Šestadvacetiletý Jusuke Hasada se úspěšně zmocnil pomuchlané bankovky v hodnotě 10 tisíc jenů což je v přepočtu asi 2 200 Kč, která byla součástí souboru My Money umělce Gabina Ity.
Mladý muž přišel hodinu před otevřením výstavy. Patřil tak k těm, kteří neodešli s prázdnou. Strategicky zaujal místo před vchodem do galerie.
„Jakmile organizátoři oznámili, že otevřou dříve, všichni za mnou se začali tlačit dovnitř. Málem jsem upadl,“ svěřuje se mladík. „Bylo to otřesné,“ dodává. Se svým úlovkem si plánuje vyzdobit byt.
Lup se začal rozprodávat na internetu
Jiní však měli praktičtější úmysly: pár hodin poté, co byla výstava rozebrána, se několik předmětů z ní ocitlo v internetových dražbách za cenu dosahující někdy až v přepočtu více než 200 tisíc korun.
Pětatřicetiletá inženýrka Juka Jamaučiová přišla právě v době, kdy již ostatní odcházeli se svou kořistí. „Už dlouho jsem neviděla tolik lidí pohromadě,“ říká. Většina obyvatel Tokia se totiž nyní vyhýbá velkým shlukům lidí ze strachu, aby se nenakazili nemocí COVID-19.
Mladá žena se musela spokojit se skromným úlovkem: kleštěmi, které pravděpodobně sloužily k pověšení některého artefaktu. „Našla jsem je na zemi, tak jsem si je vzala na památku,“ říká se smíchem.
Možnost „ukrást“ předměty je příležitostí k tomu, aby na výstavu přišlo více lidí a aby z toho měli radost, tvrdí umělkyně Minori Muratová, která vystavovala peněženky s penězi a roztrhané kreditní karty.
Japonci nemají ve zvyku přestupovat zákazy a v zemi je jen velmi nízká kriminalita. Ostatně někteří lupiči se na výstavě chovali jako gentlemani, soudí Tota Hasegawa. A důkaz? „Když jeden z návštěvníků ztratil tašku s peněženkou, někdo ji sebral a předal někomu z organizátorů. Taška byla navrácena svému majiteli,“ zdůrazňuje.